• KristinaJ

IVF-start höst/vinter 30+

Hej 

Vi ska (förhoppningsvis!) påbörja vår första IVF-behandling om en vecka, och jag söker andra att dela "äventyret" med. Är förväntansfull och livrädd på samma gång. Är 33 år och har gått från "det händer när det händer" för dryga 4 år sedan till att börja känna mig riktigt stressad.

Har under utredningen och några uppskjutna försök hunnit gå från att vara en social och glad tjej till ganska grå och tillbakadragen. Det blir liksom så lite energi över till annat när allt snurrar runt barn och oron att kanske aldrig få några. Pressen och frågorna från omgivningen sliter också, så har nu berättat för min chef och närmsta kollegor och vänner för att slippa hitta på ursäkter för alla läkarbesök. 

Någon som vill berätta sin historia? Hur mår ni? Hur känner ni? Vad visar er utredning? 

Hoppas att vi kan peppa varandra!

• Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+
  • Muffins2017
    CML skrev 2016-11-14 19:14:35 följande:

Hej.

Vi håller på med vårt andra IVF-försök för i år. Kommer troligtvis plocka ut ägg på fredag.

Vår historia är väldigt märklig och jag fattar knappt själv. Lite kortfattat så blev vi remitterade till IVF pga manlig faktor, första behandlingen misslyckades och vårt enda ägg till frysen överlevde inte upptiningen men då hade jag blivit spontant gravid(allt gick bra)

Nu vid syskon försöket visade det sig att det inte är något fel på mannen längre utan det var bara tillfälligt men det visade sig att jag har väldigt höga NK-celler. Min kropp stöter alltså bort okända celler.

Första behandlingen i år ledde till ett ET och ett FET, inget av dem fäste även fast de var av grym kvalitet????

Hej här kommer jag och lägger mig i.. VIll bara säga att Falun ivf ger immunhämmande dropp och är också öppna för att testa att ge kortison och annat vid IVF.

Bara så du vet!
  • Muffins2017

Själv ligger jag just nu på hotellrum i Falun och ska göra frysåterföring i morgon, med vår sista blastocyst..

Jag är 34 år och vi har en 4 åring via ivf och det är från den omgången vi har kvar en sista blastocyst.

Känner igen mig i det CML skriver. Vi blev spontant gravida 2011, sedan missfall i v 13 vilket var fruktansvärt. Sen gick det inte och tillslut efter att ha plågat mig med massa hormoner och undersökningar så visar det sig att vi har manlig faktor. Gör IVF och lyckas på första.

Blev spontant gravid i somras på första halvhjärtade försöket. Livrädd för MA och mina farhågor besannades. Så förra månaden har vi gjort återföring med en av våra frysta och i morgon blir den sista.

Vet inte riktigt vad vi gör om det inte lyckas..

• CML
    A1987 skrev 2016-11-15 20:18:30 följande:

Nej men va märkligt! Hur gör man för att störa ditt imunförsvar?

Fick ni vänta länge mellan försöken?

Ja, det är rätt märkligt men man måste väl vara speciell på något vis???? Tur i oturen så vet vi iaf om det nu.

Jag får intralipid och kortison för att störa ut immunförsvaret, sen äter jag även omega 3 för det jag jag läst om att det påverkar NK-cellerna.

Det är ingen väntetid alls, vi kan bara säga till så kör vi igång när vi känner för det, nu sist sa jag till 3 dagar innan vi startade vår behandling. Mycket smidigt???? Jag kör korta protokollet men har även testat det långa, jag gillar det korta bäst.

Skönt att du har semester att ta ut under behandlingen, det är lite besvärligt att bolla med jobbet, speciellt när man inte kan säga exakt när man måste vara ledig. Min chef vet om vad jag gör men ingen annan på jobbet, så de tycker nog jag är lite märklig nu som kommer sent ibland och har lite andra fördelar.
  • CML

Nu gick det inte att citera.

Muffins: jag går i Falun och jag har fått intralipid, är inne på tredje omgången nu. Vi får hoppas på tredje gången gillt. Får även kortison och typ allt, de har även testat skrapning. Jag har fördelen att bo nära Falun så jag åter dit lite då och då och får dropp. Detta är vårt sista försök nu tror jag, man kan inte hålla på i all evighet, det känns som man trycker livet på paus när man är inne i IVF karusellen.

Hoppas allt går bra för dig i morgon! Jag ska dit en sväng för att kolla äggen, blir nog plock på fredag, känner mig tjock som en gris över magen nu. Ska bli skönt när stimuleringen är över.

• ammela

Hej. Vill gärna följa er i denna tråd! Vi står i kö och bör få en tid här innan jul eller i januari! Hatar denna eviga väntan ...

• Muffins2017
    CML skrev 2016-11-15 21:00:54 följande:

Nu gick det inte att citera.

Muffins: jag går i Falun och jag har fått intralipid, är inne på tredje omgången nu. Vi får hoppas på tredje gången gillt. Får även kortison och typ allt, de har även testat skrapning. Jag har fördelen att bo nära Falun så jag åter dit lite då och då och får dropp. Detta är vårt sista försök nu tror jag, man kan inte hålla på i all evighet, det känns som man trycker livet på paus när man är inne i IVF karusellen.

Hoppas allt går bra för dig i morgon! Jag ska dit en sväng för att kolla äggen, blir nog plock på fredag, känner mig tjock som en gris över magen nu. Ska bli skönt när stimuleringen är över.

Ok vad bra att du är på rätt ställe!

Tack för lyckönskningen. Håller tummarna för dig!
  • pigan86

Vi blev inskrivna på "barnlöshetsutredning" genom landstinget under våren 2016, då hade vi försökt bli gravida i ungefär 2.5 år utan resultat. Efter undersökningar, blodprover och samtal kunde dem inte hitta någon orsak till våran barnlöshet så dem skickade en remiss till en ivf-klinik. Sista läkarbesöket på landstinget var i mitten av oktober, våran barnmorska sa då att det var långa väntetider till ivf-kliniken.

Eftersom min sambo har barn sedan tidigare så klandrade jag såklart mig själv rätt hårt - vilket jag fortfarande gör.

Vi fick rätt fort en tid till ivf-kliniken (2/11) och när dem gjorde ultaljudet där hittade dem en cysta i min ena äggstock, blev insatt på provera i 10 dagar och fick en kraftig blödning dagen efter sista tabletten. Självklart skulle något strula, allt hade ju gått så fort hittills. Tanken var att jag skulle få börja med sprutorna redan nu i november.

Eftersom min nästa mens kommer att bli just innan jul så kommer vi först påbörja själva ivf-behandligen när min mens kommer i januari nästa år.

• CML
    pigan86 skrev 2016-11-15 22:14:50 följande:

Vi blev inskrivna på "barnlöshetsutredning" genom landstinget under våren 2016, då hade vi försökt bli gravida i ungefär 2.5 år utan resultat. Efter undersökningar, blodprover och samtal kunde dem inte hitta någon orsak till våran barnlöshet så dem skickade en remiss till en ivf-klinik. Sista läkarbesöket på landstinget var i mitten av oktober, våran barnmorska sa då att det var långa väntetider till ivf-kliniken.

Eftersom min sambo har barn sedan tidigare så klandrade jag såklart mig själv rätt hårt - vilket jag fortfarande gör.

Vi fick rätt fort en tid till ivf-kliniken (2/11) och när dem gjorde ultaljudet där hittade dem en cysta i min ena äggstock, blev insatt på provera i 10 dagar och fick en kraftig blödning dagen efter sista tabletten. Självklart skulle något strula, allt hade ju gått så fort hittills. Tanken var att jag skulle få börja med sprutorna redan nu i november.

Eftersom min nästa mens kommer att bli just innan jul så kommer vi först påbörja själva ivf-behandligen när min mens kommer i januari nästa år.

Jobbigt att inte få starta när man har ställt in sig på det. Men försök att tänka att ni får en fridfull jul istället, behandlingstiden kan vara jobbig för vissa och ruvningstiden är rätt jobbig psykiskt. Jag vill helst jobba mycket under den tiden så jag slipper tänka.
  • Zanzansi

Hej, har precis startat mitt första IVF försök, 33 år precis som du! Nu jäklar får vi hoppas på succé!!

• pigan86
    CML skrev 2016-11-15 22:28:07 följande:
    Jobbigt att inte få starta när man har ställt in sig på det. Men försök att tänka att ni får en fridfull jul istället, behandlingstiden kan vara jobbig för vissa och ruvningstiden är rätt jobbig psykiskt. Jag vill helst jobba mycket under den tiden så jag slipper tänka.
    Jo jag försöker tänka positivt, vi hinner förbereda oss mentalt. Allt gick rätt fort från de att vi skrev in oss tills vi fick komma på en första undersökning på kliniken. Drygt 6 månader bara och då var de stängt 2 månader över sommaren, har hört om dem som fått vänta betydligt mkt längre.

Ser framemot julen och de nya året. Förhoppningsvis blir 2017 vårat år.

Hur långt har ni andra kommit i eran behandling? Ser framemot att då höra allt ni vill dela med er av, har läst mkt men alltid mer intressant att få höra hur de är/känns i "real life" :)
Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+