• Maramina

Vad ska man handla i USA?

Idag ligger som bekant dollarn vs svensks kronan inte så värst bra vilket gör att det inte blir så billigt att shoppa i USA som det var för något år sedan. Men finns det fortfarande något som är värt att handla där? Vad är billigare där än hemma? Och har ni några tips på saker som finns där men inte hemma och som ni alltid brukar köpa med därifrån?

Jag har hittills fått tips på Aussie hårprodukter, hårprodukter från Redken, förkylningsprodukter som tydligen ska vara betydligt bättre än de vi har hemma, Kläder från Nike, produkter från Dermalogica och Skittles, smink från tex Maybelin, min absoluta favoritgodis som finns sursockrade i USA, till skillnad mot de sura som säljs här hemma.

• Svar på tråden Vad ska man handla i USA?
  • maratontjejen

Det mesta inom julen är billigt i USA. Julgranar (typ Disney granar) julgranskulor, dekorationer, tomtar, snöglober, coca-cola julsaker med mera. Jag brukar köpa lite julpynt när jag är där. Utbudet är också jättebra, allt finns!

• 2009

Vi åker ca 1 gång/år till LA, nästa tripp går av stapeln imorrn och jag ser fram emot att köpa en massa härligt julpynt! :) Annars brukar jag alltid handla träningskläder på Lululemon och Nike, skor från Sketchers, hudvård och smink från Clinique och BareMinerals. När vi var över förrförra gången köpte vi två nya Apple-datorer också, fick dem till priset av vad 1 kostar i Sverige. Ser fram emot black friday denna resa, vi är på jakt efter en ny iPad.

Annars gillar jag att strosa runt på stora affärer typ Target och köpa roliga matvaror att ta med hem :) och inte att förglömma - gillar du eos läppbalsam så kostar de 2,5 dollar på stormarknaderna jämfört med 70-80kr hemma, får alltid med mig beställningar från mina tjejkompisar hemma :)

• nernu

Det beror på vart du ska. Skatten är inte likadan i alla delstater

• aerial

Jag älskar Duane Reade som är ett apotek. De har allt! Smink, hostmedicin som inte går att hitta i Sverige, bra värktabletter, ja det mesta. Kan gå i timmar där och bara titta.

• Tonårsmamman1
    Avklantad skrev 2016-11-19 16:41:33 följande:

Helt seriöst, köp det du behöver. Spännande och god mat och nån pryl du behöver men glömt att ta med. Lägg övriga pengar som bränner i fickan på upplevelser: musikaler/opera/teater/film/musik som aldrig når Europa etc. Passa på att klippa dig hos en afrofrisör om du har sånt hår. Och köp ditt favoritgodis så klart!

Världen håller på att gå under pga överkonsumtion. Det är vansinne att köpa prylar bara för att man kan få dem billigt.

• flygrl

@TS: Som flera redan nämnt kan märkeskläder va riktigt prisvärda i USA. En brorsa till mig åker då & då dit i jobbet & brukar ta med Levi's jeans till oss andra syskon. Själv fyndade jag lite fina underkläder och så på jätte varuhuset Macy's i NYC.

• flygrl
    2009 skrev 2016-11-20 09:05:28 följande:

Vi åker ca 1 gång/år till LA, nästa tripp går av stapeln imorrn och jag ser fram emot att köpa en massa härligt julpynt! :) Annars brukar jag alltid handla träningskläder på Lululemon och Nike, skor från Sketchers, hudvård och smink från Clinique och BareMinerals. När vi var över förrförra gången köpte vi två nya Apple-datorer också, fick dem till priset av vad 1 kostar i Sverige. Ser fram emot black friday denna resa, vi är på jakt efter en ny iPad.

Annars gillar jag att strosa runt på stora affärer typ Target och köpa roliga matvaror att ta med hem :) och inte att förglömma - gillar du eos läppbalsam så kostar de 2,5 dollar på stormarknaderna jämfört med 70-80kr hemma, får alltid med mig beställningar från mina tjejkompisar hemma :)

Coolt ni lyckades hitta Apple datorer så billigt. Själv reagerade jag på samtliga priser på stora Apple Store på södra Manhattan va exakt på öret typ samma som i Sverige. Men kanske finns det affärer utanför stadskärnorna med lägre priser & att det kan skilja mellan delstaterna. Har inte sett mer av USA än NYC (betoning på city där ;).
  • 2009
    flygrl skrev 2016-11-20 17:13:47 följande:
    Coolt ni lyckades hitta Apple datorer så billigt. Själv reagerade jag på samtliga priser på stora Apple Store på södra Manhattan va exakt på öret typ samma som i Sverige. Men kanske finns det affärer utanför stadskärnorna med lägre priser & att det kan skilja mellan delstaterna. Har inte sett mer av USA än NYC (betoning på city där ;).
    Vi beställde dem på amazon till adressen där vi bodde ;)

Vi reser bara till LA så jag vet inte hur stor skillnad det är på skatterna i andra delstater, men min svåger som nu bor i Chicago säger att det mesta är billigare där än i LA.
  • flygrl
    2009 skrev 2016-11-20 18:59:01 följande:
    Vi beställde dem på amazon till adressen där vi bodde ;)

Vi reser bara till LA så jag vet inte hur stor skillnad det är på skatterna i andra delstater, men min svåger som nu bor i Chicago säger att det mesta är billigare där än i LA.
    I c.
    Tror NYC e en rätt dyr stad faktiskt.
  • Tow2Mater

Hur funkar det med garantier for elektronik om nåt skulle vara fel? Kan vara en risk man tar om man köper "billigt" utomlands.

• 2009

Lite uppdate från LA när det gäller shopping! :) Köpte precis en ny iPad idag på black friday, 12" med 128 GB minne för strax under 7000:-, hade gått på mycket mer hemma :)

• 2009
    Tow2Mater skrev 2016-11-20 18:33:31 följande:

Hur funkar det med garantier for elektronik om nåt skulle vara fel? Kan vara en risk man tar om man köper "billigt" utomlands.

På de Apple-datorer vi köpte för nåt år sen så tog vi en "Apple-care" garanti som gäller i tre år och då kan man lämna in den var som helst i världen. Hur det är med annan elektronik vet jag tyvärr inte, men jag antar att man kanske måste vara beredd att chansa lite?
  • Virriga Vera
    2009 skrev 2016-11-20 09:05:28 följande:

Just datorer är väl det som jag inte skulle köpa i USA, trots att det kan vara billigt så får man ju inte ett svenskt tangentbord.
  • Seven Costanza
    Virriga Vera skrev 2016-11-26 05:24:56 följande:

Just datorer är väl det som jag inte skulle köpa i USA, trots att det kan vara billigt så får man ju inte ett svenskt tangentbord.

Fast det är ju bara att klicka i val av tangentbord när man väl har datorn, så kan man växla mellan amerikanskt och svenskt tangentbord - fast man måste ju förstås själv hålla reda på var å,ä,ö etc brukar vara på det svenska för själva texten på tangenterna är ju den amerikanska. Men för vana användare av svenskt tangentbord är det inget problem - jag har en USA-köpt dator och jag skriver obehindrat på den eftersom man ju kommer ihåg var de svenska tangenterna är.
  • 2009
    Virriga Vera skrev 2016-11-25 20:24:56 följande:
    Jopp, vi har svenska tangentbord både på bärbara och stationära datorn.
  • Håkan på Öland

Gamla 50-, 60- och 70-tals jänkare dvs bilar. Köper du rätt bil kan du få lätt få hela resan med hotell och uppehälle betald många gånger om om du köper rätt bil.

Bilar som Cadillac från 50-, 60- och 70-tal står högt i kurs i Sverige liksom Chevrolet. Även muskelbilar som Dodge Challanger och Charger liksom Pontiac Firebird/Trans Am kan du lätt tjäna 100.000 kronor på om du tar hem den till Sverige (Göteborg). Utskeppningshamn nära Manhattan i N.Y.C. ligger i New Jersey.

Lycka till!

Btw, har själv varit över till Kalifornien ett 30-tal gånger och passat på med en semestertrip till Los Angeles och även till Hawaii och köpt bil i Kalifornien och kört upp den till N.Y.C och fraktat hem bilen till Sverige med mycket goda vinster.

Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
Svar på tråden Vad ska man handla i USA?