• KristinaJ

IVF-start höst/vinter 30+

Hej 

Vi ska (förhoppningsvis!) påbörja vår första IVF-behandling om en vecka, och jag söker andra att dela "äventyret" med. Är förväntansfull och livrädd på samma gång. Är 33 år och har gått från "det händer när det händer" för dryga 4 år sedan till att börja känna mig riktigt stressad.

Har under utredningen och några uppskjutna försök hunnit gå från att vara en social och glad tjej till ganska grå och tillbakadragen. Det blir liksom så lite energi över till annat när allt snurrar runt barn och oron att kanske aldrig få några. Pressen och frågorna från omgivningen sliter också, så har nu berättat för min chef och närmsta kollegor och vänner för att slippa hitta på ursäkter för alla läkarbesök. 

Någon som vill berätta sin historia? Hur mår ni? Hur känner ni? Vad visar er utredning? 

Hoppas att vi kan peppa varandra!

• Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+
  • CML

Idag har jag tagit mina SISTA sprutor(om jag inte får fragmin igen under ruvningen)

Vi ska plocka ägg på fredag, ska bli så skönt, känner mig rätt uppblåst nu.

Förhoppningsvis får jag sätta tillbaka nästa vecka om allt går som vi vill????

• pigan86
    CML skrev 2016-11-16 22:39:14 följande:

Idag har jag tagit mina SISTA sprutor(om jag inte får fragmin igen under ruvningen)

håller min tummar och tår för er ????
  • A1987
    CML skrev 2016-11-16 22:39:14 följande:

Lycka till imorgon!!

Vilken tur ni har som inte behövt köa! Tom privat har några månaders kö här :/ dessutom är det samma läkare och samma utrymmen behandlingarna görs på, vare sej man väljer privat eller kommunalt, så vi kommer att pröva kommunalt nu till först.

Jag är själv chefen på mitt jobb, en liten personal varav en vet om våra ivf planer. Har tänkt berätta för dom andra sen när det blir dags. Min egen chef har kag sporadiskt kontakt med och är inte direkt han jag vill berätta för, så tänkte att ta ut semester blir bättre än att sända in sjukskrivnings pappren åt han.

Iaf, jätte lycka till imorgon!!
  • A1987

Nån som kan svara på det här med hur många dagars ägg som sätts in.

Jag fick förklarat för mej att en plockning går till så, att onsdag ul, fredag nytt ul, måndag äggplock, onsdag insättning.

Hur påverkar det resultatet?

• CML
    A1987 skrev 2016-11-17 18:29:37 följande:

Lycka till imorgon!!

Vilken tur ni har som inte behövt köa! Tom privat har några månaders kö här :/ dessutom är det samma läkare och samma utrymmen behandlingarna görs på, vare sej man väljer privat eller kommunalt, så vi kommer att pröva kommunalt nu till först.

Jag är själv chefen på mitt jobb, en liten personal varav en vet om våra ivf planer. Har tänkt berätta för dom andra sen när det blir dags. Min egen chef har kag sporadiskt kontakt med och är inte direkt han jag vill berätta för, så tänkte att ta ut semester blir bättre än att sända in sjukskrivnings pappren åt han.

pigan86 skrev 2016-11-17 16:34:24 följande:

håller min tummar och tår för er ????

Tack???????????? jag brukar inte få ut mer än 7-8ägg så det är vad jag hoppas på. Hoppas det blir fler som blir befruktade och som kan frysas oxå????
  • CML
    A1987 skrev 2016-11-17 18:29:37 följande:

Lycka till imorgon!!

Det kan vara både skönt och jobbigt att folk vet, mest beroende på vilken typ av person det är.

Jag tycker det va skönt när mina närmaste kollegor visste för då fick jag lite förståelse för varför man inte alltid var på topp, men vissa av mina kollegor frågade typ hela tiden och ganska ofta ställde (hon) samma fråga så jag blev rätt lack till slut, medan andra lät mig vara och bara lät mig säga något om jag ville det.

Det jag tycker är jobbigt om många vet är "plikten" att informera om hur det har gått. Vi har ju aldrig lyckats med IVF och det är hemskt jobbigt att vara tvungen att säga det. Självklart undrar människor i min närhet men det blir en stress för mig.

Nu vid detta försöket så vet egentligen bara min Chef om det och min kusin, mina närmaste kompisar har jag inte ens orkat prata med. :( Jag hoppas att jag kan komma med lite positiva besked till dem innan jul istället <3
  • CML
    A1987 skrev 2016-11-17 18:33:00 följande:

Nån som kan svara på det här med hur många dagars ägg som sätts in.

Jag fick förklarat för mej att en plockning går till så, att onsdag ul, fredag nytt ul, måndag äggplock, onsdag insättning.

Hur påverkar det resultatet?

Man kan inte riktigt säge exakt, allt beror på hur äggblåsorna växer, jag får alltid någon extra dag för att de ska hinns växa till sig. Sen när det gäller på hur länge de odlas kan oxå variera, jag har fått både 3 dagars och 6 dagars. Skälen till det kan vara många. Tex att man fått ut få ägg, då brukar de odla dem kortare för äggen trivs alltid bäst i mamman. Ibland vill de ha någon extra dag för att celldelningen ska vara som de vill ha det.(inte så vetenskapligt förklarat hahaha)
  • pigan86

Vi valde att endast berätta för mina föräldrar och min syster. Då vi försökt så pass länge själva utan resultat så kände vi att detta är "våran" resa som vi ville ha för oss själva. I samband med att vi skulle ner till kliniken och tanken var att vi skulle börja med sprutorna redan nu så valde jag att berätta för min chef, vi har en bra relation och jag känner mig trygg med henne.

Sen är de ju självklart olika för alla, vilka man vill berätta åt osv.

Vi har tänkt göra de offentligt först när vi är säkra på att de faktiskt blir ngt. Dels för att vi inte vill behöva berätta om eventuella misslyckande försök och allt runt omkring. Så är glad att detta forum finns, man kan prata av sig med såna som faktiskt vet vad de gäller och man slipper förklara saker har märkt att de börjat bli rätt psykisktjobbigt speciellt denhär med att vänta o vänta.

• CML

16 ägg! Jag är så glad! Det är dubbelt jämfört med mina två tidigare plock. Nu väntar vi till i morgon då vi får veta antalet befruktade ägg.

Plocket gick bra och smärtfritt, jag har rätt hög smärttröskel, tycker mest att den lugnande medicinen är jobbigast.

• CML

Lyckan varade inte så länge. 7 ägg var mogna och bara 4 befruktade

Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+