• Aniroma

Chefen nekar pappan ledigt en dag i veckan?

Hej. Vår dotter föddes i mars 2016 och jag är fortfarande helt ledig med henne. Vi diskuterade tidigt att jag, nu efter nyår, ska kunna jobba en dag i veckan och pappan då vill vara ledig. Han anmälde detta till sin chef (plus helt ledig juni-augusti) 1/11, alltså två månader innan. Och chefen säger "nej".

Chefen vill att pappan ska skjuta på sin ledighet till oktober 2017 då de ska avsluta ett projekt först. Min sambo är ju inte alla sugen på det men vill inte heller hamna i konflikt med chefen.

Min fråga är nu: får chefen neka min sambo att vara ledig en dag i veckan? Isf på vilka grunder?

Om han inte får neka, var hittar jag detta i skrift så att han kan visa detta för chefen??

• Svar på tråden Chefen nekar pappan ledigt en dag i veckan?
  • Långbenopluto

Nej, chefen får inte neka, det står på fackets hemsida bland annat.

Men det är inte så lätt att gå emot chefen heller, när det gäller bara en dag i veckan, så jag förstår din sambo.

• Rosa Fluff

Nej han får inte neka. Stå på er! Det är lagstadgat att få ta ut föräldraledighet. Kolla däremot ordentligt vad som står i kollektivavtalet. Vi har 3 månader innan. Nåt som det har förhandlats fram.

• Aniroma

Tack för era svar! Jag har för mig att jag har läst någonstans att chefen får neka om det finns bevis för att företaget påverkas avsevärt om den anställde tar ut ledigt? Men då måste detta bevisas väl? Min sambo har skrivit en projektplan för det projektet som de arbetar med för att visa på att det kommer funka men chefen gillade inte det.

Jag förstår min sambo, man vill inte bråka med chefen men samtidigt så är ju detta hans rättighet! Han ska ha tid med sin dotter! Jag förstår inte hur en chef kan neka sin anställda detta! Man borde vara mån om sina anställda ju!

• arianne03

Kolla länken jag skickade. Chefen får inte neka arbetstidsförkortningen i sig, men kan bestämma hur den ska förläggas (1 dag ledigt i veckan eller kortare arbetstid alla dagar), om det är till stort men för verksamheten att göra som arbetstagaren vill.

• Birgitta02

Man kan inte alltid gå på vad som är ens lagliga rätt. Han skall behålla sitt jobb, gärna ha en god kontakt med chefen också. Och det finns liten liten risk att när det skall klättras på karriärstegar så förbigår han din man, om chefen nu är en ogin surpelle, och det är ju inte kul.

• nnnnnnnn

Han har inte rätt och det vet han säkert om, annars kan facket hjälpa till.

Nya hårdare regler säger att chefen i princip alltid måste gå med på vad arbetstagaren kräver om det inte är helt emot det som företaget sysslar med, tex att personen kräver att få jobba dagtid som nattvakt eller något annat lika dumt.

• modsey

Problemet hos er är kanske inte att pappan tvärnekas utan att man vädjar till honom att skjuta på det?
    Det kan man ju göra som chef, men han har alltså inte rätt att neka

• Themis

På min arbetsplats har ingenjörer gått iväg och varit föräldralediga på heltid under stora projekt och det går faktiskt vägen ändå.

Vad skulle denna chef göra om personen sa upp sig nu? Lägga ner projektet?

Att gnälla över en dag i veckan som man har lagstadgad rätt till låter bara svagt faktiskt.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Alexi

Men jag fattar inte, hur menar chefen att han ska skjuta på ledigheten tills i höst? Det är ju nu bebisen är ledig och behöver föräldraledig förälder? I oktober finns ju förskola...

Fråga chefen hur han skulle ha gjort om det varit en kvinnlig gravid arbetstagare, skulle han föreslagit att skjuta på ledigheten då?

• nnnnnnnn

Min förra chef bad mej att skjuta på min FL i 1-2 år... Tills ett projekt var färdigt.
    Jag förklarade att jag inte tyckte att det var en bra idé eftersom föräldradagarna då skulle brinna inne då barnet hunnit fylla 8 år (var ett tag sedan, med 8-årsregeln) men om chefen ville ge mej 80% lön under 3-4 månader trots att jag var helt ledig, så kunde jag tänka mej att skjuta på det ett tag, max 1 - 1,5 år.
    Då visade det sig att det var möjligt att jag var FL i 3-4 månader mitt i projektet!

(Att sen projektet inte blev klart i tid, är ju en helt annan sak... Skulle jag väntat till det var helt färdigt som chefen tyckte, så hade 1-2 år inte räckt. Det hade varit 8 års väntan istället!)

Så det händer att de frågar kvinnor om de vill skjuta på sin FL.
    Svårare att tro att det händer när barnet är precis nyfött... Men det är ju inte alla kvinnor som tar ut hela sin del av FP/FL när barnet är precis nyfött. Många sparar dagar tills barnet är äldre.

• Anotherone

Gällande f-ledighet ska chefer förhålla sig till både lagar och avtal.
    Enligt lag ska man söka föräldraledigt minst 2 mån i förväg. Avtal kan säga att du ska söka vid en annan tidpunkt men om inget står  kollektivavtalet så är det lagen som gäller.

Har man sökt i tid kan man inte nekas. OM man inte redan haft tre ledighetsperioder samma år. Man måste också ha fp-dagar kvar att ta ut om barnet är äldre än 18 mån.

Det som chefer kan ha synpunkter på är förläggningen av tiden om man inte är helt ledig utan bara ledig på deltid. Tex 20% per vecka om man ska vara ledig en dag i veckan.
    Det som chefen då har att bevisa är att det skulle innebära påtaglig störning för verksamheten att din kille är ledig en dag i veckan. De har ingen rätt att neka själva ledigheten men de skulle kunna säga att han får sluta 16 istället för 17 varje dag istället. OM de som sagt kan bevisa påtaglig störning.

Det är helt otroligt hur dåligt insatta chefer är i lagarna!!

• Seven Costanza
    Anotherone skrev 2016-12-14 12:11:06 följande:

Gällande f-ledighet ska chefer förhålla sig till både lagar och avtal.

Enligt lag ska man söka föräldraledigt minst 2 mån i förväg. Avtal kan säga att du ska söka vid en annan tidpunkt men om inget står  kollektivavtalet så är det lagen som gäller.

Har man sökt i tid kan man inte nekas. OM man inte redan haft tre ledighetsperioder samma år. Man måste också ha fp-dagar kvar att ta ut om barnet är äldre än 18 mån.

Det som chefer kan ha synpunkter på är förläggningen av tiden om man inte är helt ledig utan bara ledig på deltid. Tex 20% per vecka om man ska vara ledig en dag i veckan.

Det som chefen då har att bevisa är att det skulle innebära påtaglig störning för verksamheten att din kille är ledig en dag i veckan. De har ingen rätt att neka själva ledigheten men de skulle kunna säga att han får sluta 16 istället för 17 varje dag istället. OM de som sagt kan bevisa påtaglig störning.

Det är helt otroligt hur dåligt insatta chefer är i lagarna!!

Eller så är chefen inte alls dåligt insatt men hoppas att den anställde inte ska ha koll på sina rättigheter eller inte ska våga stöta sig med chefen om chefen uttryckligen ber en att inte vara ledig.
  • Anotherone
    Seven Costanza skrev 2016-12-14 19:21:29 följande:
    Eller så är chefen inte alls dåligt insatt men hoppas att den anställde inte ska ha koll på sina rättigheter eller inte ska våga stöta sig med chefen om chefen uttryckligen ber en att inte vara ledig.
    Så kan ju också vara fallet givetvis. Men min erfarenhet ÄR att chefer är dåligt insatta. Precis lika dåligt åt andra hållet eller vad man ska säga, dvs att de tror att man aldrig får neka f-ledighet utan att det bara är att bevilja. Vilket inte heller är sant. Men det är en annan fråga
  • Trillian80

Här är föräldraledighetslagen om du vill hänvisa till den:
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

Se paragraf tre för olika typer av ledighet. 

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 456 eller 7 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.

14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.
       Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.

• Aniroma

Jag tror att det är så att chefen är "motståndare" för att han hoppas att min sambo inte ska orka tjafsa och ge med sig. Chefen vet om att han inte får neka föräldraledighet men hoppas att de ska komma överens om något som passar alla parter. Han har aldrig sagt blankt nej typ du får inte vara ledig alls. Men han har kommit med motförslag, dvs skjuta på ledigheten till oktober.

Självklart ska man hålla en god kontakt med sin chef och det är det min sambo gör, han hade kunnat gå all in med facket o få igenom sin lagliga rätt men han är inte sån. Han är mån om sitt jobb o sina kontakter! Min fråga handlade bara om det här med fredagarna, om han får säga nej till just det förslaget liksom.

• Anotherone

Då är svaret att det får chefen. OM det innebär påtaglig störning att killen är ledig just på fredagar. Chefen skulle då kunna säga att det vore bättre för verksamheten att han slutade tidigare alla dagar än att vara ledig en dag per vecka.
    Men arbetsrättsligt ska det ganska mycket till innan ett företag kan hävda påtaglig störning. Arbetstiden/ledigheten ska förläggas enligt arbetstagarens önskemål i första hand. De gånger som AD har godtagit påtaglig störning är tex. om verksamheten har ett rullande treskiftsschema som alla går efter, och man inte vill behöva göra om det just för en enskild individ.

Och sen omfattas ju ALLA av de lagar som finns. Har arbetsplatsen kollektivavtal så omfattar det också ALLA oavsett man är fackligt ansluten eller ej. Så din kille ska inte behöva gå med i facket för att få sin lagliga ledighet. Huruvida man ens är med i facket är en fråga som inte arbetsgivaren någonsin får ställa.

Jag förstår att man inte vill stöta sig med sin chef. Men man ska heller inte acceptera vad som helst.

Svar på tråden Chefen nekar pappan ledigt en dag i veckan?