• erijon

    gravid v.3+4

    Hej! Precis plussat med syskon till "storebror". Väldigt svagt plus igår, gjort om idag på morgonen som också var positivt men svagt.

    Beredd på graviditet då sambon och jag bestämt oss att göra syskon till våra killar (hans son 5 i januari. Min 6 i maj) så vi är SÅÅ glada.

    När berättar man för barnen att dem ska få syskon? Ska vänta ett par dagar och ta ännu ett test för starkare resultat. :)

  • Svar på tråden gravid v.3+4
  • Fia 28

    Tycker det är onödigt att berätta något innan det är mer säkert, så typ efter v 12. 

  • gruvan

    Håller med tidigare svar. Vänta till v 12 eller tom efter rul. Era barn är ju så stora och förstår ju verkligen vad ett syskon är. Själv fick jag mf i v 7 men vår son var så liten än att han inte fattade att det inte skulle komma någon bebis. När jag blev gravid igen väntade vi och berättade med bilderna från kub i v 13. Det tyckte han var kul.

  • gruvan

    Får vi fler barn kommer vi vänta till efter rul för nu vet ju ffa stora exakt vad det innebär att mamma har en bebis i magen.

    Och grattis såklart! :)

  • erijon

    Ja, tänker att efter vecka 12 eller däromkring iallafall. Men svårt också.. Vilda killar kanske skulle lugna sig lite om "mamma har bebis i magen". Så man slipper få en karatespark där ????

    Men vill ju absolut inte berätta och sedan går det tokigt. Skulle bli förkrossad och säkerligen få två krossade barn. :(
    Andra barnet för mig nu då, så är förberedd på mage tidigt. Men jag vet att det inte är säkert. På jobbet går det nog skapligt att dölja (sjukhuset. Stora påsiga kläder. Eller tröjor iallafall. Vet ej hur man löser det med byxorna!) men hemma? Bland vänner och familj om magen kommer tidigt?? Enligt uträkning är jag bara i vecka 8 på julafton. Så tillochmed då måste jag dölja det!

    Tack! Känns så kul att få utöka familjen med mannen i mitt liv. Min underbara son och min fantastiska bonus ??

  • The one in Blue

    Väntar också syskon men min stora förstår inte än. Så här resonerar jag dock kring att berätta för syskon som förstår:

    Jag skulle berätta ganska tidigt. Jag är nämligen inte van vid att gå runt och tänka på vad jag säger hemma (mer än det mest grundläggande som är nödvändigt med barn i närheten då) och skulle inte tycka om att "mörka" det såpass länge. Dessutom anser jag att sorg och förlust är en del av livet och inget som vi bör skydda våra barn ifrån allt för mycket. Det är klart att ingen vill att deras barn ska bli ledsna över något och helst ska de inte ha koll på vad döden är tills de är 30 men sorg och död är inget farligt. Inte ens för barn. Tvärtom.

  • erijon

    När skulle du kunna tänka dig att berätta då? Hittills gjort två positiva (svaga!) tester. Tänker att jag kanske vill ha minst ett VÄLDIGT TYDLIGT innan jag säger något till någon..

    Sambon vet såklart. Men Inte mer än så.
    Samtidigt som jag gillar att ha våran lilla hemlis så vill jag skrika ut till hela världen att vi ska ha barn :') att risken minskar drastiskt vid v12 för missfall gör det ju ändå inte omöjligt.

Svar på tråden gravid v.3+4