• gröna

Laga kött-fritt åt en man

Ska laga middag åt en man jag träffar, han har hittills inte haft något emot att skippa köttet. Har provat några olika rätter som var uppskattade, men skulle vilja ha lite ny inspiration

Någon som har några ideer på något gott smakrikt utan kött?

Sugen på något italiensk-inspirerat... men är tacksam för alla tips givetvis!

Kan ju surfa runt lite och leta men skulle vara mycket roligare att få bra matlagningstips här

• Svar på tråden Laga kött-fritt åt en man
  • Anonym (Swosch)
    gröna skrev 2016-12-12 13:58:55 följande:

Ska laga middag åt en man jag träffar, han har hittills inte haft något emot att skippa köttet. Har provat några olika rätter som var uppskattade, men skulle vilja ha lite ny inspiration

Någon som har några ideer på något gott smakrikt utan kött?

Sugen på något italiensk-inspirerat... men är tacksam för alla tips givetvis!

Kan ju surfa runt lite och leta men skulle vara mycket roligare att få bra matlagningstips här

Min favorit är vegetariska köttbullar, med lite vitlök i och serverad med tomatsås och pasta blir det italienskt.
  • Anonym (Swosch)
    Anonym (123) skrev 2016-12-12 18:23:05 följande:
    Räknas inte kött från skaldjur som kött?
    Klart att fisk och skaldjur är kött. De är inga grönsaker
  • Anonym (Swosch)

Jävligt gott var ett bra tips för mig som vill laga mer vegetariskt. Tyvärr går många recept bort då mannen varken äter spenat, svamp eller bönor och sonen är allergisk mot nötter.

• Anonym (Massor)

Tofu med wok - marinera Torun ordentligt och stek innan du wokar.

Vegetarisk lasagne med keso, morötter, tomatsås och bönor istället för färs.

Cannelloni med spenat och ricotta.

Vegetarisk paj; grönkål, getost valnötter. Mögelost och broccoli. Eller ostpaj, eller vad som helst nästan..

Förrätt: griljerad chevre med honung och valnötter på rostat bröd.

Pasta med ostsås och något till.

Marinera Quorn och valfritt tillbehör.

Vegetariska grytor går att variera till oändlighet.

• gröna
    Anonym (Massor) skrev 2016-12-13 17:19:55 följande:

Tofu med wok - marinera Torun ordentligt och stek innan du wokar.

Vegetarisk lasagne med keso, morötter, tomatsås och bönor istället för färs.

Cannelloni med spenat och ricotta.

Vegetarisk paj; grönkål, getost valnötter. Mögelost och broccoli. Eller ostpaj, eller vad som helst nästan..

Förrätt: griljerad chevre med honung och valnötter på rostat bröd.

Pasta med ostsås och något till.

Marinera Quorn och valfritt tillbehör.

Vegetariska grytor går att variera till oändlighet.

Vad marinerar du tofun i? Och hur länge?

Och griljerad chevre, hur går det till? Smälter inte den? Eller det kanske är meningen?
    Roligt med ett förrättstips också!

Marinerad Quorn, menar du fileer då? Stekta sen eller?
  • Anonym (Massor)
    gröna skrev 2016-12-13 17:58:13 följande:

Vad marinerar du tofun i? Och hur länge?

Och griljerad chevre, hur går det till? Smälter inte den? Eller det kanske är meningen?

Roligt med ett förrättstips också!

Marinerad Quorn, menar du fileer då? Stekta sen eller?

Det bästa är att marinera den i asiatiska smaker. Köp naturell tofu och pressa ut vätskan - lägg den sedan i ett bad av tex sesamolja, vitlök, thaini eller någon soja. Finns en del recept. Låt ligga minst 24h. Jag brukar satsa på två dygn då tofu är rätt smaklöst i sig själv.

Griljerad chevre gör du enklast i ugn. Finns flera bra recept. Den ska bli lite varm och krämig med liten yta.

Quorn i alla former är goda att marinera. Någon tipsade om Jensens whiskeysås men håg Jag gör från grunden: olja, vitlök, ingefära, chili och honung t.Ex. man kan steka lätt för yta eller endast köra i ugn.

Kikärtsbollar med pasta är också gott. Mixa kikärtor, i med ett ägg och krydda som köttbullar. Låt ligga och dra, rulla ihop till bollar och stek lätt.

Coop tipsade nyligen om pumpastroganoff som jag tänkte pröva någon dag. Pumpa(butternut är annars gott som tillbehör; hackad i bitar i ugn eller så kan man göra en pumpa soppa.

Linsgryta är också en höjdare eller linsröra.
  • lillterror
    gröna skrev 2016-12-13 14:04:25 följande:

Ja det verkar bra, gör ni lasagnen i en sån rund form som på bilden?

Nej gör den i en avlång form, tror den är 35×25 cm :) blir två lager i den, tänkte testa en mindre form för en högre lasagne men inte kommit så långt än..

Linsgryta är ju fantastiskt gott med, på currypasta och kokosmjölk med stekpannebröd till! Fast det är iofs inte Italien-inspirerat som du efterfrågade.. :)
  • gröna
    lillterror skrev 2016-12-13 20:02:43 följande:
    Nej gör den i en avlång form, tror den är 35×25 cm :) blir två lager i den, tänkte testa en mindre form för en högre lasagne men inte kommit så långt än..

Linsgryta är ju fantastiskt gott med, på currypasta och kokosmjölk med stekpannebröd till! Fast det är iofs inte Italien-inspirerat som du efterfrågade.. :)
    Är intresserad av andra sorter också! 

Vad är stekpannebröd?
Svar på tråden Laga kött-fritt åt en man