• Xerena

Jobba 2 dagar/v och ta 3 dagar föräldraledig?

Jag och min sambo funderar på att dela upp föräldraledigheten på ett sätt jag inte hört så många göra. Vill gärna ha synpunkter och tankar kring detta.

Jag kommer att vara föräldraledig på heltid så länge jag ammar men därefter funderar vi på att dela upp det mellan oss så att:

- Jag jobbar 2 dagar i veckan och är föräldraledig 3 dagar i veckan.

- Sambon är föräldraledig 2 dagar i veckan och jobbar 3 dagar i veckan.

Är det någon som vet om detta är möjligt att genomföra? Är det någon som har gjort på något liknande vis? Är det någon som tänker på för-/nackdelar med detta vis?

• Svar på tråden Jobba 2 dagar/v och ta 3 dagar föräldraledig?
  • Seven Costanza

Javisst går det bra att göra så! Fördelar är väl att barnet får god kontakt med båda föräldrarna i tidig ålder och för föräldrarna kan det ju vara skönt att komma ifrån bära/mata/byta/leka och få jobbstimulans. En svårighet kan ju vara att veta hur länge man kommer amma så mycket att det är svårt att vara borta en hel dag, men man kan ju varva amning och ersättning redan från början. Min son tog inte flaska och var svår att få att äta vanlig mat så det är först nu vid tio månader som jag hade kunnat lämna honom och då bara halvdagar. För egen del kände jag när barnet var sex månader att jag gärna hade börjat jobba två dagar i veckan men för oss gick det inte.

Annars är väl anledningen till att få delar upp veckan så som ni tänkt dels att folk inte ens tänker på det eftersom få gör så, dels att mamman ofta vill vara hemma längre på heltid och dels att många inte känner att det funkar så bra med jobbet att bara jobba två eller tre dagar i veckan - både mammor och pappor vill kanske få vara helt lediga en längre period och inte tänka på jobbet. Men om det funkar för er så går det säkert jättebra att göra så!

• elyse

Ja, ett par i min familj har gjort så. Pappan var ledig måndag-tisdag och mamman onsdag-fredag. Tror att de tyckte att det var bra.

• Magdalena03

Vi gjorde så , det gick bra. Perfekt lösning.

• Carambolan

Vi gjorde så, det var toppen! Jag tyckte att det var ganska tråkigt att vara hemma på heltid, så att komma tillbaka till jobbet på halvtid både gjorde mig gladare och fick mig att uppskatta dagarna hemma med barnen mycker mer :) Man fick det bästa av två världar verkligen.

Vi delade upp det så att vi jobbade varannan vecka 2 dagar och varannan vecka 3 dagar.

• Annelie 76

Går jättebra att göra så om arbetsgivarna går med på det. Med första barnet var jag hemma halvtid, två dagar ena veckan och tre den andra. Var jätteskönt att få både vuxentid och tid med bebis och det var underbart att inte behöva ta allt ansvar själv.

• Annelie 76

Just det ja. Vi började dela när sonen var 4 månader och han drack modersmjölk på flaska. Jag pumpade heltid (amningen funkade inte). Hade en dubbelpump och pumpade på jobbet också i ett vilrum.

• Alexi

Det handlar väl mest om att båda ska ha jobb där det funkar bra att vara borta på det viset. Annars finns inga hinder.

• MsM84

Vi gjorde så från sonen var sex månader. Jag ser både för och nackdelar.
    + Sonen vande sig mer vid båda
    + Vi kunde ta ett mer gemensamt ansvar
    + Mer förståelse för varandra
    + Slapp vara hemma på heltid som var tråkigt
    + Slapp bli så stor skillnad mellan att jobba och vara FL
    - Var svårt att hålla jobbet på en lagom nivå, kunde inte släppa det helt när jag var hemma, blev att jag jobbade en del hemifrån också. 
    - Tappade föräldraledighetslunken helt så när jag hade dagar hemma var det tvunget att hända saker hela tiden för att jag inte skulle bli rastlös. 

• E87

Någon kanske redan har skrivit detta men kolla upp hur mycket pengar som dras från er arbetsgivare för dagar som ni är lediga. Normalt dras en högre summa om man är ledig färre än 5 dagar i sträck. Kanske är det bättre om man är hemma tex Tors, fre, mån och tis.

På FK kan man ju söka på helger också för att få ihop 80% av er lön.

• Fru Ve

Ja vi tänkte dela när vi får barn nr 3 nu till våren. Jag är hemma helt i 6 mån, sen gör vi så i 2 mån att pappan är hemma en dag per vecka och jag fyra dagar per vecka. Därefter från att barnet är 10 månader tills han är 18 månader är pappan hemma fyra dagar per vecka och jag en dag per vecka. Det blir ungefär 50/50 på föräldradagarna då.

• Fru Ve

Tänkte delamma från 4-5 månaders ålder, varva med ersättning på flaska och så småningom gröt och mat. Så har vi gjort med våra andra två barn. Alternativt pumpar jag ur lite på jobbet. Har gjort även så tidigare.

• Fru Ve

Det som irriterar mig lite är folks reaktioner på detta att pappan faktiskt tar hälften av dagarna. Jag anses märklig och han anses duktig!

• Gladskit

Jag jobbade 40%, dvs 2 dagar per vecka mellan det att vår son var 3 mån till dess att han fyllde ett år.
    Fyllde ut med i snitt 2 dagar per vecka i föräldrapenning så vi kunde spara grymt många dagar. Pappan fortsatte att jobba heltid under tiden men han har ett väldigt bra schema i sitt skiftarbete där både nätter och hela dygn ingår. Så han var hemma och ledig med barnet minst lika mycket som jag.
    På pappret ser vår statistik ut som många andras, dvs. att mamman tagit ut mest. Men i praktiken var han hemma mer. Även sedan vårt barn hade börjat på förskola så var han inte där varje dag utan var mycket hemma med sin pappa.

För oss var en grundförutsättning att jag inte ammade, eftersom vi då kunde dela på precis allt, inkl matning och andra rutiner.
    Och min arbetsgivare tyckte att det var en perfekt lösning då vi var två som fick barn ungefär samtidigt, som delade arbetslats och jobbade omlott.

Svar på tråden Jobba 2 dagar/v och ta 3 dagar föräldraledig?