• Emmadaler

Vilken ögonfärg tror ni att våran dotter får? :) *bild*

Våran dotter är om 3 veckor 6 månader och jag är så fruktansvärt nyfiken på hennes ögonfärg. Min ögonfärg är blå/grön och mannens är bruna. :)

• Svar på tråden Vilken ögonfärg tror ni att våran dotter får? :) *bild*
  • Meriall

Hon borde få bruna ögon om det inte skett någon mutation :) Finns en liten chans till gröna.

Kan också bli central heterokromi dvs både bruna och blå men det är en ovanlig (fast fin!) mutation.

• Anonym (S)
    Meriall skrev 2016-12-02 00:11:23 följande:

Hon borde få bruna ögon om det inte skett någon mutation :) Finns en liten chans till gröna.

Kan också bli central heterokromi dvs både bruna och blå men det är en ovanlig (fast fin!) mutation.

Behöver Inte alls ha blivit en mutation. Har mannen anlag för blå ögon kan hon mycket väl få blå (vilket det ser ut som att hon får).
  • Meriall
    Anonym (S) skrev 2016-12-02 08:56:41 följande:

Behöver Inte alls ha blivit en mutation. Har mannen anlag för blå ögon kan hon mycket väl få blå (vilket det ser ut som att hon får).

Ja absolut. Det lät dock inte som att han hade det i släkten då de var från Turkiet/Albanien men det är ju inte helt omöjligt förstås även om blå ögon är väldigt ovanligt där. Dock om pappan bär på anlag för gröna ögon (dvs ett "trasigt" brunt anlag) så kan barnet få blå om ts har blå.
  • Anonym (S)
    Meriall skrev 2016-12-02 10:09:55 följande:

Ja absolut. Det lät dock inte som att han hade det i släkten då de var från Turkiet/Albanien men det är ju inte helt omöjligt förstås även om blå ögon är väldigt ovanligt där. Dock om pappan bär på anlag för gröna ögon (dvs ett "trasigt" brunt anlag) så kan barnet få blå om ts har blå.

Det är väl ändå ganska vanligt med blå ögon där :). Och anlaget kan ju ligga långt bak utan att han vet vem det kommer ifrån.
  • CEZ
    Meriall skrev 2016-12-02 10:09:55 följande:

Mitt ex var alban och han hade flera kusiner med blå ögon, men dom var rätt mörka i övrigt. Väldigt häftigt måste jag säga!
  • CEZ

Ts, det är väldigt svårt att säga om man inte vet vilka anlag ditt barns pappa bär på. Jag har blåa ögon, min sambo bruna. Vårt äldsta barn har bruna ögon, dom var blåa från början men vid 5-6 månader började han få en brun fläck i ena ögat och efter det har den bruna färgen spritt sig. Han är 2 nu och har nästan helt bruna ögon

Yngsta är 8 månader och har klarblå ögon. Finns inte en antydan till brunt överhuvudtaget! Så somsagt, svårt att säga då färgen ändras med tiden + anslaget spelar in.

• Ananass

Svårt att säga redan, finns bilder på mig när jag var 4 år gammal och hade ljusblåa ögon, idag 20 år senare är de gröna! :P

• MammasTvåSmå

Jag har blå, min man bruna. Äldsta dottern hade sån färg som bebis och de blev gröna när hon var i treårsåldern och är fortfarande nu vid sju.

Pappan är tunisier och har ingen annan färg än bruna på sin sida.

• Aprildimma

Tycker det ser ut att gå åt blå. Min dotter har fortfarande inte fått sin riktiga färg tror jag, hon är 3. De är grönbruna med en blå ring runt fortfarande. Vet inte hur det kommer bli :P (hennes pappa har bruna ögon) 
    Själv hade jag knallblå på skolfotot i första klass, nu är de grön-blå melerade! Sen jag själv fick barn hade till och med blivit lite bruna! 

• Anonym (S)
    Alessia skrev 2016-12-03 17:34:15 följande:

Med stor sannolikhet bruna ögon.

Hon har ju inte en tendens till brunt i de ögonen!
  • Alessia
    Anonym (S) skrev 2016-12-03 19:38:20 följande:
    Hon har ju inte en tendens till brunt i de ögonen!
    Det kan ändra sig rätt dramatiskt. Även hårfärg kan ändras. Mina barn - gråögda alla, men mycket mörkare som nyfödda och upp i ettårsåldern - hade mycket mörkt hår tills de var runt två. Då blev de lintottar, men i tonåren mörknade deras håret till ljus hasselnöt utom hos en, som behöll sin lintottsfärg.
    Det här barnets pappa och hela hans familj är tydligen stabilt brunögda och den bruna färgen är dominant, så troligen bruna ögon på barnet.
  • Anonym (gener)

Har pappans bägge föräldrar bruna ögon har han BB i sina gener. Alltså 2 dominanta anlag för bruna ögon. Hans barn kan aldrig få blå ögon om det inte sker en mutation. Men gröna ögon går i samma kategori som bruna, så möjligen det. Men har hans föräldrar sådär lite grönt i sig är det svårt att säga.

Om jag och min partner får barn kommer dom få blåa ögon och blont hår. Får dom bruna eller gröna har jag varit otrogen.

Två blåögda kan bara få blåa ögon på barnen. Eller en mutation.

Har en person med bruna ögon en förälder med bruna och en med blå har dom Bb i genuppsättningen. Ett dominant och ett resisivt anlag med ger fenotyp bruna ögon. Denna person kan få barn med blåa ögon om den andra föräldern också har Bb eller blåa ögon bb.

Korsa bb med bb blir bara bb. Blå ögon

Korsa Bb med Bb ger 25 % chans att få blåa.

Korsa Bb med bb ger 50% chans vi blåa ögon.

Korsa BB med Bb, BB med BB och BB med bb kan barnen bara få bruna, alternativt gröna.

• Anonym (gener)

Nu tänkte jag snett här mitt i natten. Bara för bägge hans föräldrar har bruna ögon betyder det ju inte att han inte har anlag för annat. Hans förändra kan ju ha ex BB och Bb eller Bb och Bb. Det kan ge honom Bb kom jag på.

Svar på tråden Vilken ögonfärg tror ni att våran dotter får? :) *bild*