barnet tar av sig vantarna på dagis
Vår 2-åring tar av sig vantarna på dagis då hon vill greppa saker lättare .
Fröknarna sätter på vantarna på henne men hon tar av dom igen .
När vi kommer och hämtar fryser hon :(
Finns det några tips?
Vår 2-åring tar av sig vantarna på dagis då hon vill greppa saker lättare .
Fröknarna sätter på vantarna på henne men hon tar av dom igen .
När vi kommer och hämtar fryser hon :(
Finns det några tips?
Man sätter på vantarna innan jacka/overall så är dom svårare att dra av.
Jag sätter tunnare tumvantar i ullmix under de tjockare. De tjocka sliter tvåringen av nästan direkt, men de tunnar kan hon ha på sig ett längre tag för med dem får hon grepp. Eftersom de är ullmix så värmer de någorlunda. Man kan också sätta två lager ullmix-vantar för då får barnet fortfarande grepp. Jag köper ullmix-vantar med minst 50% ull i.
Hon fryser verkligen när vi kommer och hämtar så känner att vi måste komma på en lösning .
Vi har jullov nu så har lite tid på oss att hitta rätt .
Vi köpte vantar med stjärnor ,då hon älskar stjärnor .
Gick ett par dagar men sedan börja hon ta av dom igen .
Ska titta på sidor och vantar ni tipsat om .
Hoppas verkligen vi hittar några som kan behållas på
Nobelpriset till den som fixar vantar som både är lätta för oss på förskolan att ta på barnen och som är svåra för dem att ta av men samtidigt lämpar sig för lek! Det där med vantar alltså... det är ett elände.Gärna höga skaft, men inte för klumpiga för då är det svårt att ta på dem igen utan att dra av ärmarna på jackan/overallen. Gärna någon form av möjlighet att spänna/dra åt runt handleden.
Ja som ni ser har jag inga tips på märke/sort och har hittills inte kommit i kontakt med nån riktigt bra vante till barn i den åldern.
Säger som Carambolan; tunna stickade tumvantar i ull. Billiga polyestervantar funkar inte, måste vara ull vilket värmer även när de blivit blöta. PoP har ullvarianten av både tumvantar och fingervantar (fast de sistnämnda brukar ej vara populära hos förskolepersonalen) för 99 kr.
Fast det för med fingervantar som ett så stort problem förstår jag inte. Jag är både småbarnspedagog och förälder till en tvååring och det tar inte längre tid att ta på fingervantar än ett par långskaftade tumvantar med clips! Det som tar lång tid är ju om barnet inte hjälper till och är som spaghetti i armarna. Ett barn som spretar med fingrarna och håller armen rak för att underlätta att få handen genom jackan är lätt att klä. Bara att få i tummen i ett par fodrade tumvantar kan ta en halv minut per tumme om barnet inte förstår eller inte vill hjälpa till.
Bara att få i tummen i ett par fodrade tumvantar kan ta en halv minut per tumme om barnet inte förstår eller inte vill hjälpa till.
Och i så fall tar det ju en halv minut till per extra finger att trä i. Jag håller med om att det är jättelätt att ta på en fingervante på ett barn som spretar med fingrarna och hjälper till, men av de 1- och 2-åringar jag jobbar med är det väldigt få som gör det. Sen är inte tumvantar lätta att få på bara för att de är tumvantar heller, utan det är många faktorer som spelar in.
Som jag skrev är inte en tumvante lättare att ta på bara för att det är en tumvante.
Och återigen, om barnet sträcker ut fingrarna så är det lätt att få i dem, men många barn knyter näven och då är det väldigt bökigt och tidskrävande.
Lite OT, men det värsta med stickade små fingervantar är att pillra ut vantens fingrar till rätt håll när de blivit ut-och-in när barnet tagit av sig dem!
Klä på barnet ordentligt med kläder på kroppen istället, så kommer hon inte lida lika mycket av bara fingrar. Tvååringar rör inte på sig tillräckligt mycket för att hålla värmen när det är kallt ute och kroppen stänger blodtillförseln till fingrar och tår när det blir för kallt runt alla viktiga organ i torson. Glöm inte benen.
Dagisvintern är ju inte kul för alla små tvååringar som matchar illa med vantar..