• lilsis

BF vår/sommar 2017 efter IVF

chbw skrev 2016-12-12 06:12:53 följande:

Dagen började ju sådär. Någon med erfarenhet för jag har noll. Tog ett test idag, som blev två. De har blivit svagare. Försöker att inte få panik... senast jag testade var 7/12. Då var strecken exakt lika starka. Som innan... o då testade jag efter att ha hållt mig 1-2timmar, nu har jag hållt mig hela natten.. betyder det här något eller oroar jag mig i onödan? :(

Ska vara i 9+0 idag...

Spä ut urinen med ca 50% vatten och testa igen.
  • lilsis

Köpte en doppler idag, har varit galet orolig ett tag för han rör sig inte så mycket/tydligt längre. Tydliga hjärtslag idag

• lilsis
    chbw skrev 2016-12-14 17:58:30 följande:

Troligen fel på testet, testade på kvällen och då var det lika starkt som det varit innan. Sköterskan jag pratade med i måndags sa att om det hade vart svagare pga missfall så hade jag börjat blöda först, och det har jag ju inte gjort :) hade det varit ett ma så hade hcgnivån inte sjunkit. Så det var också betryggande att få höra.  

Mjae.

Alla mina missfall har visat sänkning på gravtest innan blödning och den som skrapades till sist betedde sig ännu skummare.
  • lilsis

TUL igår, 26+3. Mitt på kurvan uppskattad vikt, lite över på huvud och lårben. Lång och smal alltså

• lilsis

Hade hög risk för trisomi 13+18 vid kub pga blodprovet som visade väldigt lågt papp-a.

NIPT var normalt och har efter det gjort 3 ultraljud (RUL, köns och ett TUL) som visar normal tillväxt så varför papp-a var så lågt vet man inte.

Jag hade inte kunnat avbryta graviditeten oavsett diagnos men att _veta_ hade gett mig möjligheten att förbereda mig mentalt, därför gjorde jag KUB :)

Ska få fler TUL om jag förstod sköterskan rätt.

• lilsis
    jagkan skrev 2016-12-25 23:59:32 följande:

????

Jag gissar att de flesta här hade tänkt att kalva innan nästa jul...
  • lilsis

BM i måndags. HB sjunkit ännu mer sedan i mitten av december, bara 97 nu. BM bekymrad och skickade fråga till läkare.

Blodtryck 110/55.

SF utplanad kurva och ca 1.5cm "för lite" så ny mätning (och blodstatus) på måndag (9/1).

Hade sedan tidigare ett privat TUL/3D/4D bokat till i onsdags, kändes ganska bra.

Uppskattad vikt blev drygt 1200g. Det är under normalkurvan men iaf plus sedan TUL 16/12. Nu är det två olika personer med två olika apparater så det ska inte läggas så stor vikt vid skillnaden i kurva, jag är nöjd med att han ökat.

Beroende på vad SF-måttet blir på måndag så är väl chansen för nytt TUL på Ackis ganska stor. Det skulle också ge en bättre jämförelse eftersom man brukar få komma till samma person igen.

Han bökar runt och sparkar på iaf så ingen brist på aktivitet.

Huvudet upp 16/12, huvudet ner 4/1 men jag tror han skiftar dagligen, det känns så.
  • lilsis
    hope88 skrev 2017-01-07 13:45:35 följande:

Skönt att han växer på sig :) Får man alltid ett TUL vid ivf graviditet? Har glömt att fråga min bm.

Nix.

Mitt första är för att jag är GBP-opererad.
  • lilsis
    Humla85a skrev 2017-01-14 18:51:54 följande:

Ångest! V.15 nu och jag har absolut ingen mage eller liknande. 4,5 veckor sen senaste ul och nu är jag övertygad om att allt stannat av Senaste kvällarna har jag gråtit mig till sömns. Mitt usla landsting är till noll hjälp och enda privata som finns har stängt i 1,5 v till.... Måste ringa min bm på måndag, men vet inte ens om hon har nån såndär hjärtljudsmonitor.

Kan det vara som det ska fast inget syns eller känns?

Din BM på MVC lär ha en doppler, ja. Men det _kan_ vara svårt att höra såpass tidigt.

Jag hade mina vanliga kläder ca v12-17 sedan började det bli kula även när jag inte var kissnödig.
  • lilsis

Min mage befinner sig nästan alltid på höger sida även nu i v 32+3. BM säger att det är en bra position att utgå ifrån när man ska födas :p Jag tycker det är bra för ligger han i mitten eller till vänster kan jag varken äta eller dricka...

• lilsis
    jagkan skrev 2017-01-30 07:58:01 följande:

vad bra, då är det inte så konstigt om det är mest på ena sidan man känner den? Jag känner det mest på höger sida, och ibland närmare mitten. Någon enstaka gång på vänster sida, men har inte haft något problem med att äta eller dricka, men den är fortfarande för liten för att jag skall känna något sådant.

Min är som sagt nästan bara på höger sida, ibland kan han svepa över båda sidorna men det är undantag.
  • lilsis

Hu ruggig mensvärk nu på kvällen. Hoppas den ger sig snart. V är uppe vid revbenen och stökar samtidigt som nedre delen av magen är helt plan av sammandragningar. Ser knäppt ut!

• lilsis
    chbw skrev 2017-01-30 19:38:39 följande:

Min hosta blir typ alltid så. Hostar så jag spyr eller nästan spyr. Om det är jobbigt börja med o kontakta vc :) men påpeka att du är gravid så de inte skriver ut t.ex. coccilana! Krya på dig :)

www.fass.se/m/produkt/19641222000010/uidpublic

Coccilana-etyfin är ju ok som gravid.

(Även om man alltid ska informera om det).
  • lilsis

I fredags ploppade mitt vatten, inga värkar. Åkte till förlossningen på kontroll och dubbelkoll att det var vattnet (ingen tvekan). Åkte hem med tid för igångsättning sön (dvs efter 48 timmar) om det inte kommit igång av sig självt.

Söndag kom vi på avtalad tid efter noll värkar. Men då var det fullt på förlossningen...

De gjorde ny kontroll (ctg) och fixade sedan fram ett rum på BB där vi var fram till måndag 10 ca.

Mellan måndag 11 och tisdag 05 fick jag 9 doser cytotec (!). Svaga värkar fram till kl 08, då öppen 3cm och började bli jobbigt så jag fick TENS som fungerade bra ca 45min. Sedan började det bli jobbigt och vid 9 fick jag lustgas.

9.30 fick jag milkshake som jag hann svälja två klunkar av mellan två värkar.

Sedan vek sig kroppen och sambo fick larma, 9.47 var han ute.

Gick ju galet fort på slutet så sprack lite grann, en grad 1 långt inne i slidan och 3 ytliga i blygdläpparna. Läkare tråcklade ihop med hjälp av lustgas. Bra grejer det där, lustgas...

Så han kom i v 36+0, 44cm och 2470gram.

Åkte hem igår torsdag men hade lite gulsot så BM på väg kommer idag och imorgon åker vi tillbaka till Ackis för ny koll och läkarundersökning nr 2.

:)

Svar på tråden BF vår/sommar 2017 efter IVF