Inlägg från: BFaugusti2017 |Visa alla inlägg
  • BFaugusti2017

    Gravidetsillamående - Sjukskrivning

    Hej,

    Jag är gravid v.8 (7+4) och har varit extremt illamående till och från v.6.
    Jobbar inom tandvården och har egna patienter, så har varit tvungen att sjukanmäla mig 2 dagar v. 6 och två dagar v.7 innan julledigheten.

    Jag ringde barnmorskan innan juldagarna som fixade tabletter för illamåendet. När jag kom till Apoteket så fanns det både lergigan comp och lergigan att ta ut, jag vet inte varför jag fick båda?

    Beslutade mig för lergigan comp då jag inte ville bli för trött. Illamåendet har blivit bättre, kräks kanske 1g/dag nu istället för hela tiden, men har absolut ingen matlust. Har gått ner flera kilon och börjar bli orolig att det påverkar barnet. Blir alldeles matt och "konstig" av tabletterna och börjar känna mig lite deprimerad :(

    Har fått en tid till en läkare senare idag, men är osäker på om hon kommer sjukskriva mig. Känns som jag inte kommer kunna jobba i detta tillstånd...

    Finns det fler här som känt av samma symptom under så pass tidig graviditet och hur gjorde ni med jobb osv? Problemet är att jag har fått ett nytt jobb där jag kommer börja i mitten av januari. Var inte gravid när jag skrev under några papper och barnet var inte direkt planerat. Blev lite dålig tajming helt enkelt.

    Känner mig frustrerad över situationen, trodde det skulle vara enklare än vad det har varit hittills. Kände att jag behövde skriva av mig lite Gråter

  • Svar på tråden Gravidetsillamående - Sjukskrivning
  • BFaugusti2017

    Tack för svar. Vi får se vad läkaren säger, hon kanske inte sjukskriver mig alls nu när det blivit liiite bättre när jag tar tabletterna. Har de senaste tre dagarna fått i mig lite julmat ändå (fast det kommit upp igen på kvällen).

    Har köpt vätskeersättning som jag tvingar i mig, kan äta clementiner och sötsaker... men vet att det inte är det bästa för tänderna (haha) men äter det som jag kan och känner att jag har lust för just då. Bättre det än inget alls.

  • BFaugusti2017

    Nu har jag varit hos läkaren och blev sjukskriven fram till jag ska börja mitt nya jobb om ca 3v. Hon sa att jag kunde avbryta sjukskrivningen om jag blir bättre, men även förlänga om jag skulle behöva.

    Känns bra att hon verkligen brydde sig! Hon var bekymrad över att jag gått ner flera kg, så hon tyckte jag skulle försöka småäta lite då och då, äta sådant som är lättare för mig.

    De hade skrivit ut lergigan till natten (blir tydligen mycket trött av den) och lergigan comp till dagen. Jag blev helt slut efter mitt lilla besök till läkaren, så däckade i soffan och sov flera timmar framtill nu. Ska åka iväg och köpa lite olika soppor som jag hoppas inte kommer upp igen. Håller tummarna att jag mår bättre efter en vecka eller två...

  • BFaugusti2017
    MartingaleFootprints skrev 2016-12-27 12:27:49 följande:

    Är IVAsjuksköterska och blev sjukskriven direkt v 10 då jag i några veckor kämpat som fan med illamåendet och sjukskrivit mig själv från jobbet då och då. Främst är det koncwntrationsbristen som gör att jag inte kan jobba. Blir så trött och seg och kan inte ge patienterna en god och säker vård. Illamåendet blev mkt bättre med galet mkt vila och hemma får jag behålla mer och mer mat. V 20 nu.


    Precis, koncentrationen är inte den bästa - vågar knappt köra bil längre om jag verkligen inte måste. Vill också ge mina patienter bästa möjliga vård, och i dagsläget kan jag inte det alls, därför känns det bra att jag blev sjukskriven.
  • BFaugusti2017
    Lindis1980 skrev 2016-12-28 20:35:45 följande:

    Jag har julledigt nu till måndag,men mitt illamående är värre än någonsin nu,är i vecka 8+2. Ingen matlust eller ork,vissa dagar bor jag på toaletten. Har inskrivning på fredag och ska prata med BM om en läkartid,behöver halvtidssjukskrivning eller något. Jobbar på förskola med 1-3 åringar. Sjukskrev mig några dagar innan jul,men funkar inte i längden.


    Ja, prata med BM så kan de säkert hjälpa dig. Mina kontakter på MVC har varit superbra hittills! Det går ju inte att jobba och koncentrera sig om man mår skit... Lycka till!
  • BFaugusti2017
    EnBoll skrev 2016-12-28 20:34:08 följande:

    Vill bara säga att jag också mådde jätteilla i samma veckor ungefär, fick lergigan och lergigan.comp utskrivet men inget av dem funkade för mig, blev sjukskriven i 3 veckor (spydde och sov mig genom dagarna) men redan efter 2 veckor började jag må bättre och bröt sjukskrivningen! Visst fick jag sjukanmäla mig lite då och då efter, men inte alls som innan sjukskrivningen.

    Att få sova sig genom dagarna gjorde verkligen susen för mig ???? Nu är jag i v 32 och har knappt mått illa efter de där hemska veckorna! Håll ut ????


    Efter jag börjat ta lergigan comp så spyr jag inte lika ofta, men mår ändå illa. Kan inte koncentrera mig och känner mig konstant yr/matt. Om jag mår bättre om en vecka så avbryter jag sjukskrivningen, men kan inte jobba som det ser ut i dagsläget. Börjar mitt nya jobb 16/1, så hoppas jag mår bra då. Känns inte som en bra start om jag är sjukskriven :p
  • BFaugusti2017
    DuVetHon_ skrev 2016-12-28 18:43:54 följande:

    Sitter lite i samma sits. Är i vecka 6 nu och har spytt flera gånger om dagen de senaste 4 dagarna - Det var pga mitt mående jag upptäckte graviditeten. Eftersom vi försökt i 1,5 år och nu och var i början av att starta IVF i januari fanns liksom inte tanken på att det helt plötsligt skulle ta sig av sig själv...men det gjorde det. Jag trodde jag var magsjuk först men fick ett starkt plus direkt när jag testade, behövde inte vänta en minut ens. (Lite orolig att det ska vara tvillingar haha)


    Jobbar som förskollärare med 1-2 åringar och där krävs ju verkligen att man är närvarande HELA tiden. Man kan inte ha en dålig dag på mitt jobb :P Ska på inskrivningsmöte på mvc imorgon och blir nog tvungen att prata med dom om hur vi ska lösa det. Har jobbat två dagar och är helt ras inifrån och ut känner jag. Postafen som finns receptfritt hjälper inte och Lergigan vet jag sen tidigare att jag blir så trött och dåsig av att jag inte kan köra bil - än mindre ansvara för 11 små liv.

    Min förhoppning är att jag ska kunna få en sjukskrivning på halvtid så jag kan spy på morgonen/förmiddagen, få i mig lite lunch, jobba 4 timmar och sen åka hem och spy lagom till middagen igen :P Som "tur" är har jag mina sämre perioder morgon/förmiddag fram till 10 typ och eftermiddagen typ vid 16 och fram. så 10-16 är relativt lugn vad gäller spyorna även om jag mår illa.

    Graviditet klassas ju inte som en sjukdom men mår man magsjuke-illa dygnet runt och har perioder där man bara spyr så vette tusan hur man ska kunna jobba? Man har ju ingen energi liksom, knappt man orkar existera :P 


    Att du börjar nytt jobb skulle jag bara försöka att inte tänka på - som du sa så var det ju inte planerat såhär. Och jag tror alla förstår att privatlivet faktiskt går före karriären en sån här gång. Du gör ju heller inget bra jobb om du mår dåligt tänker jag. Kan det funka med deltidssjukskrivning tror du? Eller lättare tjänst - typ pappersarbete eller nått där du kan vila med jämna mellanrum. Är dåligt insatt i vad dina arbetsuppgifter innebär :P 

    Lycka till!


    Jag jobbar inom tandvården och har egna patienter utan assistans (40-60 min per patienttid), vissa är inte så fräscha i munnen direkt och andra stinker parfym, cigaretter osv. Är sjukt känslig för dofter just nu... sjukt stressigt på mitt nuvarande jobb och hinner knappt ta rast. Slänger i mig maten på lunchen. Lite därför jag bytt jobb. Mitt nya jobb kommer vara lite lugnare till en början (förhoppningsvis), får lite andra arbetsuppgifter och kan säkert få lite lättare arbetsuppgifter när magen växer. Är sjukskriven på heltid till en början så får vi se hur jag mår om en vecka eller två. Börjar inte nya jobbet förrän i mitten av januari, så hinner nog kurera mig lite och gå upp de kilon jag tappat. 
Svar på tråden Gravidetsillamående - Sjukskrivning