• Anonym (Gävlemannen)

Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man

Jag är en man som snart ska avsluta ett vikariat. Jag har en kollega som är väldigt trevlig och vacker. Känner att jag skulle vilja ge henne en komplimang om hur vacker hon är, i samband med avslutet.

Egentligen blir detta en öppen fråga om hur Ni ser på detta med att ge en kollega en romantisk/sexuell komplimang?

Jag vet att hon har familj. Men jag inbillar mig att de flesta kvinnor ändå blir glada av att få en komplimang över sitt utseende. Och blir hon stött så tänker jag att ingen skada skedd eftersom jag ändå ska sluta. Men... tänker ändå att det kanske är olämpligt att komplimangera någon man jobbar med. Eller?

Vore intressant att höra fler åsikter om detta. Erfarenheter?

• Svar på tråden Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man
  • Anonym (b)
    Stårschan skrev 2016-12-13 15:59:06 följande:
    Nej, man vill ju hellre ha ett "Det har varit jättetrevligt att få jobba ihop med dig" än ett "schyssta rattar", liksom.
    Precis!
  • Anonym (Anna)

Killar fattar inte vad som är en komplimang och vad som inte är det. En kille på en tidigare arbetsplats trodde han gav mig en komplimang när han sa att han aldrig sett en bakdel som guppade så sexigt och sensuellt som min. Han blev paff när jag fick tårar i ögonen av ilska och förnedring.

Ts, ska du säga nåt kan du säga hur glad du är som fått jobba med en så inspirerande person som hon utan att gå inpå hur hon inspirerat dig (typ varit snygg).

Men kommentera utseende är ett big no-no.

• Anonym (Nnn)

Visst, du kan ge henne en (för sammanhanget) helt irrelevant komplimang, men var då fullt medveten om att hon med stor sannolikhet kommer att känna sig obekväm och tänka på dig som ganska creepy framöver. Hon är din kollega och ni har en professionell relation. Bete dig då professionellt. Så länge du inte är proffsfotograf och hon fotomodell så har hennes utseende ingen som helst betydelse. Du får tycka att hon är snygg, absolut, men du får helt enkelt behålla din åsikt för dig själv.

Nu kommer någon säkert att gasta - men får man inte vara snäll längre och säga vad man tycker? Jodå, det får man, men allt har sin tid och sin plats och att kommentera sina kollegors utseenden är fel plats. Och nej, man måste som kvinna inte le och uppskatta alla random människors omdömen om en själv - speciellt inte på jobbet. Där vill de flesta bli bedömda och värderade efter hur man som yrkespersoner.

• Anonym (Gaby)

Jag blir bara obekväm om kollegor skulle prata om att jag är vacker (vilket har hänt, från en manlig kollega som jag inte ens jobbar med dagligdags). Blir helt konstigt för att jag är vacker har ju inget med vår professionella relation att göra, men det är alltså något han tänkt på när vi jobbar ihop. Vill mycket hellre få komplimanger för att jag bidragit bra till arbetet, att jag är kompetent osv.

• glutten
    Anonym (Y) skrev 2016-12-13 14:44:20 följande:
    Varför i hela friden ska han berömma hennes kompetens istället?? Det är väl inte en jobbintervju.
    Nä, tycker du hon är vacker så säg det istället för att låtsas om nåt annat. Tyckte dock det var fint som första svaret du fick, nåt om att lysa upp din dag.

Jag tror nog de flesta blir glada av att få höra att man är vacker, givetvis utan krav/påtryckning om att gå längre. Kan möjligen kännas lite obekvämt för henne men tror ändå hon blir glad efteråt.

Till er tjejer som tycker det är fel att ge komplimang för utseendet; Är det en strävan efter jämlikhet att ingen får sticka ut och att man inte ska låtsas om att en del ser bättre ut än andra? Eller vad beror det på? Om det handlar om att utseendet är nåt hon fått gratis så tycker jag iså fall att det även kan stämma på kompetens och vilket sätt man har. Vi har alla olika förutsättningar och vi anstränger oss dessutom olika mycket både vad gäller utseende och personlighet.

Lycka till, TS!!
    Han ska hellre berömma hennes kompetens - om han nu måste säga något - därför att de är kollegor. På jobbet jobbar man, och är det något som ska spela roll där är det att man gör sitt jobb bra. Inte hur man ser ut.

Det TS vill göra är att berätta för sin kollega att han tycker att hon är vacker. Det är inget han gör för att vara snäll mot henne, det är ett behov HAN har. HAN vill berätta att HAN tycker att hon är SNYGG. Varför skulle hon vara intresserad av att höra det?
  • Anonym (A)

Ge fan i det. För det är inte din position att bedöma och värdera hur hon ser ut. Framförallt inte i en jobbsituation.

Kvinnor bedöms ständigt varenda sekund för sitt utseende och det är oerhört arrogant att tro att vi vill höra eran åsikt hela jävla tiden. Att vi vill ha erat "godkännande".

Visst händer det att kvinnor kan ta det på ett synbart positivt sätt. Man har fått bekräftelse på att man duger i en värld som lägger orimligt fokus på ens utseende. Men det är inte ngt som bygger upp en, tvärt om bekräftar det bara hur jävla viktigt det är att man är snygg. Skit i om man kämpat arslet av sig för jobbet. Det handlar ändå om utseende.

Säg att du uppskattat att arbeta med henne, så kommer hon tro att du är någon som uppmärksammar hennes arbetsprestationer istället för omväxling, och inte en av alla dessa slemmiga män som bara bryr dig om hennes yttre tribut (vilket du ju är men det är värt att dölja).

• Anonym (Nnn)

Dessutom - många jobb nuförtiden går ut på att nätverka och skapa kontakter. Dvs det du gör idag på en arbetsplats påverkar dina chanser till att få andra jobb framöver. Om din kollega tycker du är en superkompetent och trevlig person så är chansen stor att hon kommer att tänka på dig om ett halvår eller ett år eller fem år när jobbet behöver någon med din kompetens. Alternativt att hon tipsar någon annan om dig. Så funkar väldigt, väldigt många jobb idag. Det ena leder till det andra tack vare tips och rekommendationer branschmänniskor emellan. Lämnar du din kollega med en obehaglig känsla så kommer hon inte att rekommendera dig till någon. Hur mycket du än försöker med "jag vet att du har familj och jag vill inte stöta på eller flörta med dig, men jag vill bara säga hur vacker du är" så kommer hon att tycka du är skum.

• Physalis

Jag blir glad om en komplimang kommer spontant, då känns den oskyldig, uppriktig och äkta. Om någon just träffat mig och säger "Jag bara måste påpeka vilka vackra ögon du har."

Om däremot någon jag umgåtts med länge klämmer fram att han alltid tyckt jag var snygg så hade jag tyckt det var väldigt olustigt, om han aldrig sagt liknande saker innan. "Varför säger han detta? Och varför nu? Hur länge har han tänkt på det här? Vad förväntar han sig?" Är frågor som direkt hade kommit upp i huvudet.

Sen spelar personligheten in. Brukar han ge komplimanger hej vilt till andra människor, gärna in olika åldrar och till båda könen. Då är det bara sån han är och inget att lägga stor vikt bakom.

Är det en socially awkward människa eller någon som annars beter sig väldigt stelt och korrekt så hade jag inte varit lika bekväm. Då bryter han sitt beteende får att säga detta till just mig, varför?

Korrekturläser som en kratta
  • Stårschan
    Physalis skrev 2016-12-13 22:42:13 följande:

Jag blir glad om en komplimang kommer spontant, då känns den oskyldig, uppriktig och äkta. Om någon just träffat mig och säger "Jag bara måste påpeka vilka vackra ögon du har."

Om däremot någon jag umgåtts med länge klämmer fram att han alltid tyckt jag var snygg så hade jag tyckt det var väldigt olustigt, om han aldrig sagt liknande saker innan. "Varför säger han detta? Och varför nu? Hur länge har han tänkt på det här? Vad förväntar han sig?" Är frågor som direkt hade kommit upp i huvudet.

Sen spelar personligheten in. Brukar han ge komplimanger hej vilt till andra människor, gärna in olika åldrar och till båda könen. Då är det bara sån han är och inget att lägga stor vikt bakom.

Är det en socially awkward människa eller någon som annars beter sig väldigt stelt och korrekt så hade jag inte varit lika bekväm. Då bryter han sitt beteende får att säga detta till just mig, varför?

Anonym (Nnn) skrev 2016-12-13 18:11:33 följande:

Hur mycket du än försöker med "jag vet att du har familj och jag vill inte stöta på eller flörta med dig, men jag vill bara säga hur vacker du är" så kommer hon att tycka du är skum.

Exakt. Det är så otroligt mycket lättare att hantera ett "Asså fyfan vad snygg du är" från en full kollega på julfesten, än ett "Jag måste bara få säga det här innan jag slutar här på företaget".
  • Prngo1048

som någon skrev innan, var sak har sin tid och just i det här fallet är det inte så lämpligt att ge henne komplimanger för utseendet. Beröm henne för hennes jobb istället.

Svar på tråden Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man