• LuisV

För/Nackdelar?

Hej! Jag vill starta eget i framtiden och vill höra era åsikter om vad som hade varit bäst helt enkelt! Det är antingen Läkare eller tandläkare. Så för enkelhetens skull så tar vi ett exempel. Vi säger att vi har tagit examen och arbetat i 5 år som läkare/tandläkare och säger att vi både har kunskapen och pengarna att starta eget. Var hade det varit enklast då? Då säger vi till exempel med Kunder,löner, köpa in utrustning, hyra lokaler, anställa personal osv. Ja allt en företagare behöver inom en klinik/praktik? Har stött på många som säger att det är svårt med att starta och driva eget som läkare än vad det är som tandläkare. Men riktigt varför vet jag fortfarande inte? Så om ni bara kunde svara på de jag skrev och ge tips råd hade jag varit väldigt tacksam!

• Svar på tråden För/Nackdelar?
  • Monchichier

Mitt tips är att fokusera på vad du vill jobba som istället för vilken bransch som man lättast kan driva eget i.

• Kjell2

Regelverk, avtal och praxis gör det enklare, och vanligare, att tandläkare driver eget.

Läkare som inta är anstälda inom offentlig sektor jobbar vanligt vis inom bemaning eller privatklinik

• LuisV
    Monchichier skrev 2016-11-12 16:24:14 följande:

Mitt tips är att fokusera på vad du vill jobba som istället för vilken bransch som man lättast kan driva eget i.

Jo jag förstår hur du menar men jag vet inte om jag nämnde det tidigare, det jag vill egentligen göra är att driva min egen klinik, ha mina egna kunder, få vara med mina kunder, ha mina egna tider osv. Jag tycker om båda yrken, pappa är allmänläkare, och storebror tandläkare, de berättar om sina yrken och så men de har inga vidare kunskaper inom att driva eget utan är helt inställda på att jobba som anställda, både arbetar inom den privata sektorn då.
    Så ja som jag sa är intresserad av bägge yrken och vet hur man har det osv. Det jag däremot inte vill är att vara anställd. Vill ha eget. Kanske hjälpte lite?
  • LuisV
    Kjell2 skrev 2016-11-12 16:43:33 följande:

Regelverk, avtal och praxis gör det enklare, och vanligare, att tandläkare driver eget.

Läkare som inta är anstälda inom offentlig sektor jobbar vanligt vis inom bemaning eller privatklinik

Tjena Kjell! Du tar alltid din tid och svarar folk, har sett dig vid flera tillfällen, BÄST är du =)
    Jo som jag svarade till monchier så vill jag ju driva eget oavsett bransch eftersom nja är egentligen intresserad av bägge yrken och så väldigt svårt o förklara, men som alla egenföretagare brukar säga, vill göra det på mitt sätt? om man säger så. Och vad menar du med regelverk och praxis?
  • Carambolan

Vad är det du vill ha när du säger "driva eget"? Som tandläkare är det lättare att driva egen praktik, men då gäller det ju att du gillar att pyssla med arbetsgivarfrågor (du behöver tandsköterska, receptionist, städfirma etc.), lokaler och utrustning, säljjobbet i att bygga en egen kundkrets etc. Som läkare kan du lätt bli staffettläkare och på så vis styra när, hur och för vem du vill arbeta om det framförallt är friheten som lockar.

• Monchichier

Behöver man ens vara utbildad läkare/tandläkare för att få driva en mottagning?

Har man en tillräckligt stor mottagning tänker jag att det blir väldigt mycket jobb med själva driften, så man har inte tid att träffa patienter i alla fall liksom.

• LuisV
    Monchichier skrev 2016-11-12 20:13:56 följande:

Behöver man ens vara utbildad läkare/tandläkare för att få driva en mottagning?

Har man en tillräckligt stor mottagning tänker jag att det blir väldigt mycket jobb med själva driften, så man har inte tid att träffa patienter i alla fall liksom.

Nej du missuppfattar mig helt tror jag, jag menar inte att jag ska starta mitt eget universitetssjukhus eller liknande utan mer en mindre klinik/praktik på max två tandläkare (jag och en till) och två sköterskor. osv. 
  • LuisV
    Carambolan skrev 2016-11-12 20:04:42 följande:

Vad är det du vill ha när du säger "driva eget"? Som tandläkare är det lättare att driva egen praktik, men då gäller det ju att du gillar att pyssla med arbetsgivarfrågor (du behöver tandsköterska, receptionist, städfirma etc.), lokaler och utrustning, säljjobbet i att bygga en egen kundkrets etc. Som läkare kan du lätt bli staffettläkare och på så vis styra när, hur och för vem du vill arbeta om det framförallt är friheten som lockar.

Vad menar du med säljjobb? Och det med att jobba som hyrläkare, är det inte lite extremt tycker du? jämfört med att vara en vanlig läkare? Jag har hört att de tjänar rejäla summor med pengar osv. men jag tror inte jag hade kunnat jobba 80-90 timmar i veckan och vara jourläkare som tar emot akutfall osv. Både stressigt och mycket ansvarsfullt enligt mig?
  • Monchichier
    LuisV skrev 2016-11-12 22:14:22 följande:

Nej du missuppfattar mig helt tror jag, jag menar inte att jag ska starta mitt eget universitetssjukhus eller liknande utan mer en mindre klinik/praktik på max två tandläkare (jag och en till) och två sköterskor. osv. 

Det behöver inte vara ett helt sjukhus för att det ska bli mycket administrativt. En klinik med 4 anställda kommer också bli mycket jobb. Det kanske låter glamoröst att ha ett eget företag, men det är stört mycket jobb bakom kulisserna man inte tänker på. Löner, redovisning, journalsystem, hyresavtal, kollektivavtal, datorsystem för receptionen, reperation av utrustning, marknadsföring och så vidare i all oändlighet. Till och med frågor som hur växterna i lokalen ska skötas kommer att ta tid.
  • Kjell2
    LuisV skrev 2016-11-12 22:21:28 följande:

Vad menar du med säljjobb? Och det med att jobba som hyrläkare, är det inte lite extremt tycker du? jämfört med att vara en vanlig läkare? Jag har hört att de tjänar rejäla summor med pengar osv. men jag tror inte jag hade kunnat jobba 80-90 timmar i veckan och vara jourläkare som tar emot akutfall osv. Både stressigt och mycket ansvarsfullt enligt mig?

Är du inte beredd att jobba mycket ska du inte bli egenföretagare.
  • Kjell2
    LuisV skrev 2016-11-12 19:34:04 följande:

Tjena Kjell! Du tar alltid din tid och svarar folk, har sett dig vid flera tillfällen, BÄST är du =)

Jo som jag svarade till monchier så vill jag ju driva eget oavsett bransch eftersom nja är egentligen intresserad av bägge yrken och så väldigt svårt o förklara, men som alla egenföretagare brukar säga, vill göra det på mitt sätt? om man säger så. Och vad menar du med regelverk och praxis?

Det finns massor med små privat tandläkare som sköter offentligt finansierad vård. Antalet små privata läkarkliniker är få och landstingen har begränsad med rutiner, och ofta vilja, att jobba med småkliniker.
  • Meriall

Ett tips är ju specialläkare tex gynekolog. Det är nog lättare än allmänläkare. Typ göra tidiga ultraljud, fosterdiagnostik, könsbestämning, könssjukdomstest etc. Sedan kan du arbeta som stafettläkare om du vill ha extra lön. Tandläkare är dyr utrustning och rätt svårt få kunder om du vill vara helt själv för folk går ofta tillbaka till samma så det kräver en stor kundkrets.

Många gravida kan nog tänka sig gå och göra tidiga ultraljud och könsbestämning etc utan att varit kund hos dig tidigare. Mindre konkurrens också.

Någon annan sorts specialläkare kan säkert också funka.

Svar på tråden För/Nackdelar?