• Too tiki

Svårt att få barn vid 44 och uppåt?

Hej alla här inne på FL som försöker skaffa barn eller ha fått barn 40+ och uppåt!

Vänder mig till er för att höra hur det gått för er i er längtan om att få barn på äldre dar? Jag själv har precis fyllt 44 år och har sedan drygt 1 år försökt få barn utan att lyckats. Har 3 barn sen tidigare i ett annat förhållande och min nuvarande man har också barn sen förut . Min man är 45 år, han är inte kollad så vi vet inte hur hans fertilitet ser ut. Jag har regelbunden mens, tror att jag har ÄL om jag ska se vad tempen och ÄL tester säger men har inte lyckats bli gravid på drygt 1 års tid.... Mina tidigare graviditet har jag lyckats bli gravid på nästan med en gång, har aldrig haft missfall, i varje fall inte vad jag vet.

Vad jag undrar är hur många av er som blivit gravid på egen hand? Hur lång tid tog det för er att bli gravida och hade ni problem på vägen i form av missfall etc? Behövde ni någon form av hjälp får ni gärna skriva det för jag känner att vi har gjort allt för att jag ska bli gravid på egen hand och jag får riktigt ångest när det är dags att ta graviditetstester månad efter månad och det bara blir negativt :(

Har precis varit i kontakt med vården men där verkar ingen vilja hjälpa oss så därför välkomnar jag tips på allt som ev. har hjälpt er att bli gravida på egen hand, eller om ni fått hjälp från vården i form av tex. Pergotime och hur det har hjälpt er.

Hittills har jag testat med ÄL tester, kollat sekret, tempning och haft samlag vid rätt tidpunkt och denna månad också progesterall. Inga kosttillskott eller så men har hört om rosenrot och bidrottningsgele men är osäker på om det skulle fungera på mig då jag har regelbunden mens? Jag äter bra kost, har dragit ner på kaffet, äter B-vitamin och folsyra och multivitamin (Apoteket kvinna), har bra värden på sköldkörteln så där ska heller inte vara några problem. Troligtvis har jag pga åldern dåliga ägg, finns det något man kan göra för att man ska få bättre kvalité på äggen? Kan ju inte säkert veta om jag verkligen har ÄL heller då vården inte hjälper oss men jag undrar om jag på egen hand kan göra något mer för att stimulera ÄL?

Är inte intresserad av några pekpinnar från de som anser att man inte ska skaffa barn på äldre dar för det har jag redan hört/läst om nog mkt. Jag vet alla risker som finns med att bli gravid äldre men är ändå villig att ta det för vår längtan är så stor och just nu känner jag mig bara så nere då min mens verkar p G igen :(

Vänligen från en som är desperat och behöver all hjälp jag kan få....

• Svar på tråden Svårt att få barn vid 44 och uppåt?
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-02-02 13:03:41 följande:

Idag var tempen förhöjd men jag vet inte om jag kan lita på den då jag vaknade en timme före och var tvungen att gå upp på toaletten och kissa. Börjar ändå smörja med progesterallkrämen idag för jag vågar inte vänta in att fertilityfriend sätter ut min ÄL.
    Har däremot inga som helst förhoppningar för att det ska ha tagit sig denna månad då jag fick mkt mindre sekret nu när jag tog dubbelkur av pergo. Brukar ha som jag haft sen jag var ung, men förra månaden fick jag väldigt mkt sekret med enkeldos pergo, men nu som sagt väldigt lite. Detta är ju en bieffekt med pergo har jag läst så nu måste jag avvakta en månad om det inte skulle ha tagit sig och sen försöka få någon att skriva ut letrozol till mig istället. Just av den anledningen att jag inte fick så mkt sekret denna månad tror jag att min slemhinna också blivit för tunn för det verkar hägna ihop, därav börjar jag smörja redan idag för hjälpa slemhinnan att bli tjockare om ett ägg mot förmodan skulle blivit befruktat....

Kan berätta att slemhinna och sekret inte hör ihop, jag har knappt ÄL-sekret alls nu de sista åren, haft det typ två ggr på 1,5 år. Men ändå blivit gravid ju. Denna månad hade jag absolut ingenting, nada. Men ändå var slemhinnan 9 mm på CD10 vilket hon sa var jättebra. Bara så du inte behöver noja över flytningarna!

Jag hoppas sin ÄL var som den skulle och håller tummarna för plus så du slipper ta Pergo igen :)

Brinkly skrev 2017-02-01 16:26:48 följande:
    Du tog ingen Otrivelle spruta?

Väntar nu... 1 dag har gått haha kommer bli en lång väntan detta! Mös igår kväll och imorse, tänker att vi safe-ar med att göra det ikväll också. Sen reser jag bort på jobb. Så då blir det att vänta i 8 dagar till tills sprutan gått ur kroppen och sen testa!

Hur känns det för dig?

Riktigt dryg väntan...ÄL+5 idag och i morgon ska jag börja med Progesteronet...Lutinus, som ger hemska attackflytningar...helt galet. Men allt som kan vara bra för en ev liten därinne gör jag mer än gärna!

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-02-02 13:29:37 följande:

Kan berätta att slemhinna och sekret inte hör ihop, jag har knappt ÄL-sekret alls nu de sista åren, haft det typ två ggr på 1,5 år. Men ändå blivit gravid ju. Denna månad hade jag absolut ingenting, nada. Men ändå var slemhinnan 9 mm på CD10 vilket hon sa var jättebra. Bara så du inte behöver noja över flytningarna!

Jag hoppas sin ÄL var som den skulle och håller tummarna för plus så du slipper ta Pergo igen :)

Väntar nu... 1 dag har gått haha kommer bli en lång väntan detta! Mös igår kväll och imorse, tänker att vi safe-ar med att göra det ikväll också. Sen reser jag bort på jobb. Så då blir det att vänta i 8 dagar till tills sprutan gått ur kroppen och sen testa!

Hur känns det för dig?

Riktigt dryg väntan...ÄL+5 idag och i morgon ska jag börja med Progesteronet...Lutinus, som ger hemska attackflytningar...helt galet. Men allt som kan vara bra för en ev liten därinne gör jag mer än gärna!

Så skönt att höra att dåligt sekret och slemhinnan inte alltid hänger ihop :) Trodde det, för alla som skrivit något om sekret och pergotime har också skrivit att deras slemhinna blev för tunn men det måste bara ha varit en tillfällighet, skönt att höra, skänker mig lite hopp om att det kanske kan bli något ändå denna månad :)

Måste bara fråga dig igen. Tog du litinus en gång per dag, eller två? Har nämligen fått mina vaggisar idag så jag tänkte börja med dem istället för krämen men minns ju inte nu vad du skrev om hur man ska använda dem. Mina är på 200 mg.
  • Too tiki

Hur känns det för dig?

Hittade ditt tidigare svar nu :) Såg att dina var på 100 mg och mina är ju på 200 mg. Funderar på att ta en vaggis per dag först och sen öka om jag inte får några biverkningar. Brukar ju bli väldigt illamående så fort jag tar för mkt av krämen och då är det ju inte alls den mängden som med vaggisarna så det kanske räcker...
  • Brinkly
    Too tiki skrev 2017-02-02 14:30:50 följande:

Hittade ditt tidigare svar nu :) Såg att dina var på 100 mg och mina är ju på 200 mg. Funderar på att ta en vaggis per dag först och sen öka om jag inte får några biverkningar. Brukar ju bli väldigt illamående så fort jag tar för mkt av krämen och då är det ju inte alls den mängden som med vaggisarna så det kanske räcker...

Men vänta, tar ni lutinus innan ni vet att ni är gravida? Min läkare skrev ut det när jag väl va gravid... hmmm har ju kvar kanske ska börja ta. Vad tycker ni?

Skickar med bild på de jag har...

• Brinkly

Ang sekret har jag typ inget längre, hade det förr men inte längre. Har tänkt att det kanske påverkar att jag inte blivit gravid på 1 1/2 år. Men å andra sidan säger min läkare att mina slemhinnor är jätte fina. Han har sagt att jag inte ska ta krämen.
  • Milou3
    Brinkly skrev 2017-02-02 18:24:19 följande:

Ang sekret har jag typ inget längre, hade det förr men inte längre. Har tänkt att det kanske påverkar att jag inte blivit gravid på 1 1/2 år. Men å andra sidan säger min läkare att mina slemhinnor är jätte fina. Han har sagt att jag inte ska ta krämen.

Inte haft en tillstymmelse till äl sekret sedan vi började vår bebisverkstad i höstas men blev gravid ändå. Mf efter ett par dagar dock. Men testade någons tips här på fl med grapefrukt från mens till äl och fanimej det kom massor nyss runt dag 12-13! Slump kanske.
  • Too tiki
    Brinkly skrev 2017-02-02 18:20:08 följande:
    Men vänta, tar ni lutinus innan ni vet att ni är gravida? Min läkare skrev ut det när jag väl va gravid... hmmm har ju kvar kanske ska börja ta. Vad tycker ni?

Jag vet att jag behöver tillföra progesteron för jag har allt för kort lutealfas, hinner inte få positivt innan mensen kommer om jag inte tar det.

Du skrev att din läkare inte ville att du skulle ta krämen, menar du prosterallkräm, eller någon annan kräm?

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-02-02 19:15:45 följande:
    Inte haft en tillstymmelse till äl sekret sedan vi började vår bebisverkstad i höstas men blev gravid ändå. Mf efter ett par dagar dock. Men testade någons tips här på fl med grapefrukt från mens till äl och fanimej det kom massor nyss runt dag 12-13! Slump kanske.
    Har läst detta om grapefrukt men aldrig testat. Om jag inte minns fel ska grapefrukt innehålla naturligt östrogen och det är ju östrogen som ger ökat sekret. Ska nog testa det vid nästa cykel om det inte blir något denna månad :) 
  • Brinkly
    Too tiki skrev 2017-02-02 20:49:36 följande:

Jag vet att jag behöver tillföra progesteron för jag har allt för kort lutealfas, hinner inte få positivt innan mensen kommer om jag inte tar det.

Du skrev att din läkare inte ville att du skulle ta krämen, menar du prosterallkräm, eller någon annan kräm?

Ja precis prosterall krämen. Han sa bara den behövs inte. Blev paff och glömde fråga varför.

Men kanske ska ta supparna ändå, kan väl inte skada. Tog dem sist, fick iofs MF men de skadar ju inte...
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-02-02 13:56:47 följande:
    Så skönt att höra att dåligt sekret och slemhinnan inte alltid hänger ihop :) Trodde det, för alla som skrivit något om sekret och pergotime har också skrivit att deras slemhinna blev för tunn men det måste bara ha varit en tillfällighet, skönt att höra, skänker mig lite hopp om att det kanske kan bli något ändå denna månad :)

Måste bara fråga dig igen. Tog du litinus en gång per dag, eller två? Har nämligen fått mina vaggisar idag så jag tänkte börja med dem istället för krämen men minns ju inte nu vad du skrev om hur man ska använda dem. Mina är på 200 mg.
    Jag har bara 100 mg på mina och ska ta dem tre gånger per dag, så om dina är på 200 mg så hade jag tagit en morgon och en kväll Glad
    Brinkly skrev 2017-02-02 18:20:08 följande:

Ja min läkare vill att jag börjar en vecka efter ÄL för att hjälpa ett ev befruktat ägg att fästa bra, sen slutar jag om jag inte får plus. Och annars ska jag fortsätta till v 14

Är extremt olika det där med vad läkare säger om Lutinus, men känns bra stötta upp en ev graviditet direkt. 

Too tiki skrev 2017-02-02 20:55:29 följande:
    Har läst detta om grapefrukt men aldrig testat. Om jag inte minns fel ska grapefrukt innehålla naturligt östrogen och det är ju östrogen som ger ökat sekret. Ska nog testa det vid nästa cykel om det inte blir något denna månad :) 

Tänk på att om du skulle ta Lutinus så gör den medicinen att östrogenet ska sjunka tillfälligt för att sedan öka igen när man slutar. Så ingen bra idé att ta det under första 7 dagarna då! Då motverkar du medicinens funktion.

Svar på tråden Svårt att få barn vid 44 och uppåt?