Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?
Undrar hur ni sparar till era barn och i vilken form.
Har ett barn och sparar 500kr/månad väntar ett till och vi tänker samma till denne.
Undrar hur ni sparar till era barn och i vilken form.
Har ett barn och sparar 500kr/månad väntar ett till och vi tänker samma till denne.
Oj, vad folk sparar! Fick ni själva så stora summor av era föräldrar? Helt plötsligt fattar jag hur mina jämnåriga hade råd med så mycket mer...
Oj, vad folk sparar! Fick ni själva så stora summor av era föräldrar? Helt plötsligt fattar jag hur mina jämnåriga hade råd med så mycket mer...
Nej jag fick inte en krona av mina föräldrar. Jag spar till mina barn för jag tycker det är en bra grundplåt. Här i Stockholm finns inga möjligheter att komma in på bostadsmarknaden och få en hyreslägenhet så det är köpa som gäller.
Vi hade barnens sparande i deras egna namn till en början. Men innan den äldsta fyllde 18 år ändrade vi det, och sparade i mitt namn istället. Inga problem alls. Alla pengarna flyttades över till mig.
Vi sparar just nu 1050:- i månaden till våra två barn. När jag väl börjar jobba igen kommer vi lägga undan båda barnbidragen.
Detta ligger i en kapitalförsäkring i mitt namn med barnen som förmånstagare. Födelarna med detta är flera; som flera redan sagt kan du själv som förälder bestämma NÄR pengarna ska tillfalla barnen. Dessutom är det ju så att dessa pengar kommer delas lika mellan barnen. Risken är ju annars stor att det ena barnets investeringar börjar när det är en dipp i marknaden och det andra när marknaden ligger som högst vilket självfallet påverkar framtida resultat. Mest rättvist att dela lika på detta sätt menar vi.
Våra barn kommer mest troligtvis inte som 18-åringar, med hjärnor och konsekvenstänk fortfarande under utveckling, få ta del av dessa pengar, utan vi kommer erbjuda dem vid behov. Framförallt bostadsköp tänker vi väl. Körkort och dylikt kommer vi hjälpa till med, men inom vårt egna sparande eller privatekonomi OM allt nu går enligt plan :)
Okej, frågade kontakten på banken det och det skulle gå påstod hon. Är iofs inte första gången hon har fel, men det gör väl mindre jag tror inte det är ett problem. Vi får väl isf låta bli att berätta att dom har pengar på banken om det mot förmodan inte går att uppfostra dem.
Eller ta ut dem och sätta in på eget konto något man verkar få göra så länge beloppet är under 8pbb. Det kan ju vara så hon menade att det går att komma runt.
Jag sparar till barnen i mitt namn som jag tänkt ska räcka till körkort och bohaget när de flyttar hemifrån. Har tyvärr ingen möjlighet att spara till en framtida kontantinsats men jag hoppas att deras pappa som har det betydligt bättre ställt ska kunna hjälpa barnen med det så att de ska kunna flytta hemifrån någon gång innan de fyller 25 :D