• gröna

Laga kött-fritt åt en man

Ska laga middag åt en man jag träffar, han har hittills inte haft något emot att skippa köttet. Har provat några olika rätter som var uppskattade, men skulle vilja ha lite ny inspiration

Någon som har några ideer på något gott smakrikt utan kött?

Sugen på något italiensk-inspirerat... men är tacksam för alla tips givetvis!

Kan ju surfa runt lite och leta men skulle vara mycket roligare att få bra matlagningstips här

• Svar på tråden Laga kött-fritt åt en man
  • Anonym (veg)
    Tow2Mater skrev 2016-12-12 23:17:52 följande:

Lite ot, men hur får du i dig kalcium? Vad är kajciumtätt om man tar bort just mjölkprodukter?

Vegetabiliska kalciumkällor: Ris-, soja- och havredrycker. Sojabönor, kålväxter, vissa rotfrukter som bl a palsternacka, linfrön, mandlar, vissa nötter som bl a hasselnötter, sesamfrön m m.
  • Anonym (gott&grönt)
    Anonym (123) skrev 2016-12-12 18:23:05 följande:
    Räknas inte kött från skaldjur som kött?
    Visst gör det det! Jag hade dock känslan av att ts inte var vegetarian utan enbart ville undvika fläsk/nöt/kyckling typ och det visade sig ju att hon faktiskt äter fisk och skaldjur ibland Glad
  • Anonym (gott&grönt)
    Tow2Mater skrev 2016-12-12 23:17:52 följande:
    Lite ot, men hur får du i dig kalcium? Vad är kajciumtätt om man tar bort just mjölkprodukter?
    Anonym (veg) skrev 2016-12-13 01:09:16 följande:
    Vegetabiliska kalciumkällor: Ris-, soja- och havredrycker. Sojabönor, kålväxter, vissa rotfrukter som bl a palsternacka, linfrön, mandlar, vissa nötter som bl a hasselnötter, sesamfrön m m.

Tack Anonym (veg) för bra svar!
    Jag äter som sagt kött och är inte vegan som mina söner, däremot är jag sällan hemma eftersom jag tillbringar mest tid hos särbon vilket gör att det hemma hos mig aldrig förekommer kött eller mjölkprodukter eller ägg osv. Hemma äter jag alltså det som finns och jag lagar då också helt veganskt. 

• Anonym (Blandat kost)
    gröna skrev 2016-12-12 14:18:05 följande:

Tack för tipset, ska kolla!

Man eller kvinna, det kan vara svårt att laga köttfri mat till en köttätare, men har haft turen att träffa en människa utan fördomar!

Varför skulle det vara en fördom att vilja ha kött I sin mat???
    Det handlar om att man tycker om smaken samt är mån om att få I sej allt nyttigt du får av kött med normal konsumtion.

TS: Är det du som inte vill ha kött eller varför ska du göra mat utan kött till honom?
  • Flash Gordon
    gröna skrev 2016-12-12 13:58:55 följande:
    Ska laga middag åt en man jag träffar, han har hittills inte haft något emot att skippa köttet. Har provat några olika rätter som var uppskattade, men skulle vilja ha lite ny inspiration

Någon som har några ideer på något gott smakrikt utan kött?

Sugen på något italiensk-inspirerat... men är tacksam för alla tips givetvis!

Kan ju surfa runt lite och leta men skulle vara mycket roligare att få bra matlagningstips här
    Du äter ju fisk så ...

Allt med lax i ugn eller som fisksoppa är lättlagat och gott.
  • gröna
    Anonym (Blandat kost) skrev 2016-12-13 09:52:11 följande:
    Varför skulle det vara en fördom att vilja ha kött I sin mat???
    Det handlar om att man tycker om smaken samt är mån om att få I sej allt nyttigt du får av kött med normal konsumtion.

TS: Är det du som inte vill ha kött eller varför ska du göra mat utan kött till honom?
    Det jag menade med fördom i det här fallet var att vissa personer i mitt liv har fördomen att det kan inte vara gott om det inte är kött i det, en av dom vill inte ens smaka min matlagning pga det. Ursäkta otydligheten

Om man vill ha kött i sin kosthållning pga det du skriver har jag aldrig kallat för fördom.

Ja det är jag som inte vill ha kött. Han föredrar att jag fixar maten eller att vi lagar det tillsammans. Jag har även föreslagit att jag kan laga en rätt med kött åt honom och utan till mig, men han ville inte det, utan tyckte att det var trevligare att ha gemensam mat när vi ses. Det är anledningen till att jag gör mat utan kött till honom
  • gröna
    Anonym (gott&grönt) skrev 2016-12-12 15:55:10 följande:

Jag är kvinna och mamma till två gymtränande 19-åringar och särbo med en riktig köttälskare som dessutom är jägare ha ha! Skrattande
    Det började med att min ena son tog bort mjölkprodukter pga. att han hade svår acne, sedan tog han bort kött också och blev till slut helt vegan. Hans tvillingbror hakade på och när jag är hemma äter jag precis samma som dom och hemma hos oss har inte funnits en köttbit eller mjölkprodukt på ett halvår.

Jag äter kött och är inte ens vegetarian men hemma finns inga sådana produkter. Lider inte ett dugg att äta veganskt, tycker inte att det är svårt att laga mat heller även utan ägg, ost, grädde mm. då det finns så bra utbud på växtbaserade alternativ. Jag älskar ju fisk och skaldjur så jag skulle aldrig kunna BLI vegan på riktigt dock

Ang. vongole så är det en musselsort som ibland kan finnas i fiskdisken om man har tur. recept: www.koket.se/per-morberg/varmratter/pasta-och-nudlar/per-morbergs-pasta-vongole/ Eller så gör man bara klassiska vinkokta blåmusslor som är helt sjukt gott och enkelt och skitbilligt!: mittkok.expressen.se/recept/musslor-med-gradde-och-vitt-vin/

verkar väldigt gott och lyxigt det där

skönt att det funkar bra med sönernas kosthållning, har också blivit väldigt hjälpt med mina hudproblem pga kosten. Tänker ni något på omega 3 intag? Vill man inte gå miste om fettsyrorna men inte äter animaliskt så finns ju alger och algoljekapslar. Nu blev jag OT men bara en tanke
Svar på tråden Laga kött-fritt åt en man