• Anonym (Maya)

Jobbintervju: "dina svaga sidor"?

Vad brukar ni svara på frågan "nämn tre svagare sidor hos dig" på jobbintervju?

• Svar på tråden Jobbintervju: "dina svaga sidor"?
  • Anonym (Beata)

En bra intervjuare vet hur man plockar upp och utvecklar intetsägande svar.
    Just som någon skrev, om man beskriver sig på ett visst sätt så är den självklara följdfrågan: skulle dina kollegor beskriva dig på samma sätt?
    Samma sak om du frågat om deras starka/positiva egenskaper, då kan man också fråga om kollegorna skulle ha svarat detsamma.

En intervju går ju inte ut på att få svar på frågor utifrån en mall utan att genom svaren kunna få en bild av personen. Följer man formulär A uppifrån och ner så kanske man inte får fram så mycket. Det är en aktiv kommunikation mellan den som intervjuar och den som blir intervjuad.

• Anonym (Ja du)

Tidspessimist (kommer oftast väldigt för tidigt, avskyr att komma försent. Kommer hellre 30 min innan ett möte än 5 min för sent).
    Oftast trött tidigt på morgonen (inget lite kaffe kan ordna).
    Inget körkort (ingen i närheten att övningsköra med, vill ej lägga allt för mycket pengar på det heller).
    Lite disträ, glömmer bort saker ibland (har en kalender, kom-ihåg-listor etc för att kunna strukturera och hålla koll vad som bör göras, när och i vilken ordning).
    Konflikträdd (måste ofta planera när jag ska hantera stora konflikter, ta ett djupt andetag innan och samla lite mod. Detta är något jag aktivt jobbar med och det säger jag även till ev arbetsgivare).

Aldrig haft problem på någon jobbintervju. Det viktigaste är att kunna erkänna ens svagheter men även kunna säga att man arbetar med dom.

• mfgr

Dåliga sidor: 

-Tar på mig för mkt arbete (de vill höra att man vill jobba, men en mindre bra sida hos än själv! Gillar den!)

• Anonym (Nej)
    mfgr skrev 2016-11-16 09:19:41 följande:

Dåliga sidor: 

-Tar på mig för mkt arbete (de vill höra att man vill jobba, men en mindre bra sida hos än själv! Gillar den!)

Om du vill framstå som en inställsam, lismande fjant som dessutom saknar fantasi att komma på ett eget svar på frågan så är det där ett jättebra svar.  
  • Anonym (t)

Ts, jag funderar själv mycket på vad jag ska svara på en sån fråga. De flesta dåliga sidor som är listade i tråden är ju bra egenskaper... Mina dåliga sidor är att jag är lat, gör allt i sista minuten och är besserwissrig. Den enda av dem som överhuvudtaget kan gå att vända till positiv är väl besserwissrigheten (Jag tycker det är viktigt att saker är korrekta) men de andra två... Nån som har nåt förslag?

• Dr Nail

Det är störigt när folk säger saker som de tror egentligen kommer uppfattas som positiva av arbetsgivaren (typ "tar för mycket ansvar för mitt eget bästa"). Jag säger att jag är sjukligt lat (men försöker bli bättre), passivt aggressiv, och ganska dum (men är någorlunda bra på att dölja det).

• Monchichier
    Anonym (t) skrev 2016-11-16 10:41:49 följande:

Ts, jag funderar själv mycket på vad jag ska svara på en sån fråga. De flesta dåliga sidor som är listade i tråden är ju bra egenskaper... Mina dåliga sidor är att jag är lat, gör allt i sista minuten och är besserwissrig. Den enda av dem som överhuvudtaget kan gå att vända till positiv är väl besserwissrigheten (Jag tycker det är viktigt att saker är korrekta) men de andra två... Nån som har nåt förslag?

Det beror på, är du smartlat kan det väldigt lätt vändas till något positivt. Är du så lat att det innebär att kollegorna kommer att behöva backa upp dig hela tiden, då behöver man komma på en massa saker som man aktivt gör hela tiden för att förbättra den sidan.

Som rekryterare är man inte heller ute efter att den här frågan ska vändas till något positivt, utan man ser om man har självkännedom och kan föra en dialog om själva egenskapen. Vad är det som gör den svag, i vilka situationer är den svag och framförallt, hur hanterar man den svaga egenskapen?
  • Anonym (Beata)
    Monchichier skrev 2016-11-16 11:55:04 följande:
    Det beror på, är du smartlat kan det väldigt lätt vändas till något positivt. Är du så lat att det innebär att kollegorna kommer att behöva backa upp dig hela tiden, då behöver man komma på en massa saker som man aktivt gör hela tiden för att förbättra den sidan.

Som rekryterare är man inte heller ute efter att den här frågan ska vändas till något positivt, utan man ser om man har självkännedom och kan föra en dialog om själva egenskapen. Vad är det som gör den svag, i vilka situationer är den svag och framförallt, hur hanterar man den svaga egenskapen?
    Håller med, det är inte alls vitsen med frågan. Om kandidaten räknar upp tre sämre egenskaper varav en skulle kunna vara positiv medan de andra två är saker som hen känner till men också arbetar med löpande, så är det ett klart mycket bättre svar än att försöka vända alla negativa egenskaper/drag till något positivt.
  • Anonym (G)
    Kjell2 skrev 2016-11-14 19:38:15 följande:

Gäller det ett säljjobb i Centraleuropa så bristande kunskap i tyska t ex.

Men det är exempel på kompetensbrist och inte en svag sida i det sökandes personlighet. På så vis är det egentligen inget svar på frågan.
  • Kjell2
    Anonym (G) skrev 2016-11-16 12:26:44 följande:
    Men det är exempel på kompetensbrist och inte en svag sida i det sökandes personlighet. På så vis är det egentligen inget svar på frågan.
    Beror väl på hur frågan är formulerad. Men visst, det är en kompetensbrist och eventuellt en svag sida avseende lämplighet till jobbet.

Den här tråden är en av anledningarna varför inte jag ställer frågan. Olika svar diskutteras fram och tillbaka, hur något negativt kan vändas till något positivt, bra dåliga egenskaper osv. Det blir bara en massa väl förberedda svar som inte säger någoting förutom att den sökande har förberett sig. Vilket i sig kan vara en signal.

• Anonym (G)
    Dr Nail skrev 2016-11-16 10:43:11 följande:

Det är störigt när folk säger saker som de tror egentligen kommer uppfattas som positiva av arbetsgivaren (typ "tar för mycket ansvar för mitt eget bästa"). Jag säger att jag är sjukligt lat (men försöker bli bättre), passivt aggressiv, och ganska dum (men är någorlunda bra på att dölja det).

Du skulle nog inte få mitt jobb (jurist på affärsjuridisk byrå).

Jag har ansvarstagandet som en dålig sida, för det stämmer. När andra inte tar ansvar har jag lätt för att uppleva ökat ansvar (och göra jobbet) så att uppgiften inte misslyckas (jag hjälper till med affärer i mångmiljonklassen). Det är en dålig sida i realiteten - du riskerar att ta på dig för mycket jobb och bli en i mängden med umattningssyndrom. Det bidrar också till en snedfördelning mellan arbetstagare - vissa jobbar mer, andra jobbar mindre och kommer undan med det. Men så frankt kan man förstås inte uttrycka det på en intervju.

Jag ställer höga krav på mig själv och ställer därmed höga krav på andra. Jag blir också otålig när resultatet inte blir bra eller kvalitetsmässigt.
  • Dr Nail
    Anonym (G) skrev 2016-11-16 12:42:16 följande:

Du skulle nog inte få mitt jobb (jurist på affärsjuridisk byrå).

Jag har ansvarstagandet som en dålig sida, för det stämmer. När andra inte tar ansvar har jag lätt för att uppleva ökat ansvar (och göra jobbet) så att uppgiften inte misslyckas (jag hjälper till med affärer i mångmiljonklassen). Det är en dålig sida i realiteten - du riskerar att ta på dig för mycket jobb och bli en i mängden med umattningssyndrom. Det bidrar också till en snedfördelning mellan arbetstagare - vissa jobbar mer, andra jobbar mindre och kommer undan med det. Men så frankt kan man förstås inte uttrycka det på en intervju.

Jag ställer höga krav på mig själv och ställer därmed höga krav på andra. Jag blir också otålig när resultatet inte blir bra eller kvalitetsmässigt.

Well, jag får väl leva med att inte få jobba som jurist på affärsjuridisk byrå.
  • Anonym (Morsan)

Kom inte med några sånna där hittepå-svaga sidor. Att på riktigt vara medveten om svagheter är bra!!

Däremot kan det vara bra att säga hur man planerar att jobba runt sina svagheter. t.ex. jag är väldigt glömsk, men har hittat ett bra system med post-it-lappar, eller liknande.

• Butterscotch
    Dr Nail skrev 2016-11-16 10:43:11 följande:

Om folk inte var lata av naturen skulle få effektiviseringar/automatiseringar bli gjorda, tänker jag. Så om lat innebär att man hittar enklare/bättre sätt att utföra en uppgift på så är det positivt!
  • Dr Nail
    Butterscotch skrev 2016-11-16 17:27:32 följande:

Om folk inte var lata av naturen skulle få effektiviseringar/automatiseringar bli gjorda, tänker jag. Så om lat innebär att man hittar enklare/bättre sätt att utföra en uppgift på så är det positivt!

Ja! Varför inte! Lättja som progressens motor. Jag gillar det.
  • Anonym (Spretig)
    mfgr skrev 2016-11-16 09:19:41 följande:

Dåliga sidor: 

Jaha, du är den där tröttsamma människan som säger ja till allt, inte säger ifrån i tid när det håller på att skita sig och sen får alla "rädda dig" från dina uppgifter till priset av att deras egna mål kanske fallerar några veckor senare?

Det är förvisso en dålig sida, det är mycket lättare att driva en verksamhet när folk har en realistisk uppfattning om vad de hinner med. :-\
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Maya) skrev 2016-11-14 16:30:18 följande:

Vad brukar ni svara på frågan "nämn tre svagare sidor hos dig" på jobbintervju?

Vad brukar du själv svara?
  • Monchichier

På förra intervjun svarade jag såhär:

Alla egenskaper och sidor jag har är inte alltid enbart svaga eller starka. Beroende på situation kan en sida som ses som stark vara till en stor nackdel och tvärtom. MEN en sida jag har som jag tycker kan vara ganska jobbig är mitt kontrollbehov. Jag har svårt att acceptera att andra gör saker på vad jag anser är "fel sätt". Det är något jag aktivt hela tiden jobbar med genom att framförallt leda mina tankar för att bli mer relaxad. Jag är också väldigt mån om att inte visa det utåt, för jag vill att kollegor ska kunna lita på mig.

Det var min inledning på frågan, efter svaret diskuterade vi lite kring det men kommer dock inte riktigt ihåg vad vi sa.

Svar på tråden Jobbintervju: "dina svaga sidor"?