• Anonym (Gävlemannen)

Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man

Jag är en man som snart ska avsluta ett vikariat. Jag har en kollega som är väldigt trevlig och vacker. Känner att jag skulle vilja ge henne en komplimang om hur vacker hon är, i samband med avslutet.

Egentligen blir detta en öppen fråga om hur Ni ser på detta med att ge en kollega en romantisk/sexuell komplimang?

Jag vet att hon har familj. Men jag inbillar mig att de flesta kvinnor ändå blir glada av att få en komplimang över sitt utseende. Och blir hon stött så tänker jag att ingen skada skedd eftersom jag ändå ska sluta. Men... tänker ändå att det kanske är olämpligt att komplimangera någon man jobbar med. Eller?

Vore intressant att höra fler åsikter om detta. Erfarenheter?

• Svar på tråden Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man
  • välj användarnamn

Du tackar henne för den här tiden och poängterar samtidigt att det varit mycket trevligt att jobba med henne och att hon varit en frisk fläkt i tillvaron på arbetsplatsen.

• Anonym (hjälpsam)

Det är väl inga problem att ge en komplimang. Men finns det en baktanke, som att du skulle vilja data henne eller så? Du skriver att hon är upptagen. Jag skulle aldrig ge en komplimang om utseende (mer än typ att hon är "rak och tydlig när ni diskuterar" eller "vilka snygga kläder du har"). Jag skulle aldrig säga "du är så vacker" om jag inte hade en önskan om att lära känna henne bättre med vad allt det innebär. Hon kan ju ge en liknande komplimang tillbaka och då är det bara att köra på

• i-o

Ger aldrig annat än uppriktiga komplimanger. Gillar jag att titta på någon så ger jag en komplimang relaterad till det. Gillar jag att prata med någon ger jag en komplimang utifrån den kontexten o.s.v. gillar jag någon som en helhet eller på ett personligt plan får man vara uppfinningsrik. Knullar man någon säger man förmodligen att denne är skön, annars så kanske man bara är ytlig även om man är på djupet.

Eller hur tänker ni?

Att säga att någon är skön när man ligger är ju som att säga att någon är snygg när man tittar på denne, right? Blir kvinnor t.ex. förolämpade av att bli kallas sköna också?

• JennieLj
    i-o skrev 2016-12-17 02:56:08 följande:

Ger aldrig annat än uppriktiga komplimanger. Gillar jag att titta på någon så ger jag en komplimang relaterad till det. Gillar jag att prata med någon ger jag en komplimang utifrån den kontexten o.s.v. gillar jag någon som en helhet eller på ett personligt plan får man vara uppfinningsrik. Knullar man någon säger man förmodligen att denne är skön, annars så kanske man bara är ytlig även om man är på djupet.

Eller hur tänker ni?

Att säga att någon är skön när man ligger är ju som att säga att någon är snygg när man tittar på denne, right? Blir kvinnor t.ex. förolämpade av att bli kallas sköna också?

Skillnaden är att när du ligger med någon har du en sexuell relation med personen i frågan. Hon har alltså givit sitt medgivande och det är därför okej för dig att ge en sexuell kommentar. När du kommenterar en "okänd" persons utseende har personen i frågan inte gett sitt medgivande och kanske inte alls uppskattar att bli kommenterad på det sättet. Det är en rättighet du tar dig utan personens medgivande.

Jag har tillexempel ingen som helst problem att min partner kommenterar min kropp på ett uppskattande sätt men skulle däremot känns mig väldigt obekväm om en jobbarkompis gjorde samma sak. Vad ger han den rätten? 
  • i-o
    JennieLj skrev 2016-12-17 05:57:41 följande:
    Skillnaden är att när du ligger med någon har du en sexuell relation med personen i frågan. Hon har alltså givit sitt medgivande och det är därför okej för dig att ge en sexuell kommentar. När du kommenterar en "okänd" persons utseende har personen i frågan inte gett sitt medgivande och kanske inte alls uppskattar att bli kommenterad på det sättet. Det är en rättighet du tar dig utan personens medgivande.

Jag har tillexempel ingen som helst problem att min partner kommenterar min kropp på ett uppskattande sätt men skulle däremot känns mig väldigt obekväm om en jobbarkompis gjorde samma sak. Vad ger han den rätten? 
    Det är obekvämt att leva. Det är väl inte så professionellt kanske. Men det framstår som att ett yttrade av den typen faller inom ramen för yttrandefrihet.

I övrigt tycker jag inte att skön behöver vara sexuellt laddat t.ex. även om det går att använda i den kontexten.
  • Anonym (Gaby)
    i-o skrev 2016-12-17 23:44:03 följande:

Det är obekvämt att leva. Det är väl inte så professionellt kanske. Men det framstår som att ett yttrade av den typen faller inom ramen för yttrandefrihet.

I övrigt tycker jag inte att skön behöver vara sexuellt laddat t.ex. även om det går att använda i den kontexten.

Du kan ju inte ha yttrandefriheten som gräns för vad som är socialt gångbart...
  • i-o
    Anonym (Gaby) skrev 2016-12-18 00:16:56 följande:
    Säg inte till mig vad jag kan och inte kan om du inte vill ha dina egna rättigheter förtryckta också. Att kunna säga ifrån är minst lika viktigt i sociala sammanhang, båda delarna handlar om att man formulerar sig rätt. En person som vill bli upprörd eller kränkt blir ju det oavsett.
  • i-o
    Anonym (Gaby) skrev 2016-12-18 00:16:56 följande:
    Säg inte till mig vad jag kan och inte kan om du inte vill ha dina egna rättigheter förtryckta också. Att kunna säga ifrån är minst lika viktigt i sociala sammanhang, båda delarna handlar om att man formulerar sig rätt. En person som vill bli upprörd eller kränkt blir ju det oavsett.
  • JennieLj
    i-o skrev 2016-12-17 23:44:03 följande:

Visst är det möjligt att det är inom ramen för yttrandefrihet, men vad har det med saken att göra? Menar du att man som kvinna måste uppskatta att få kommentarer om sitt utseende enbart på grund av männens yttrandefrihet?
    Jag tänker också att anledningen till att man ger komplimanger är för att göra personen i fråga glad, så varför hävda att man prompt måste få ge denna "komplimangen" trots att man vet att det i många fall ger motsatt effekt?

Visst kan ordet skön betyda olika saker i olika sammanhang, men i ditt exempel användes det när två personer hade sex. Hur menar du att man ska tolka det om inte sexuellt?
  • i-o
    JennieLj skrev 2016-12-18 02:43:40 följande:
    Visst är det möjligt att det är inom ramen för yttrandefrihet, men vad har det med saken att göra? Menar du att man som kvinna måste uppskatta att få kommentarer om sitt utseende enbart på grund av männens yttrandefrihet?
    Jag tänker också att anledningen till att man ger komplimanger är för att göra personen i fråga glad, så varför hävda att man prompt måste få ge denna "komplimangen" trots att man vet att det i många fall ger motsatt effekt?

Visst kan ordet skön betyda olika saker i olika sammanhang, men i ditt exempel användes det när två personer hade sex. Hur menar du att man ska tolka det om inte sexuellt?
    Nä. Men man behöver inte göra så stor grej av det om en person säger det en gång. Säger samma person flera gånger eskalerar man instansen en nivå.

Att vissa känner tvång att uttrycka något är något man måste ha överseende med innan de lärt sig av någon som kan säga ifrån så att de förstår. Vissa har tourettes och annan OCD-problematik. I övrigt kan det vara så att personen i fråga är nervös och saknar fingertoppskänsla det kan t.ex. förklaras med generationsglapp eller tidigare yrkesskador eller umgängesskador.

Men visst finns det vanliga stereotypa knölar men dessa är extremt elementära att känna igen just p.g.a. deras språkbruk eller övriga beteende. Speciellt inom vissa yrkesgrupper.
  • i-o
    JennieLj skrev 2016-12-18 02:43:40 följande:
    Du är/har en skön personlighet, t.ex. eller en skön röst, så som i behaglig, eller att någon är skön att hänga med, inte att missta risken att missa h för g och börja gänga istället, då blir det fel. ;)
  • Ganjaman

Ser inga problem i att påpeka utseendet då det också är en del av en person.
    Man kan säga det varit trevligt att jobba med henne, att hon alltid haft en sån glad positiv energi och att hon alltid lyckats se så vacker ut oavsett hur tidigt eller trött hon varit. Sen önskar du lycka till och ger henne en kram.

• Anonym (Gaby)
    i-o skrev 2016-12-18 02:08:47 följande:

Herregud, känslig much? Det är klart du KAN säga vad du vill men det innebär inte att det är lämpligt eller uppskattat. Jag vill absolut inte att en kollega kommenterar att jag är snygg, även om han så klart har laglig rätt att göra det (duh). På jobbet vill jag bli uppskattad för min kompetens, inte för att jag är ögongodis.
  • välj användarnamn

Annars kan du ju låtsas som om du tror att hon har klippt sig och att hon blev snygg, sen om hon påpekar motsatsen så kan du ju ursäkta dig lite försiktigt.

Lite ful-spel men inte lika "framfusigt".

• Anonym (Ugglan)
    Anonym (Gaby) skrev 2016-12-18 13:26:54 följande:
    Herregud, känslig much? Det är klart du KAN säga vad du vill men det innebär inte att det är lämpligt eller uppskattat. Jag vill absolut inte att en kollega kommenterar att jag är snygg, även om han så klart har laglig rätt att göra det (duh). På jobbet vill jag bli uppskattad för min kompetens, inte för att jag är ögongodis.
    i-o är ljudet en åsna gör. Kanske inte så mycket att engagera sig i?
  • i-o
    Anonym (Gaby) skrev 2016-12-18 13:26:54 följande:
    Inte ett dugg. Precis då har jag rätt och det var det jag strävade efter. Man bör väl förutsätta att chefen på arbetet har ansvaret att göra en adekvat bedömning i fråga om den anställdes kompetens. Annars är det också chefens ansvar att vidareutbilda de anställda.
    Anonym (Ugglan) skrev 2016-12-18 21:55:41 följande:
    i-o är ljudet en åsna gör. Kanske inte så mycket att engagera sig i?
    Fick inte ha snedstreck. :/

Det är inte jul än tomte, ho ho:a vidare.
  • steffo75

Det här är en sån grej man måste bygga upp lite i förväg för att inte chocka henne. Jag brukar vara lite trevligare mot vissa tjejer på jobbet i en månad eller två, då vet dom att jag finns och vi förstår varandras humor mm. Sedan kommer dessa komplimanger om utseende med lite sexuell ton. Då går dom igång och blir vääldigt nöjda:)

De som uppskattar det mest är ofta gifta och har barn och är inne i ekorrhjulet precis som jag själv. Vi uppskattar varandras närvaro utan att bli fysiska och sätta på varann på dass. Men en liite för lång kram värmer gott på fredag eftermiddag.

Så gör jag!

• Anonym (Överraskad)
    Anonym (Var charmerande) skrev 2016-12-15 12:45:53 följande:

Aa fast nää... det är sant att vi svenskar rent generellt drar oss för att ge komplimanger OCH reagerar konstigt när vi får komplimanger. När jag började på min arbetsplats sa en kollega med persisk bakgrund: Vad vacker du är! första gången hon såg mig. Det hade en svensk kvinna ALDRIG sagt. Jag vet inte varför det är så, kanske pga att svenskar generellt sett är lite mer distanserade och emot det här att passera den "personliga" sfären. Allt ska liksom vara instrumentellt och professionellt. Det har både för- och nackdelar.

Blev du väldigt överraskad av komplimangen. sa du något trevligt tillbaka 
    jobbar du inom vården? 
Svar på tråden Komplimang till en kollega? Hur f-n gör man