Betala halva räntan i bostadsrätt, orättvist?? (flytta ihop)
Jag skulle vilja försöka reda ut det här med att dela på ränta eller inte när ena parten flyttar in i den andres bostadsrätt. Det är rätt många som då tycker att man enbart ska dela på föreningsavgiften och att den som äger lägenheten ska betala hela räntan själv.
- Jag antar att man även tänker att en vinst eller förlust då går till den som äger lägenheten om han/hon betalar hela räntan.
- Jag antar också att man främst har separat ekonomi, för om man har helt gemensam ekonomi så spelar det här inte så stor roll egentligen.
- Siffrorna är exempel och det kan variera lite, men hakar man upp sig på det har man missat poängen.
Det finns en tråd liknande denna men som spretar ut åt alla möjliga håll. Jag ska därför försöka vara så tydlig här som möjligt och har lagt frågorna sist i inlägget. Läs hela då det krävs för att förstå frågorna. Fokus på ditt svar bör vara på "varför" och inte bara att 'jag tycker man ska göra så här'. Förklara hur du tänker.
Exempel 1: Om du och din partner hyr en lägenhet så betalar ni en hyra. Däremot har ägaren till lägenheten då ett lån som han/hon/föreningen betalar ränta på. Du betalar alltså för halva (och din partner betalar halva) den räntekostnaden i er hyresrätt i avgiften redan, samt för vatten, el osv. Hyresrättsägaren tar han om att betala ränta, ni ser aldrig den biten. Därför är hyran högre än en bostadsrätts föreningsavgift.
Kostnad för hyrestagaren 4000/mån, kostnad för dig 4000/mån. Din partner har även aktier för 1 miljon och får avkastning där varje år (i snitt plus, ibland minus).
Exempel 2: Din partner har en bostadsrätt som du ska flytta in i. Du vill inte dela på totalkostnaden utan vill bara betala för halva uppvärmning, el osv (som ingår i föreningsavgiften) och låta din partner stå för hela räntekostnaden själv. Din partner har lagt in 1 miljon kr i lägenheten och har även ett lån på ett par miljoner.
Kostnad för hyresrättsägaren 2000 (avgift) + 4000 (ränta) = 6000/mån, kostnad för dig 2000/mån.
Viktigt, partnern har lagt in pengar och har en investering. Han/hon bör då få avkastning på sin investering. Det går att lägga pengarna i aktier, i lägenhet, i andra saker. Allt bör över en längre tid ge avkastning, annars har man gjort en väldigt dålig investering. Det finns även en risk med alla investeringar och bostadsmarknaden går ibland ner mycket även om den oftast går uppåt. Aktiemarknaden svänger snabbare, så man kan välja säkrare investeringar om man vill det.
Fråga 1: Varför kan du betala halva räntekostnaden (via din hyresvärd) i en hyresrätt men inte i en bostadsrätt?
Fråga 2: Om din partner har sina besparingar i aktier istället för i en lägenhet, vill du få pengar av honom/henne varje månad då också, i detta exempel 2000 kr/mån. Observera att detta är i relationer med separat ekonomi.
Min uppfattning är att de som inte vill dela på hela kostnaden i en bostadsrätt antingen inte förstår hur det fungerar. Det har hänt mig och två av de tre gångerna har personerna förstått efter en längre förklaring. Annars kanske det är avundsjuka bara för att ena har pengar och får avkastning på dem? (I en lägenhet blir då en eventuell avkastning samlad ihop under alla år och sparad till försäljningen). Om det inte är något av de två vet jag inte riktigt. Förklara gärna varför du antingen vill betala mindre än din partner eller varför du vill få ta del av dennes investering (trots att ni har separat ekonomi).