Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?
Undrar hur ni sparar till era barn och i vilken form.
Har ett barn och sparar 500kr/månad väntar ett till och vi tänker samma till denne.
Undrar hur ni sparar till era barn och i vilken form.
Har ett barn och sparar 500kr/månad väntar ett till och vi tänker samma till denne.
Vi sparar 1000 kr i månaden som ska fördelas på två barn. Sparar i fonder just nu.
Jag är inne på samma spår som du, är nyfiken på vad alla tänker att pengarna ska sparas till och om barnen kommer få fri tillgång till dem vid en viss ålder, skriv gärna om ni vill, ni som sparar större summor :)Får de fri tillgång till pengarna vid en viss ålder eller kan man spara med "villkor" typ? Menar om de t ex verkligen vill ha pengarna till något annat än insats till lägenhet, har ni tänkt att de kan göra det då?
Barnens morfar sparar 1500:-/mån/barn som jag sedan hanterar i en varsin ISK, blandat fonder och aktier. Vi sparar inget till barnen själva så länge han sätter in så mycket, utan sparar till familjen generellt och jobbar deltid.
5-åringen har snart 150 tkr på banken och det kommer bli mycket pengar innan dom är vuxna. I dagsläget är kontot i deras namn men skulle det visa sig att dom inte är mogna för det så ändrar vi innan dom fyller arton. Sambon fick ett ganska stort sparande av sin pappa och har inte rört det ännu (35+). Vad det ska gå till vet jag inte, det får visa sig när de växer upp.
200/mån. Kontot ligger i mitt namn och jag tänker väl att han får de när han flyttar hemifrån eller så.
Sparar barnbidraget, 1050kr/månaden i aktier och fonder. Sparar även alla pengar hon får i gåvor tex dop present. Hon är snart 9 månader och har 15000kr sparat :) planerar att spara julklappspengar och födelsedagspengar också. Pengarna är låste till hon är 25 då jag inte tycker att en 18 åring är mogen att hantera en större summa pengar och jag vill att det skall gå till en kontantinsats eller annan investering. Pengarna sparas i mitt namn med henne som förmånstagare. Väntar barn nr 2 och planerar samma typ av sparande. Har även funderat på att öppna sparande i HSB och sätta av 200kr/månader där också. Men det får nog bli när både jag och sambon jobbar igen.
250 kr på sparkonto och 200 i bosparande i HSB.
Barnens morfar sparar 1500:-/mån/barn som jag sedan hanterar i en varsin ISK, blandat fonder och aktier. Vi sparar inget till barnen själva så länge han sätter in så mycket, utan sparar till familjen generellt och jobbar deltid.
5-åringen har snart 150 tkr på banken och det kommer bli mycket pengar innan dom är vuxna. I dagsläget är kontot i deras namn men skulle det visa sig att dom inte är mogna för det så ändrar vi innan dom fyller arton. Sambon fick ett ganska stort sparande av sin pappa och har inte rört det ännu (35+). Vad det ska gå till vet jag inte, det får visa sig när de växer upp.
Inte ett korvöre. Så länge de är små prioriterar vi att jobba deltid för att kunna ge barnen tid.
Problemet är att du inte får ändra namn om du startat ett konto i barnets namn, däremot kan du direkt avbryta sparandet men dom pengarna du redan hunnit spara kommer tillfalla barnet vid 18års ålder.
Med en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare kan du själv bestämma när barnet ska få tillgång till pengarna.
Annars får man spara i sitt eget namn och själv ha dom " öronmärkta" till barnet/barnen