• SOS
    Äldre 20 Dec 21:09
    11454 visningar
    18 svar
    18
    11454

    Födelsedag i slutet av december-märks det?

    Jag är gravid och kommer föda ett barn med planerat kejsarsnitt 27 december. Hade naturligtvis föredragit att få barn i början av januari istället men nu är det som det är och det kommer såklart också bli jättebra! Min fråga är om ni som är födda sent eller har barn som är födda sent på året fått "lida" av det? Har det märkts i skolan, utvecklingen osv? 

  • Svar på tråden Födelsedag i slutet av december-märks det?
  • Caramb­olan
    Äldre 20 Dec 21:12
    #1

    Min son är född i början av december och det har absolut märkts. Han är fysiskt väldigt liten jämfört med många i klassen. Å andra sidan har han alltid varit intellektuell så han har legat före kunskapsmässigt, men i gengäld varit ännu sämre i fysiska aktiviteter eftersom han varken har intresset eller fysiken. Å andra sidan är det ju inte som att han är ensamt decemberbarn och resten födda på våren utan de är ett ganska stort gäng i klassen som fyller år i november-december.

  • Äldre 20 Dec 21:15
    #2

    Stor skillnad på sonen, född i november och dottern född i april vad gäller just skolmognad. Lite kan kanske vara personlighet och kön med. Lång har sonen dock alltid varit i förhållande till klasskompisarna.

  • Äldre 20 Dec 21:21
    #3

    Det är stor skillnad både i mognad och fysisk utveckling, det går inte att snacka bort. 10-11 månaders skillnad gör mycket på ett barn.

  • Äldre 20 Dec 21:30
    #4

    Lågstadiet var skit för mig, jag är född i december, jag var nog inte riktigt skolmogen, sedan hade jag en lärare som inte alls förstod sig på mig, kunskapsmässigt och fysiskt har det väl inte varit något större problem dock, men det är ju högst individuellt. Spelade fotboll(och även Ishockey under en period) under uppväxten, intellektuellt har studierna aldrig varit extremt utmanande, jag hadelite skriv- och lässvårigheter, men det har ju inte något med mitt födelsdatum att göra, Tyskan var rätt hemsk, men jag har alltid varit en ganska högpresterande student.

    Sedan finns ju såklart den vanliga problematiken när man blir lite äldre, när polarna fyller 18 är man fortfarande 17.... dvs fake ID eller stanna hemma.

  • Äldre 20 Dec 21:36
    #5

    Jag är född 18:e och dottern 27:e. Jag har inget minne av att jag farit illa av det. Mamma har sagt att om skolmognadsproven hade funnits kvar hade jag fått vänta ett år. Jag har aldrig haft moppe, velat gå på systemet eller köra bil i den åldern, det har jag börjat med långt senare.

    Min dotter är 6 år nu och är sur för att alla fyller innan henne och då har hon nog ändå en kompis som fyller dagen efter. Det tråkiga är att hennes bästa kompis fyller i januari och är så mogen att hon får börja i ettan efter jullovet. Jag hoppas dottern hittar en annan bästa kompis ...

  • Äldre 20 Dec 21:46
    #6

    Jag är född i december. Har alltid varit bland de minsta och sämst i idrott vilket jag tror har påverkat mitt intresse för sport (som nog ändå mest förstördes av idrottslärarnas eviga tävlingar).

    Teoretiska och estetiska/praktiska ämnen ligger för mig så där har det aldrig varit några problem. Jag kunde tex läsa och skriva när jag började skolan och har haft högsta betyg i slöjd och bild.

    Nu när jag själv har barn som närmar sig skolåldern har det slagit mig vilken stor skillnad ett år gör när man är sådär liten. Den äldsta i min klass var verkligen ett år (340 dagar) äldre än jag. Det är mycket när man är sex, sju år.

    Vad gäller känslomässig mognad hade jag nog mått bra av att vänta med skolstarten ett år. Jag var barnslig och hade nog passat in lite bättre i klassen om jag väntat med skolstarten, i synnerhet i högstadiet. Men hade jag börjat skolan som sjuåring hade jag å andra sidan blivit intellektuellt uttråkad istället.

    Vi är så himla olika och det är svårt att klumpa ihop folk baserat på ålder. Möjligheten att skjuta på skolstarten finns ju också om man vill.

  • Äldre 20 Dec 21:52
    #7

    Min dotter är född i december, går nu i tvåan och är bland de bästa i klassen i skolämnen och är väldigt duktig i idrott också. Hon knäckte läskoden vid fem år.

    Sonen är född i november och går nu i fklass. Han ligger bra tid i skolan, kan läsa enklare texter, inga problem att sitta still osv och har fått kompisar. Däremot är han lite blyg och försiktig och av den anledningen hade det säkert varit bra för honom att varit född två månader senare för att på det viset fått gå på förskola ett år till. Men det är inget problem för honom i skolan.

  • Cissi2­801
    Äldre 20 Dec 22:17
    #8

    Jag är född i december, skulle fötts i januari.. Föddes via akut kjäjsarsnitt (är osäker på hur det stavas, ber om ursäkt)...

    Jag fick börja i skolan ett år efter de i min ålder, hade jättesvårt i skolan, stammar (fast det är mindre nu än förr)

    Jag känner att det känns lite tråkigt att fylla år i december, eftersom att man inte kan sitta ute som man kan göra på sommaren...

  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 20 Dec 22:26
    #9
    Cissi2801 skrev 2016-12-20 22:17:32 följande:

    Jag är född i december, skulle fötts i januari.. Föddes via akut kjäjsarsnitt (är osäker på hur det stavas, ber om ursäkt)...

    Jag fick börja i skolan ett år efter de i min ålder, hade jättesvårt i skolan, stammar (fast det är mindre nu än förr)

    Jag känner att det känns lite tråkigt att fylla år i december, eftersom att man inte kan sitta ute som man kan göra på sommaren...


    Det är lite lustigt det där, att vi alltid verkar vilja ha det vi aldrig kan få. Har man lockigt hår vill man ha det rakt och platt, har man platt och rakt hår vill man ha volym och lockar.

    Dottern här hemma är född på högsommaren och tycker det är sämst eftersom hon aldrig kan ha kalas. Det är ju liksom mitt i sommarlovet så precis alla är bortresta. Hon skulle göra allt för att få fylla år i december.
  • Anonym (A)
    Äldre 20 Dec 23:57
    #10

    Jag är född i januari och har alltid varit längst, äldst och väldigt "snabb" i skolan jämfört med de yngre barnen. Älskar att vara född tidigt på året!

  • Äldre 21 Dec 00:08
    #11

    Nu är jag visserligen "bara" född i slutet av november, men jag har genom uppväxten alltid varit i framkant i både studieresultat och idrottsligt. Så jag tror det är väldigt individuellt.

  • Äldre 21 Dec 00:17
    #12

    Ja det brukar märkas i skolan. Åtminstone under de första skolåren.  
    Att de inte blir skolmogna lika fort (mer spring i benen, svårare med koncentration osv). De brukar ofta vara mindre än de andra osv. Vet åtminstone två personer som fick gå om första klass på grund av att de inte blev skolmogna i tid (hängde inte med/ville hellre göra annat). Båda var killar om det nu har något med saken att göra, jag vet inte. En hade gått i en klass som en av mina bekanta hade, en annan hade fick jag som klasskamrat på lågstadiet.

    Men det är ju inte konstigt egentligen, de kan ju ofta vara nästan ett år yngre än de äldsta i klassen! Kan bli så att man behöver stötta/hjälpa sitt barn mer med skolan och det sociala samspelet med kompisar lite mer än vad man hade behövt om ens barn blivit född i tex januari. Men allt löser sig så småningom! =) När de blir lite äldre brukar det ju inte märkas någon direkt skillnad, det är nog mer bara under de första åren.

  • Emmace­cilia
    Äldre 21 Dec 00:48
    #13

    Jag är född mitten på december på 60-talet. Jag har inte märkt skillnad på mig själv och mina klasskamrater, fördelat över året så är vi ju fler som är födda senare på året.

    Gymnasiet var dock jobbigt för mig, och det var första gången som jag undrat om jag haft det lättare om jag var född tidigare på året. Men å andra sidan det kan ha varit andra faktorer som påverkade mig..universitet gick jättebra.

    Lycka till med förlossningen!

    Kom på en annan sak, jag önskade alltid att jag hade ett efternamn med första bokstav som låg tidigare i alfabetet, för mitt efternamn gjorde att jag alltid räknades upp i slutet och hamnade i grupper andra än mina vänner.

  • Anonym (KTH)
    Äldre 21 Dec 12:30
    #14

    Det behöver inte betyda något alls.

    Jag jobbar som lärare på högstadiet och har hittills aldrig stött på en elev som har bekymmer pga av födelse i december. På riktigt! Aldrig!

    Min egen son är född den sjunde december och det går hur bra spm helst. Han går i ettan nu. Han är t o m längre än flera andra elever/pojkar som är födda på våren.

    Med tiden blir skillnaderna mindre, men håll inte på att sätta barnet i skolan sedan med elever födda året efter! Det om något, spär på känslan av att vara yngst (och sämst) om något.

    Det här är min erfarenhet. Hjälper man till och sätter sitt barn på någon aktivitet vid fem-sex årsåldern så tränar de även på det motoriska.

    Lycka till!

  • Fru Ve
    Äldre 24 Dec 12:46
    #15

    Min son är född i oktober och har dessutom varit lite extra omogen. Så det har märkts. Är barnet fött 27 december skulle nog jag ha valt skolstart med de som föds året efter. Lycka till!

  • Äldre 25 Dec 10:50
    #16

    Det är klart att det kan påverka, men de individuella skillnaderna väger nog ännu tyngre. Jag är född på julafton, men var, tillsammans med min bästa kompis alltid bäst i klassen. Hon är född dagen före nyårsafton. De två killarna som alltid hade svårast, både med koncentration och inlärning, var födda i januari och mars. Att redan nu försöka bestämma om barnet ska börja ett år senare verkar lite onödigt kan jag tycka. Du  har ju ingen aning om vilken typ av barn du får.

    Den enda gången jag "lidit" av att vara född sent på året var när jag gick andra året på gymnasiet och många klasskompisar fick gå på treornas studenskivor. Eftersom jag var omyndig fick jag stanna hemma. Lite trist, men ingenting som gav några men direkt...

  • Anonym (Rund)
    Äldre 25 Dec 11:01
    #17

    Min son är född i börjar på december, föddes i v.25, han är 13 år nu och skolan har alltid fungerat bra för honom.

  • Äldre 6 Jan 12:09
    #18

    Tror det där är väldigt individuellt,jag har under mina drygt 20 år som förskollärare haft många deceberbarn och januaribarn i mina grupper och visst de första åren så är ju decembarbarnen utvecklingsmässigt mer lika januaribarnen som är födda året efter men när det närmar sig att börja förskoleklass som 5 -6 åringar så är skillnaden inte stor ,de ligger ganska lika allihopa de skillander som då,finns handlar mer om personlighet än månad de är födda i . Jag har själv en syster som är född i december och hon var tidig med allt i skolan ,låg alltid bland de med högst betyg i sin klass ,visst hon tog körkort bland de sista i sin klass men i övrigt var det igen skillnad,

Svar på tråden Födelsedag i slutet av december-märks det?