Inlägg från: Timike |Visa alla inlägg
  • Timike

    Hudbristningar/vikt

    Hej alla!

    Jag har lite ångest, var inte i så bra form när jag blev gravid, är ni gravid i v 12. Är 167 cm och vägde 67 kilo när jag blev gravid, hade helst vägt 60. Har mycket ångest över min vikt och kropp, kan inte börja på diet när jag är gravid precis. Dessutom har jag redan massa bristningar runt rumpan och lår så kommer säkert få en hel del runt magen. Är nyfiken på andra kvinnor, har ni också bristningar och hur känner ni för dom? Var ni slimma och vältränade när ni blev gravida?

    Tacksam för lite pepptalk ????

  • Svar på tråden Hudbristningar/vikt
  • Timike

    Jag vet att de är hormonella, men har ju även extremt mycket på lår och rumpa. Har pendlat i vikt hela mitt liv tyvärr :(

  • Timike
    Jag är bara jag skrev 2016-11-18 14:12:06 följande:

    Jag är kort och har som sagt inga bristningar. Hade räknat med det, men icke.


    Vad skönt! Det är ju gener osv. Mamma hade jätte mycket och gjorde bukplastik.
  • Timike
    Anonym (Hungrig) skrev 2016-11-19 02:15:35 följande:

    Jag vägde 58 kg när jag blev gravid, gick upp 28 kg!!

    Är 170 lång, fick lite bristningar på höfterna som knappt syns om man inte kollar väldigt nära.

    Min mamma och andra i släkten fick väldigt mycket bristningar över hela magen osv efter första barnet. Men jag klarade mig trots att jag fick en massa "jagkaninteslutaätajagärgravidkilon". Så fort jag inte åt så mådde jag jätte dåligt, fick ont i magen osv. Så jag var som en tunna som bara slängde i sig mat 24/7. ( jag har aldrig varit matglad innan).

    Isf köpte jag en ganska dyr olja varje månad för ca 500 kr som jag smörjde in mig med varje kväll. Vet inte om det var den som hjälpte eller ej.

    -10 kg efter förlossningen som endast var gravidkilon.

    Nu under sep,okt, (har pausat lite nu i nov) har jag bantat och gått ner -13kg så jag är snart på min startvikt innan graviditeten och magen är platt.

    Är 8 månader sedan barnet föddes.


    Jag är gravid i vecka 14 nu, har än sålänge inte gått upp ett kilo. Men det kanske kommer sen, försökt att börja träna denna veckan också, men inte så lätt med dunkande huvudvärk och illamående. Bristningar verkar vara väldigt olika, egentligen är jag mer orolig för hängande hy än bristningar. Men det får bli vad det blir, ett friskt barn och en bra förlossning, sen i framtiden kan man ju operera om det skulle behövas. Gick du upp de kilona i slutet av graviditeten eller mest i början? Skönt att du gått ner så mycket i vikt i efterhand, bra jobbat!!
  • Timike
    Loppan84 skrev 2016-11-19 13:05:49 följande:

    Bristningarna är ju hormonella och till stor del ärftliga säger de, trist men sant att man knappt kan påverka.

    Var i ganska god form, inte supersmal men mycket muskler och vägde 60 kg till mina 164 cm. Gick upp 14 kg och allt satt på magen som stod rakt fram som en kon och fick en del del bristningar på magen men också överst på framsidan av låren trots att jag inte gick upp en enda cm runt höft eller lår (mätte precis när jag plussade så vet). Alltså verkar det helt random vsr bristningarna kom. Tycker inte det är så farligt med bristningarna, så länge huden är fast och jag inte har massa löst "fläbb" an jag leva med det. Det är märken från livet tänker jag, och lägger hellre energin på att noja över de saker jag faktiskt kan påverka nu


    Det är de jag tänker också, själva bristningar är inte så farligt, lös hud är kanske mindre roligt däremot!
  • Timike
    Nonym skrev 2016-11-19 13:25:09 följande:

    Är 160 cm lång och hade en startvikt på 59 kilo vid min graviditet. Hade i åttonde månaden gått upp 25 kilo och slutade då väga mig. Dottern vägde 3,6 kilo när hon föddes och jag vägde 80+ när jag kom hem från bb.

    Jag var stor som ett hus men fick inte en bristning i huden nånstans.. har dock fått sladdrigare/degigare hud på mage rumpa och lår. Dottern är snart åtta månader och jag har ett kilo kvar att gå ner så väger jag samma som innan..

    Delammar fortfarande men helammade från start.


    Skönt att de gått relativt fort att gå ner vikten igen, ska sluta tänka så mycket på hur min kropp kommer bli, får ta det som de kommer.
Svar på tråden Hudbristningar/vikt