gröna skrev 2016-12-13 17:58:13 följande:
Vad marinerar du tofun i? Och hur länge?
Och griljerad chevre, hur går det till? Smälter inte den? Eller det kanske är meningen?
Roligt med ett förrättstips också!
Marinerad Quorn, menar du fileer då? Stekta sen eller?
Det bästa är att marinera den i asiatiska smaker. Köp naturell tofu och pressa ut vätskan - lägg den sedan i ett bad av tex sesamolja, vitlök, thaini eller någon soja. Finns en del recept. Låt ligga minst 24h. Jag brukar satsa på två dygn då tofu är rätt smaklöst i sig själv.
Griljerad chevre gör du enklast i ugn. Finns flera bra recept. Den ska bli lite varm och krämig med liten yta.
Quorn i alla former är goda att marinera. Någon tipsade om Jensens whiskeysås men håg Jag gör från grunden: olja, vitlök, ingefära, chili och honung t.Ex. man kan steka lätt för yta eller endast köra i ugn.
Kikärtsbollar med pasta är också gott. Mixa kikärtor, i med ett ägg och krydda som köttbullar. Låt ligga och dra, rulla ihop till bollar och stek lätt.
Coop tipsade nyligen om pumpastroganoff som jag tänkte pröva någon dag. Pumpa(butternut är annars gott som tillbehör; hackad i bitar i ugn eller så kan man göra en pumpa soppa.
Linsgryta är också en höjdare eller linsröra.