• alice85

Badkar eller tvättmaskin, hjälp!

Vi bor i en brf och ska renovera vårt pyttelilla badrum (3 kvadrat). Eftersom badrummet är litet får vi inte plats med både badkar och tvättmaskin, utan det måste bli duschhörn och tvättmaskin eller skippa tvättmaskinen och ha badkar. Det finns en tvättstuga i huset som är fräsch och det finns alltid massa lediga tider. Men skönt att ha egen tvättmaskin... å andra sidan skönt att kunna ta ett bad! Vad skulle du välja? Vad är bäst för lägenhetens värde och vad är bäst om man har barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Badkar eller tvättmaskin, hjälp!
  • kajsaemma

Jag skulle valt tvättmaskin utan tvekan! Vi har både och just nu men vi använder vårt badkar ytterst sällan. Även vår 2,5 åring har knappt badat där. Jag tycker det blir trångt att bada båda tillsammans och jag vill helst inte att hon badar själv eftersom hon är rätt vild i badet så ibland kanske jag inte hinner fånga upp henne om hon "kastar" sig i vattnet. Hon badar i sin lilla balja under tiden jag duschar. Funkar kanon! Sen får hon ju naturligtvis bada av sig på badhuset.
    Tvättmaskin hade jag aldrig klarat mig utan! Och den blöta tvätten man hänger upp bidrar ju till ökad luftfuktighet! Hehe :D

• MEE83
    alice85 skrev 2016-12-08 10:42:59 följande:
    Ja att bada med sin partner är mysigt, i vår förra bostad gjorde vi det jämt, saknar det nu. Badkar är en investering i förhållandet, för oss iaf! :)
    Ja, det är det absolut!

Vårat badrum är i minsta laget, när jag köpte lyan blev jag lite konfunderad över hur dom en gång i tiden resonerade då garderobsrummet i andra ändan av hallen är större. Men det kanske var praktiskt omöjligt att installera va och ledningar där, de allra flesta människor hade nog föredragit ett större badrum och en lite mindre garderob. Hade det inte varit fönsterlöst hade det kunna fungera som ett sovrum.

• MEE83
    Hjälpsändning skrev 2016-12-11 18:33:56 följande:

Kräksjuka barn och ingen tvättmaskin är en mardröm, så jag röstar på tvättmaskinen.

Det beror sig väl på hur stort trycket är på föreningens allmänna faciliteter. Vi har två tvättstugor i min förening, man har alltså alltid(eller näst intill) tillgång till flera tvättmaskiner+övrig utrustning.
  • gröna

om ni ändå ska renovera, går det inte att riva vägg och göra badrummet större så ni får plats med båda? om ni alltså har så svårt att välja så kanske ni kan försaka något annat utrymme och få båda delar

• alice85
    gröna skrev 2016-12-13 19:45:53 följande:

om ni ändå ska renovera, går det inte att riva vägg och göra badrummet större så ni får plats med båda? om ni alltså har så svårt att välja så kanske ni kan försaka något annat utrymme och få båda delar

Lägenheten är konstigt planerad, det skulle i så fall bli att bygga badrum i en bit av hallen men den är också pytteliten så lite pest eller kolera :P är inne på det som visades i bilden här ovan, alltså tvättmaskin under handfatet. Eller en sån där liten portabel tvättmaskin, verkar vara vanligare utomlands att ha sådana. Så kan man trycka in den i en garderob när den inte används.
  • kaleidoskop88

Asså - tvättmaskin alla gånger! Jag har världens bästa lägenhet mitt i stan, nästan 100 kvadrat men med ETT FEL. Ingen tvättmaskin. Jag hatar verkligen tvättstuga,jag gör det först när jag får dra på mig gamla stringtrosor från gymnasiet i strl xxxs och inte står ut längre. Mina heliga regioner blir aldrig densamma igen efter en dag i ett par såna under sjukhuskläder, puh!

Skaffa sån tvätt o tork i samma så slipper du ha tvätt i hela lägenheten. Eller köp en torkmaskin som står ovanpå tvättmaskinen! Jag skulle sälja en kroppsdel för tvättmaskin, men får inte pga för gamla o smala rör i huset lyckost! Skulle fan hellre bada i balja. Du kan ha en stor badbalja att fylla med vatten till barnen. Tror det blir mycket uppskattat Massor med förslag nu ju! Ursäkta min undermåliga svenska - den dyker upp när jag är trött. Lycka till!

• alice85
    kaleidoskop88 skrev 2016-12-13 21:45:31 följande:

Asså - tvättmaskin alla gånger! Jag har världens bästa lägenhet mitt i stan, nästan 100 kvadrat men med ETT FEL. Ingen tvättmaskin. Jag hatar verkligen tvättstuga,jag gör det först när jag får dra på mig gamla stringtrosor från gymnasiet i strl xxxs och inte står ut längre. Mina heliga regioner blir aldrig densamma igen efter en dag i ett par såna under sjukhuskläder, puh!

Skaffa sån tvätt o tork i samma så slipper du ha tvätt i hela lägenheten. Eller köp en torkmaskin som står ovanpå tvättmaskinen! Jag skulle sälja en kroppsdel för tvättmaskin, men får inte pga för gamla o smala rör i huset lyckost! Skulle fan hellre bada i balja. Du kan ha en stor badbalja att fylla med vatten till barnen. Tror det blir mycket uppskattat Massor med förslag nu ju! Ursäkta min undermåliga svenska - den dyker upp när jag är trött. Lycka till!

Haha, stackare! Men har du kollat upp portabel tvättmaskin/mini-tvättmaskin? De ser inte lika rejäla ut som vanliga tvättmaskiner och är väl inget man stortvättar i, men verkar som att man ansluter dem till vanligt elluttag och lägger utloppslangen i handfatet/badkaret/duschen. Tror man häller i vatten för hand. Med en sån blir det ingen belastning på rören, och du kan stöd-tvätta lite underkläder så du slipper de där i xxxs haha :)
  • Guapa

Aaaah vilken svår fråga! Vårt badkar används minst 2-3 ggr i veckan av badglada ungar. Tvättmaskinen någon gång i månaden max. Å andra sidan är tvättmaskinen helt ovärderlig vid perioder med kräksjuka (vi drabbas minst en gång per år pga förskolesmitta). Första ungen var kräkbebis

Då hade det varit fantastiskt med tvättmaskin.

Omöjligt att välja :(

• Guapa
    MEE83 skrev 2016-12-12 21:49:20 följande:

Det beror sig väl på hur stort trycket är på föreningens allmänna faciliteter. Vi har två tvättstugor i min förening, man har alltså alltid(eller näst intill) tillgång till flera tvättmaskiner+övrig utrustning.

Nä det funkar inte att gå ner i tvättstugan med kräksjuka barn, särkilt inte om man själv också är drabbad. Been there done that. Dessutom är det inte särskilt snällt mot övriga i huset att sprida smittan. I gamla lägenheten utan tvättmaskin fick vi frysa alla kräkkläder på balkongen tills dess att vi klarade av en tvättstugetvätt. Tack och lov var det vinter.
  • Michfris

Om ni har stort med plats i köket hade jag satt tvättmaskinen där english/spanish style och ha tvätten klar till man kommer hem från jobb eller aktiviteter.

• MEE83
    Guapa skrev 2016-12-13 22:23:07 följande:
    Nä det funkar inte att gå ner i tvättstugan med kräksjuka barn, särkilt inte om man själv också är drabbad. Been there done that. Dessutom är det inte särskilt snällt mot övriga i huset att sprida smittan. I gamla lägenheten utan tvättmaskin fick vi frysa alla kräkkläder på balkongen tills dess att vi klarade av en tvättstugetvätt. Tack och lov var det vinter.
    Det har funkat rätt bra för oss när våran flicka(och min sambo) varit pukey. Du kan givetvis ha en poäng angående smittorisken dock. En grej vi har hemma är en ångbehandlare dock, du vet en sådan som man hänger in kläderna i, det är smidigt om man likt mig använder kostym ofta, kemtvätt är suboptimalt då det sliter på materialet och har man inte slit och släng kostymer så är det en bra investering. Det funkar även på en del av min sambos kläder.
    kaleidoskop88 skrev 2016-12-13 21:45:31 följande:

hah! Solig
  • K Kalle

Det finns ju tvättstuga i huset. Jag röstade för badkar.

Jag saknar de rejäla tvättmaskinerna jag hade tillgång till när jag bodde i lägenhet. Jag fick plats med all tvättmaskin på en gång och snabba var de också... och rejäla. Gick att tvätta matto9r i dem också.

• MEE83
    K Kalle skrev 2016-12-14 10:22:12 följande:

Det finns ju tvättstuga i huset. Jag röstade för badkar.

Jag saknar de rejäla tvättmaskinerna jag hade tillgång till när jag bodde i lägenhet. Jag fick plats med all tvättmaskin på en gång och snabba var de också... och rejäla. Gick att tvätta matto9r i dem också.

Madrasser kan man mosa in också, det kan ju vara bra, annars är man ju i princip tvingad att försöka vädra ur dom, eller typ använda duschen/badkaret. De flesta använder väl sina sängar till mer än att sussa sött, och då är det ju bra att få tvättat dom ibland.
  • MEE83
    MEE83 skrev 2016-12-14 11:03:03 följande:
    Madrasser kan man mosa in också, det kan ju vara bra, annars är man ju i princip tvingad att försöka vädra ur dom, eller typ använda duschen/badkaret. De flesta använder väl sina sängar till mer än att sussa sött, och då är det ju bra att få tvättat dom ibland.
    Om man inte vill ta dom till kemtvätten/mattvätten varje gång dvs.

Blod, kroppsvätskor etc kan lätt gå igenom!
  • MEE83

Och med kroppsvätskor så menar jag inte urin... vi är rätt rumsrena av oss.

• Noname00

Jag hade valt tvättmaskin framför badkar alla dagar i veckan även om jag ändå gillar att bada.

Men gör inget hugget i sten om du ändå ska renovera, förbered för tvättmaskin även om du väljer badkar, då kan du enkelt lyfta ut badkaret och ställa dit en maskin om så önkas.
    Detta är också något som många spekulanter kollar på vid en lägenhetsförsäljning.
    Önskar man en tvättmaskin så är det mycket enklare att byta om det är förberret, 
    Dra avlopp på en gång när ni ändå renoverar.

• forumfl
    Tow2Mater skrev 2016-12-07 03:36:57 följande:
    Går det att använda handfatet med detta alternativ? Vart sitter röret som ska vara under handfatet?
Svar på tråden Badkar eller tvättmaskin, hjälp!