• alice85

Badkar eller tvättmaskin, hjälp!

Vi bor i en brf och ska renovera vårt pyttelilla badrum (3 kvadrat). Eftersom badrummet är litet får vi inte plats med både badkar och tvättmaskin, utan det måste bli duschhörn och tvättmaskin eller skippa tvättmaskinen och ha badkar. Det finns en tvättstuga i huset som är fräsch och det finns alltid massa lediga tider. Men skönt att ha egen tvättmaskin... å andra sidan skönt att kunna ta ett bad! Vad skulle du välja? Vad är bäst för lägenhetens värde och vad är bäst om man har barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Badkar eller tvättmaskin, hjälp!
  • Dementoria

Jag har plats för tvättmaskin men skulle aldrig i livet installera en. Min BRF har en fin fräsch tvättstuga med gott om tider. Att tvätta där går mycket snabbare och är bekvämare än att tvätta hemma.

Jag förstår inte alls vitsen med att ha tvättmaskin hemma när man bor så till att det är lätt att få tider i en effektiv tvättstuga.

• Ramborg

Tvättstugan och är det enda jag saknar med att bo i lägenhet. Nu när vi bor i hus får vi köra en maskin nästan varje kväll och det är alltid tvätt som hänger på tork. Så skönt det var att kunna fixa undan alltihop på några timmar och sedan var det klart. Nu är tvätt en neverending story, man kommer aldrig till botten av tvättkorgen.

42.
  • alice85
    Ramborg skrev 2016-12-06 15:22:08 följande:

Tvättstugan och är det enda jag saknar med att bo i lägenhet. Nu när vi bor i hus får vi köra en maskin nästan varje kväll och det är alltid tvätt som hänger på tork. Så skönt det var att kunna fixa undan alltihop på några timmar och sedan var det klart. Nu är tvätt en neverending story, man kommer aldrig till botten av tvättkorgen.

Aha, intressant! Att få allt avklarat på en gång är ju skönt med tvättstuga. Lutar åt nåt lyxigt badkar nu eftersom vår tvättstuga i huset är bra och ledig nästan jämt.
  • Linnis92
    Ramborg skrev 2016-12-06 15:22:08 följande:

Fast om du bestämmer dig för att tvätta igenom allt en dag i veckan så får du ju undan tvätten på samma sätt som i tvättstuga ;)

Jag hade valt tvättmaskin, mest för att jag själv inte badar. Och barnen kan ha en badbalja :)
  • Duckan

Linnis92, beror väl lite på vad man har för torkmöjligheter. Ett torkskåp i en allmän tvättstuga är oftast större och kan torka två maskiner åt gången.

• Linnis92
    Duckan skrev 2016-12-06 16:30:38 följande:

Linnis92, beror väl lite på vad man har för torkmöjligheter. Ett torkskåp i en allmän tvättstuga är oftast större och kan torka två maskiner åt gången.

Helt sant! :)
  • Judiths

Jag skulle absolut ha valt tvättmaskin. Det är trevligt med både och men badkar är inget måste för mig, det är däremot tvättmaskin.

Vi har två barn och de sitter i duschen och leker eller badar i badbalja. Så värt att kunna tvätta sängkläderna direkt på morgonen om det hänt en olycka på natten, kläder med bajs eller kräks på (när de är bebis), favorittröjan när man vill ha den etc. Få undan allt på en gång i all ära men jag föredrar att kunna slänga in en maskin när det passar och inte behöva lägga en hel kväll på att tvätta och passa tider.

Människor prioriterar helt enkelt olika och ni får fundera på vad som är viktigast för just er :)

• Dementoria
    Judiths skrev 2016-12-06 16:51:50 följande:

Jag skulle absolut ha valt tvättmaskin. Det är trevligt med både och men badkar är inget måste för mig, det är däremot tvättmaskin.

Vi har två barn och de sitter i duschen och leker eller badar i badbalja. Så värt att kunna tvätta sängkläderna direkt på morgonen om det hänt en olycka på natten, kläder med bajs eller kräks på (när de är bebis), favorittröjan när man vill ha den etc. Få undan allt på en gång i all ära men jag föredrar att kunna slänga in en maskin när det passar och inte behöva lägga en hel kväll på att tvätta och passa tider.

Människor prioriterar helt enkelt olika och ni får fundera på vad som är viktigast för just er :)

I en tvättstuga där det är lätt att få tider fixar man allt det där på ett nafs! Jag har till och med sprungit ner och tvättat kl 03 en gång när ett av barnen kräkts ner hela sängen.
  • Judiths
    Dementoria skrev 2016-12-06 20:40:02 följande:

I en tvättstuga där det är lätt att få tider fixar man allt det där på ett nafs! Jag har till och med sprungit ner och tvättat kl 03 en gång när ett av barnen kräkts ner hela sängen.

Bra att det funkar för er! Själv är jag alldeles för mörkrädd för att springa ner i tvättstugan mitt i natten ;). Att slänga in en maskin utan att lämna lägenheten och sen ta hand om den när det passar utan att behöva tänka på när nästa tvättid börjar är för mig överlägset mycket skönare.

Jag har varit utan egen tvättmaskin med bra tvättstuga flera gånger tidigare och även om det såklart funkar så är egen tvättmaskin hög prioritet för mig.

Men som sagt, det är ju mina prioriteringar, jag förstår att andra resonerar annorlunda :)
  • elyse

Badkar. Jag sörjer ofta att vi inte har ett sådant. Både jag och dottern (2 år) älskar att bada!

Svar på tråden Badkar eller tvättmaskin, hjälp!