• Anonym (B)

    Kan man bli tvingad till cellprov?

    Jag är 26 och har aldrig gjort cellprov. Kan man bli tvingad till slut? Hur stor är risken för oupptäckt cancer?

  • Svar på tråden Kan man bli tvingad till cellprov?
  • Anonym (Jenny)

    Tycker du borde gå om du inte varit.

    Tog cellprov första gången vid 26 år.

    Hade cellförändringar tyvärr hade jag cervix cancer konstaterade dom efter de tagit prover på biten de tog bort.

    Har gjort två konseringar. Dom gör tre försök sammanlagt. Om det inte blir bra så kan de bli tvungna att ta bort hela livmodern och man riskerar barnlöshet.

    Anledningen att man går på cellkontroll är att de ska upptäcka det i tid och hinna göra nått åt det innan det hinner utvecklas till cancer.

    Hälsan är det viktigaste man har.

    Sen är det upp till var och en hur man vill leva sitt liv och ta ansvar för sin hälsa.

  • Anonym (B)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-12-07 06:00:34 följande:

    Tack Jo, det är det iof. Men det förekommer ju verkligen. Finns ju ex på flera kända personer som berättar om sin livmoderhalscancer, så helt ovanligt är det tyvärr inte. Komikern Annika Lantz fick ju detta förra året, och på henne syntes det inte ens på cellprovet.


    Ja du har helt rätt. Tack för din input!
    Anonym (S) skrev 2016-12-07 13:09:54 följande:

    Jag anser det dock väldigt onödigt att "känna sig lugn av tråden". Cellförändringar är så pass Vabligt och tyvärr dör även väldigt unga kvinnor i denna typ av cancer. Hinner du få svåra förändringar innan du gör ett prov och det upptäcks blir ju allt så otroligt mycket värre och du kan få komplikationer.

    Hur tänker du kring barn? Är det något du vill ha? Hur har du i då fall tänkt dig klara en graviditet och förlossning?

    Ta ta i din rädsla med en gång och var rädd om din kropp och ditt liv.


    Nej jag vill inte ha barn. Skulle jag ändra mig så finns det ju dock mycket mer hjälp att få kring förlossningsrädsla än just gynundersökningsrädsla så det är jag inte orolig för.
  • Anonym (B)
    SockpuppetSweetiepie skrev 2016-12-07 14:06:41 följande:

    Folk HAR ju rätt att vara ologiska och ge efter för sin ångest. Om man vill hjälpa dem ur det är det en rätt bra idé att inte vara hånfull.

    Jag har jobbat med människor med ångest- och fobiproblematik i en herrans massa år och har hittills aldrig stött på någon som sökt hjälp för att de fått en sarkastisk kommentar. Däremot har jag stött på motsatsen, folk som skämts så mycket över sina svårigheter att de undvikit hjälp.

    TS: det är rätt vanligt med den typen av fobier/rädslor. Gynekologiska undersökningar kan väcka obehagliga reaktioner hos många och ibland kan det framkalla en fobi. Detta kan vara ganska handikappande på sikt. Fobin är i sig begränsande och följs ofta åt av känslor av pinsamhet och skam. Du är i gott sällskap, jag har t o m behandlat en gynekolog en gång :)

    Jag tycker du ska boka tid hos en barnmorska för att prata om din rädsla. Var tydlig med att du vill prata om just rädslan, inte göra en kontroll. Det brukar vara ett bra första steg att ta.

    Lycka till!


    Tack för dina snälla svar. Jag trodde ju förstås inte att någon skulle hämta mig med tvångströja men det finns ju andra sätt som kan upplevas som tvång. Tar inte de sarkastiska kommentarerna på allvar alls då jag känner igen deras nick :)

    Jag upplever det som svårt att få riktig hjälp för min fobi så jag gav upp det lite. Får nog försöka igen hos någon annan...

    Någon som har tips på en gynekolog i Stockholm? Eller barnmorska som gör undersökningar.
  • Anonym (B)
    Anonym (Tyra) skrev 2016-12-07 13:10:41 följande:

    Sådana här svar har jag så svårt att förstå. Frågeställaren var uppenbarligen osäker pch ställde en fråga. Hade antagligen inte funderat så mycket på Varför har du detta behov av att förlöjliga TS?


    Tack <3
  • Anonym (frågande)
    Anonym (B) skrev 2016-12-07 15:38:11 följande:
    Tack för dina snälla svar. Jag trodde ju förstås inte att någon skulle hämta mig med tvångströja men det finns ju andra sätt som kan upplevas som tvång. Tar inte de sarkastiska kommentarerna på allvar alls då jag känner igen deras nick :)

    Jag upplever det som svårt att få riktig hjälp för min fobi så jag gav upp det lite. Får nog försöka igen hos någon annan...

    Någon som har tips på en gynekolog i Stockholm? Eller barnmorska som gör undersökningar.
    Vilka andra sätt då menar du?
  • Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2016-12-07 15:34:25 följande:

    Ja du har helt rätt. Tack för din input!Nej jag vill inte ha barn. Skulle jag ändra mig så finns det ju dock mycket mer hjälp att få kring förlossningsrädsla än just gynundersökningsrädsla så det är jag inte orolig för.


    Jo men det då du är helt utblottad och är tvungen till flertal undersökningar under en förlossning så är det ju super om du tar tag i rädslan redan nu. Så slipper du bli en av dom som går igenom graviditeten med ångest för att du inte får snitt beviljat. Fast du ville ju inte ha barn så...
  • Anonym (B)
    Anonym (S) skrev 2016-12-07 15:59:35 följande:

    Jo men det då du är helt utblottad och är tvungen till flertal undersökningar under en förlossning så är det ju super om du tar tag i rädslan redan nu. Så slipper du bli en av dom som går igenom graviditeten med ångest för att du inte får snitt beviljat. Fast du ville ju inte ha barn så...


    Nej precis. Det känns inte som ett problem direkt, det är inget jag prioriterar just nu att ta tag i.
  • Anonym (Anonym)

    Jag fyller snart 27 och gjorde mitt första cellprov för kanske två månader sedan. Har samma fruktansvärda obehagskänsla som du, inte för att jag har haft någon dålig erfarenhet i yngre ålder men jag tycker som sagt att det är fruktansvärt! Jag slängde kallelserna utan att öppna dem och det började klia i hela kroppen av obehag. Vet inte varför det är så. Men mina tjejkompisar "tvingade" mig, vi tre gick dit tillsammans och gjorde det. Snabbt och lätt. Utan dem hade jag aldrig gjort det. Resultatet var bra och jag håller med det som några tidigare skrivit - det är ett bekymmer mindre! Bara bit ihop och gör det. Hur jävligt det än är.

  • Queennr1
    Anonym (Tyra) skrev 2016-12-07 13:10:41 följande:

    Sådana här svar har jag så svårt att förstå. Frågeställaren var uppenbarligen osäker pch ställde en fråga. Hade antagligen inte funderat så mycket på Varför har du detta behov av att förlöjliga TS?


    Hon förlöjligar sig själv. Obegripligt att man som normalbegåvad ens kan sitta med frågeställningen.
  • Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2016-12-07 16:26:22 följande:

    Nej precis. Det känns inte som ett problem direkt, det är inget jag prioriterar just nu att ta tag i.


    Nej det är ju ditt liv och alla väljer ju själva hur viktigt de tycker att det är.
Svar på tråden Kan man bli tvingad till cellprov?