• Too tiki

Svårt att få barn vid 44 och uppåt?

Hej alla här inne på FL som försöker skaffa barn eller ha fått barn 40+ och uppåt!

Vänder mig till er för att höra hur det gått för er i er längtan om att få barn på äldre dar? Jag själv har precis fyllt 44 år och har sedan drygt 1 år försökt få barn utan att lyckats. Har 3 barn sen tidigare i ett annat förhållande och min nuvarande man har också barn sen förut . Min man är 45 år, han är inte kollad så vi vet inte hur hans fertilitet ser ut. Jag har regelbunden mens, tror att jag har ÄL om jag ska se vad tempen och ÄL tester säger men har inte lyckats bli gravid på drygt 1 års tid.... Mina tidigare graviditet har jag lyckats bli gravid på nästan med en gång, har aldrig haft missfall, i varje fall inte vad jag vet.

Vad jag undrar är hur många av er som blivit gravid på egen hand? Hur lång tid tog det för er att bli gravida och hade ni problem på vägen i form av missfall etc? Behövde ni någon form av hjälp får ni gärna skriva det för jag känner att vi har gjort allt för att jag ska bli gravid på egen hand och jag får riktigt ångest när det är dags att ta graviditetstester månad efter månad och det bara blir negativt :(

Har precis varit i kontakt med vården men där verkar ingen vilja hjälpa oss så därför välkomnar jag tips på allt som ev. har hjälpt er att bli gravida på egen hand, eller om ni fått hjälp från vården i form av tex. Pergotime och hur det har hjälpt er.

Hittills har jag testat med ÄL tester, kollat sekret, tempning och haft samlag vid rätt tidpunkt och denna månad också progesterall. Inga kosttillskott eller så men har hört om rosenrot och bidrottningsgele men är osäker på om det skulle fungera på mig då jag har regelbunden mens? Jag äter bra kost, har dragit ner på kaffet, äter B-vitamin och folsyra och multivitamin (Apoteket kvinna), har bra värden på sköldkörteln så där ska heller inte vara några problem. Troligtvis har jag pga åldern dåliga ägg, finns det något man kan göra för att man ska få bättre kvalité på äggen? Kan ju inte säkert veta om jag verkligen har ÄL heller då vården inte hjälper oss men jag undrar om jag på egen hand kan göra något mer för att stimulera ÄL?

Är inte intresserad av några pekpinnar från de som anser att man inte ska skaffa barn på äldre dar för det har jag redan hört/läst om nog mkt. Jag vet alla risker som finns med att bli gravid äldre men är ändå villig att ta det för vår längtan är så stor och just nu känner jag mig bara så nere då min mens verkar p G igen :(

Vänligen från en som är desperat och behöver all hjälp jag kan få....

• Svar på tråden Svårt att få barn vid 44 och uppåt?
  • Brinkly
    Too tiki skrev 2017-02-07 10:58:29 följande:

Idag är jag inne på ÄL+7 och börjar med progesteron vaggisarna. Har haft lite molande och till men idag känns det som att mensen är på gång så jag tror inte det tagit sig denna gången heller då jag normalt sett brukar jag mens med 21-22 dgr mellanrum och idag är det 21 dgr sen...

Hur går det för dig Brinkly, några känningar och när var det du skulle börja testa? Jag börjar testa om 3 dgr och testar sen varannan dag till BIM.

Känner mig illamående och idag ömmade brösten lite, men detta kan vara innan-mens-känningar också.

Tänker ta vaggisar från torsdag tänkte jag (förra gången jag blev gravid sa min läkare att det verkar ha tagit lite längre tid för ägget att vandra ner till livmodern så jag vill inte börja för tidigt), sen testa på lördag (eller söndag om jag kan hålla mig).

Idag är jag ÄL + 6 (eller 7) Spännande!
  • Too tiki
    Brinkly skrev 2017-02-07 14:09:12 följande:
    Känner mig illamående och idag ömmade brösten lite, men detta kan vara innan-mens-känningar också.

Tänker ta vaggisar från torsdag tänkte jag (förra gången jag blev gravid sa min läkare att det verkar ha tagit lite längre tid för ägget att vandra ner till livmodern så jag vill inte börja för tidigt), sen testa på lördag (eller söndag om jag kan hålla mig).

Idag är jag ÄL + 6 (eller 7) Spännande!

Hoppas dina symptom är tecken på graviditet :) Svårt just med alla symtom man får för ofta är det ju samma som man alltid får och när man sen börjar med progesteron tilltar ju symptomen så då vet man inte vad som är vad....

Glömde skriva att jag fick som ett hugg när jag var ute och promenerade i morse. Det gick över ganska snabbt, kanske efter 1 min och efter hugget fick jag detta molande som påminner om hur det brukar kännas innan jag får mens. Har ju läst om hugg/stick som folk fått när ägget fäster, men det är inget jag minns att jag fått förut. Nu är det många år sedan jag var gravid så minnet sviker mig kanske och då visste jag inte att en del känner så när ägget fäster så jag hade nog aldrig kopplat ihop det med en graviditet heller. Hoppas nu bar att min temp går upp i morgon igen och gärna lite högre än vad jag haft denna månad, då kanske jag kan våga hoppas på att det kanske tagit sig denna månad....

Då ligger du en dag efter mig eller på samma dag :) Håller tummarna för oss båda och hör gärna av dig när/om du testar dig på lördag och lycka till :)

• Brinkly
    Too tiki skrev 2017-02-07 15:28:27 följande:

Hoppas dina symptom är tecken på graviditet :) Svårt just med alla symtom man får för ofta är det ju samma som man alltid får och när man sen börjar med progesteron tilltar ju symptomen så då vet man inte vad som är vad....

Glömde skriva att jag fick som ett hugg när jag var ute och promenerade i morse. Det gick över ganska snabbt, kanske efter 1 min och efter hugget fick jag detta molande som påminner om hur det brukar kännas innan jag får mens. Har ju läst om hugg/stick som folk fått när ägget fäster, men det är inget jag minns att jag fått förut. Nu är det många år sedan jag var gravid så minnet sviker mig kanske och då visste jag inte att en del känner så när ägget fäster så jag hade nog aldrig kopplat ihop det med en graviditet heller. Hoppas nu bar att min temp går upp i morgon igen och gärna lite högre än vad jag haft denna månad, då kanske jag kan våga hoppas på att det kanske tagit sig denna månad....

Då ligger du en dag efter mig eller på samma dag :) Håller tummarna för oss båda och hör gärna av dig när/om du testar dig på lördag och lycka till :)

Ja det kan ha varit ägget som fäste! Åååå hoppas! Vad ska du ha för temp för att du ska tro att du är gravid? Jag ska kolla min temp imorgon också! Har någon statestik i en app från tidigare...

Lovar att meddela när jag testat, ska försöka hålla mig till söndag.

Börjat med Folsyra idag, lite glömt det nu i några månader.
  • Nykär15
    Negativt här på ÄL+11....så är det negativt även i morgon så kommer jag trappa ner på progesteronet och invänta mensen på lördag...
  • Milou3
    Nykär15 skrev 2017-02-08 07:55:50 följande:

Negativt här på ÄL+11....så är det negativt även i morgon så kommer jag trappa ner på progesteronet och invänta mensen på lördag...

Skit också :(

Vi satsar på nästa äl om du inte plussar i morgon!

När man kämpat får man tillslut belöning :)

Du ska inte invänta dag 14 innan du trappar ner? OM det nu skulle bli positivt på dag 13?

Jag kommer sluta med krämen direkt första mensdroppen visar sig.
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-08 08:06:50 följande:
    Skit också :(

Vi satsar på nästa äl om du inte plussar i morgon!

När man kämpat får man tillslut belöning :)

Du ska inte invänta dag 14 innan du trappar ner? OM det nu skulle bli positivt på dag 13?

Jag kommer sluta med krämen direkt första mensdroppen visar sig.

Om man tar krämen eller vaggisar så kan ju mensen förskjutas eftersom progesteronet förhindrar slemhinnan att lossa, och vill ju helst inte förskjuta mensen..jag kommer väl ta progesteron i morgon men bara två tabletter i stället för tre och så hinner jag testa på dag 13 på morgonen med och är det negativt så fortsätter jag inte den dagen. Innan har mensen börjat två dagar efter jag slutat så det blir lagom. Senare än dag 13 borde jag inte få plus eftersom jag fick Ovitrelle och OM ett ägg släppte så är det ju isf 16 dagar efter sprutan på lördag, och ägget borde släppt som senast 2 dagar efter sprutan togs...

Bara hitta nya krafter för en ny cykel och med nya mediciner, Bemfola ska jag spruta med från CD2 nästa omgång...

• Milou3
    Nykär15 skrev 2017-02-08 08:15:22 följande:

Om man tar krämen eller vaggisar så kan ju mensen förskjutas eftersom progesteronet förhindrar slemhinnan att lossa, och vill ju helst inte förskjuta mensen..jag kommer väl ta progesteron i morgon men bara två tabletter i stället för tre och så hinner jag testa på dag 13 på morgonen med och är det negativt så fortsätter jag inte den dagen. Innan har mensen börjat två dagar efter jag slutat så det blir lagom. Senare än dag 13 borde jag inte få plus eftersom jag fick Ovitrelle och OM ett ägg släppte så är det ju isf 16 dagar efter sprutan på lördag, och ägget borde släppt som senast 2 dagar efter sprutan togs...

Bara hitta nya krafter för en ny cykel och med nya mediciner, Bemfola ska jag spruta med från CD2 nästa omgång...

Jag slutade inte med krämen förra månaden förens mensen kom, betyder det att det kan vara knas då?

Menar att min slemhinna släppte trots fortsatt intag av progesteronkräm.

Är Bemfola ett nytt märke?

Sen tänkte jag att många skriver här att ägget ibland kan ta upp till 12 dagar innan det fäster, oavsett när ägget släpper. Fast det kanske bara är siffror här från fl?

Ja man börjar sakta åka ner i depphålet igen ...

Äter/dricker du eller din Karl något för att stärka upp "fertiliteten"?

Vi borde iaf lägga om vårt intag av skräp helt här.

Sambon dricker mycket Cola, röker och slarvar med mat samt tar inga tillskott alls.

Jag dricker vetegroddsolja mellan mens och äl, även 1 grapefrukt per dag samt multivitamin och extra d-vitamin.

Äter väldigt nyttigt MEN röker. På väg att sluta varje måndag men det är svårt ... har dock trappat ner rejält.
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-08 08:43:08 följande:
    Jag slutade inte med krämen förra månaden förens mensen kom, betyder det att det kan vara knas då?

Sen tänkte jag att många skriver här att ägget ibland kan ta upp till 12 dagar innan det fäster, oavsett när ägget släpper. Fast det kanske bara är siffror här från fl?

Sambon dricker mycket Cola, röker och slarvar med mat samt tar inga tillskott alls.

Jag dricker vetegroddsolja mellan mens och äl, även 1 grapefrukt per dag samt multivitamin och extra d-vitamin.

Äter väldigt nyttigt MEN röker. På väg att sluta varje måndag men det är svårt ... har dock trappat ner rejält.

Ägget fäster inom 5-10 dagar, 12 har jag aldrig hört. 

Nej Bemfola är inget nytt, används vid IVF för att mogna äggen. Det innehåller både FSH och LH och är mer likt kvinnans egna hormoner..så hoppas det är grejen som ska funka för oss. 

Jag äter hälsosamt och är vegetarian, mannen äter kött. Hans spermieprov var jättebra. Han får inte ta några varma bad eller använda rumpvärme i bilen veckan inför ÄL och även mindra alkohol då med. 

Jag äter: Folsyra, E-vitamin, mjölksyrabakterier (får lätt svampinfektioner annars av alla hormoner jag tar i cykeln och detta hjälper), magnesium, zink, järn, multivitaminer och Trombyl. Trombylen och E-vitaminerna är utskrivna på recept av läkaren. 

Du får inte glömma folsyra! VIktigt gärna två månader innan man blir gravid. 

Och rökning är ju verkligen inte bra, men det vet du ju..min kille feströkte men det fick han sluta helt med i höstas så nu har ingen intag av nikotin, skönt. 

• risenta
    Milou3 skrev 2017-02-08 08:43:08 följande:

Rökning är ju tyvärr det som ligger i topp när det gäller infertilitet.... :/ Men det är ju bra att du försöker sluta och jag kan tänka mig att det är jättesvårt.
  • Milou3
    Nykär15 skrev 2017-02-08 09:11:35 följande:

Ägget fäster inom 5-10 dagar, 12 har jag aldrig hört. 

Nej Bemfola är inget nytt, används vid IVF för att mogna äggen. Det innehåller både FSH och LH och är mer likt kvinnans egna hormoner..så hoppas det är grejen som ska funka för oss. 

Jag äter hälsosamt och är vegetarian, mannen äter kött. Hans spermieprov var jättebra. Han får inte ta några varma bad eller använda rumpvärme i bilen veckan inför ÄL och även mindra alkohol då med. 

Jag äter: Folsyra, E-vitamin, mjölksyrabakterier (får lätt svampinfektioner annars av alla hormoner jag tar i cykeln och detta hjälper), magnesium, zink, järn, multivitaminer och Trombyl. Trombylen och E-vitaminerna är utskrivna på recept av läkaren. 

Du får inte glömma folsyra! VIktigt gärna två månader innan man blir gravid. 

Och rökning är ju verkligen inte bra, men det vet du ju..min kille feströkte men det fick han sluta helt med i höstas så nu har ingen intag av nikotin, skönt. 

Det är mannen som tjatar på mig att vi ska sluta så det får bli så nu. Kanske det som ställer till det för oss. Rökningen :/

Räcker inte folsyra som finns i mitt val kvinna? Kanske behövs mer? Åt ren folsyra i höstas, så rädd att ta för mycket vitaminer.
Svar på tråden Svårt att få barn vid 44 och uppåt?