• Anonym (......)

Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist

Han har druckit mycket för flera år sedan men sen har jag inte märkt nåt. Men för ett bra tag sedan märke jag att han sluddrade å hade svårt att gå. Han drack då öl 3,5% å hade inte druckit på ett tag så jag tänkte att det var det men har ändå hela tiden anat att det är nåt annat.
    Ikväll igen var han konstig men han säger hela tiden att han är utarbetad och trött osv. Men så gick han in i garaget och stängde till dörren och sen i ett rum han har där inne. Jag gick in å han låtsades ta spikar eller vad det var.
    Men jag gick tillbaka sen och hittade en 70 sprit. Sen när han lagt sig så letade jag vidare och hittade 17 flaskor till.
    Vad gör jag nu?? Jag är så jävla ledsen och känner mig bara helt blåst och förd bakom ljuset.
    Nu satte jag alla flaskor på bordet i köket så nu vet han att jag hittat allt.

• Svar på tråden Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist
  • Anonym (Alco)

Vilken orutinerad alkis! Är flaskorna inte från förr då tror du? Svårt att förstå varför han inte slänger flaskorna annars?

• Anonym (......)

Vi flyttade för ett år sedan och då var de inte med i flytten i alla fall.
    Han hade gömt dem allra längt upp på en hylla bakom en massa kartonger. Jag är typ aldrig där för han har bara spikar och maskiner där.

• Anonym (......)

Bara så ledsen nu och vi har en 2,5 och en som är på väg väldigt snart så jag känner att man orkar inte riktigt med det här med nu.

• Långbenopluto
    Anonym (......) skrev 2016-11-14 21:42:41 följande:
    Bara så ledsen nu och vi har en 2,5 och en som är på väg väldigt snart så jag känner att man orkar inte riktigt med det här med nu.
    Fast missbruk är en sjukdom. Läs på.

Hade han fått cancer hade du inte tänkt så här? Då hade du kavlat upp ärmarna och kämpat på med honom, eller?
  • Anonym (Oo)
    Scalaren skrev 2016-11-14 22:04:52 följande:

Hade han fått cancer hade du inte tänkt så här? Då hade du kavlat upp ärmarna och kämpat på med honom, eller?
    Va?? Om den cancersjuke hade ignorerat sin sjukdom och vägrat all behandling har man all rätt att vara förbannad och sviken! Om missbruk sen verkligen är en sjukdom eller en konstruktion för att inkluderas i försäkringskassans och sjukvårdens system tvistar man om.
  • Anonym (...... 2)
    Scalaren skrev 2016-11-14 22:04:52 följande:

Det är väl skillnad. Om man får cancer är det väl nästan självklart att man väljer att behandlas och gör allt man kan för att underlätta läkning och tillfrisknande.

När det gäller alkoholister är det oerhört svårt att ens få dem att erkänna att de faktiskt ÄR alkoholister än mindre få dom att medverka i behandlingen. Dessutom har man nästan omärkligt glidit in i ett slags medberoende, man har ljugit för arbetsgivare, släkt, vänner om ens supande partners frånvaro, ojämna humör och så vidare. Det bästa är om man separerar under tillnyktring och behandling.

Jag har vuxit upp med en alkoholiserad förälder. Jag skulle aldrig utsätta mina barn för det. Jag skulle flytta och se till att reglerna för umgänge med barnen innefattade absolut nykterhet.

Man får kalla det sjukdom hur mycket man vill, inga barn ska tvingas leva under samma tak som en alkoholist innan de blivit en nykter alkoholist.
  • Anonym (......)

Jag kan nog inte jämföra det.med cancer tyvärr. Hittade totalt 19 st flaskor sprit gömda. Ställde dem på köksbänken och han bara la ner dem i påsar och sa inget. Han har inte pratat med mig idag alls utam verkar bara arg. Så nu känner jag mig nästan dum. Hur ska jag göra?? Vad gör man liksom, har aldrit varit med om liknande. Han drack en hel del för flera år sedan men verkade som hab slutade. Men det kanske han aldrig har gjort.

• Anonym (--)

Var det fulla flaskor eller tomflaskor?

Är familjelivet lidande? Skippar han vissa aktiviteter istället för att dricka? Är han opålitlig? Sköter han inte jobbet? Sköter han inte jobbet och kommer berusad till jobbet är det illa. Men sköter han allt som vanligt så är det ju lite svårt att komma åt. Men DU mår tydligen dåligt av det hela. Tror du får sätta dig ner och prata med honom. Men skuldbelägger du honom så är du helkörd. Han känner antagligen tillräckligt mycket skam redan, även om han inte kommer erkänna det.

Hur tar dina barn skada av detta? Utveckla lite! Så länge inte de märker av det, så tar de heller inte någon skada. Så ta det lite lugnt nu. Men prata med honom. Läs på först dock. Risken finns att en okunnig stjälper mer än hjälper. Det är en stor skam i detta. Jag lovar dig.

*har också problem där*

• Anonym (......)

Det var tomflaskor. Varje kväll har han varit konstig, han har sluddrat och haft svårt att gå. Jag har ju märkt det men han har sagt att han varit utarbetad och jättetrött. Men innerst inne så har jag ju vetat men inte hittat bevis.

När jag varit iväg på kvällarna och kommit hem har det ju varit samma sak. Men detää tråkiga då är att han haft vår son. En kväll la han sig på sonen och det gick inte att få bort han nästan. Då hade han även tagit värktabletter. Men jah visste inte då att han drack sprit med. Han har även trillat ur sängen 2 gånger och många kvällar kan jah inte ens väcka han. Så sonen lämnar jag helst inte sjölv med han.

Han har sagt nu att han bara dricker 3,5 men så påverkaf blir man ju inte av dem. Han har haft problem tidigare men drack då bara öl. Jag har varit sjukt trött på hans drickande i flera år för det är tråkigt att alltod ha någon som luktar gammal fylla.

När vi varit iväg eller haft folk hemma är hab alltid fullast.

Svar på tråden Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist