• Anonym (......)

Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist

Han har druckit mycket för flera år sedan men sen har jag inte märkt nåt. Men för ett bra tag sedan märke jag att han sluddrade å hade svårt att gå. Han drack då öl 3,5% å hade inte druckit på ett tag så jag tänkte att det var det men har ändå hela tiden anat att det är nåt annat.
    Ikväll igen var han konstig men han säger hela tiden att han är utarbetad och trött osv. Men så gick han in i garaget och stängde till dörren och sen i ett rum han har där inne. Jag gick in å han låtsades ta spikar eller vad det var.
    Men jag gick tillbaka sen och hittade en 70 sprit. Sen när han lagt sig så letade jag vidare och hittade 17 flaskor till.
    Vad gör jag nu?? Jag är så jävla ledsen och känner mig bara helt blåst och förd bakom ljuset.
    Nu satte jag alla flaskor på bordet i köket så nu vet han att jag hittat allt.

• Svar på tråden Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist
  • Anonym (Kim)

Han kommer antingen att komma med undanflykter. Antingen kommer han att använda attack som bästa försvar och bli arg och skrika på dig eller så kommer han att säga att det inte är något problem och att du är nojjig bara. Om han mot förmodan skulle erkänna att det blivit lite mycket så säger han sen att han ska dra ner på det alternativt sluta. Han kommer nog att mena det men inte klara det utan bara se till att bli mer uppfinningsrik så att du inte ska märka det. Han kan också säga att han ska ta en vit månad för att bevisa att han kan sluta om han vill.

När du kräver att han söker hjälp för sitt missbruk kommer han att säga att han kan klara det själv eftersom det inte är ett problem(se ovan). Gör inte misstaget att gå med på något av hans alternativ för han kommer inte att klara det utan professionell hjälp. Det är ytterst ytterst få som klarar det. Åtminstone inte någon längre tid.

Ja, det är in bra idé at involvera familjen. Han kommer sannolikt att bli skitförbannad på dig och kanske lämna dig men den dagen han tagit emot hjälp och kommit till insikt så kommer han att vara tacksam istället. Det är inte bra för dig och barnet att du hjälper honom att dölja hans missbruk. Du är redan medberoende, det är uppenbart av vad du skrivit. Det är mycket lättare att fortsätta sitt missbruk om "ingen" vet och det är dessutom bra för dig att inte stå ensam i det här.

Jag tycker att du kräver av honom att han söker hjälp omgående för sitt missbruk, annars åker han ut. Och sen ska du vara benhård i detta och inte ge efter för några argument ifrån honom. Det ser jag som enda chansen för er familj att fortsätta vara en familj.

• Anonym (.)
    Anonym (Icka) skrev 2016-11-15 10:48:25 följande:
    Fast gör du det måste du vara beredd på att det kan bli den totala dödsstöten för ert förhållande.
    Jag säger inte att du inte ska berätta men att du ska ha detta i åtanke.
    Hon kan inte ha ett förhållande med honom när han är missbrukare och hon kan inte utsätta barnen för en missbrukare. Gör hon inget så är förhållandet kört ändå, och det är mycket begärt att en ensam gravid kvinna ska behöva tampas med en missbrukare som inte söker vård. Hans föräldrar kan både ge henne stöd och kanske hjälpa till att få karln att få insikt i sin problematik. 
  • Anonym (Barn till...)

Som barn till två alkoholiserade föräldrar så säger jag bara LÄMNA!!!

Jag är uppvuxen hos min alkoholiserade mor, var hos min alkoholiserade far varannan helg och är så ledsen för den uppväxten jag fick.
    Min far dog innan han hann fylla 66 år p.g.a. spriten och min mor sa jag upp bekantskapen med för 3 år sedan (det bästa jag gjort)

Säg åt honom att ni går isär och att ni kan försöka när han genomgått behandling. Låt inte ditt barn behöva uppleva detta.

Lycka till

• Anonym (--)
    Anonym (......) skrev 2016-11-15 10:31:04 följande:
    Funderar på om jag ska berätta för hans föräldrar?
    Kanske inte i detta läget. Det ger ännu mer skam. Han kommer inte kunna se sina föräldrar i ögonen på ett tag, och det kommer rendera i ilska mot dig och kanske t o m barnen. Skam är ett tungt ok att bära på. Men du kan ju "hota" med att dra in hans föräldrar om han inte själv söker hjälp.
  • klyban
    Anonym (.) skrev 2016-11-15 11:10:12 följande:
    Hon kan inte ha ett förhållande med honom när han är missbrukare och hon kan inte utsätta barnen för en missbrukare. Gör hon inget så är förhållandet kört ändå, och det är mycket begärt att en ensam gravid kvinna ska behöva tampas med en missbrukare som inte söker vård. Hans föräldrar kan både ge henne stöd och kanske hjälpa till att få karln att få insikt i sin problematik. 

Finns inget i TS som säger han är missbrukare.
    Det i sig utesluter inte detta, men låter som ett beroende i alla fall.

Sen hur man inte märker nått, folk som dricker alkohol luktar ju inte gott precis.
    Och man får även vara på rätt långt avstånd i att inte känna av lukten.
    Och det är även här jag konstaterar att det antagligen inte är missbruk, för har TS inte märkt nått nästan så har jag svårt se missbruk.

• Anonym (--)
    Anonym (.) skrev 2016-11-15 11:10:12 följande:
    Nej, ingen i familjen kan ge honom insikt. Dit måste han komma själv med hjälp av terapeuter. Familjen står för nära och DE ska överhuvudtaget inte börja terapeuta honom.
  • klyban
    Anonym (......) skrev 2016-11-15 10:31:04 följande:
    Funderar på om jag ska berätta för hans föräldrar?

Varför inte, men inte direkt, se vad som sägs och händer nu först.
    Men att berätta det för närmast sörjande, så visar man klart och tydligt jag ska då faan inte bli medberoende.

Kanske dax och fråga frågan, vad in i helvete har du gömt 19flaskor sprit i garaget för?
    Sen efter du blivit utskälld och annat som kan tänkas komma, så kan du säga "när ska du svara på min fråga då?".
    För svårt att detta svar kommer ske naturligt eller enkelt.

• Anonym (--)
    klyban skrev 2016-11-15 11:20:12 följande:

Finns inget i TS som säger han är missbrukare.
    Det i sig utesluter inte detta, men låter som ett beroende i alla fall.

Sen hur man inte märker nått, folk som dricker alkohol luktar ju inte gott precis.
    Och man får även vara på rätt långt avstånd i att inte känna av lukten.
    Och det är även här jag konstaterar att det antagligen inte är missbruk, för har TS inte märkt nått nästan så har jag svårt se missbruk.

Hon har sett att han druckit öl. Och blivit mer än påverkad. Och misstankarna ha funnits. Men nu fick hon belägg på sina misstankar. Stunkit alkohol har han gjort länge.
  • klyban
    Anonym (--) skrev 2016-11-15 11:25:50 följande:
    Hon har sett att han druckit öl. Och blivit mer än påverkad. Och misstankarna ha funnits. Men nu fick hon belägg på sina misstankar. Stunkit alkohol har han gjort länge.
    Det gör inte en till missbrukare enligt de diagnoskriterier man har inom vården.
  • Anonym (--)
    klyban skrev 2016-11-15 11:26:38 följande:
    Det gör inte en till missbrukare enligt de diagnoskriterier man har inom vården.
    Han VET att hans kvinna mår dåligt av att han dricker. Han smyger med spritdrickandet och låtsas att han enbart dricker öl. Han blir alltid fullast på tillstänllningar. Han ljuger för både sig själv och sin sambo. Allt detta gör honom till en missbrukare, eller möjligen en storkonsument som inte vill erkänna att detta är ett problem.

Men helt klart är att han behöver komma till insikt. Och se till att behålla sin familj, om han vill, och sluta kröka.
Svar på tråden Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist