Anonym (SF) skrev 2016-12-27 20:21:48 följande:
Intressanta tankar. Förstår din poäng. Gör man därimot då abort efter vecka 24 så är de stor chans att de överlever, tänkte du då att alla ska bli bortadopterade? vet inte om de skulle bli så bra, kommer ett barn ut för tidigt är de alltid risker för men och handikapp i olika grad. Känns inte så snällt mot barnet. Jag hade blivit rätt förbannad och sårad om jag blivit bortaborterad, bara att få veta det ger ju en men för livet! sen om jag skulle få olika handikapp p g a det skulle kännas hemskt orättvist och kränkande.
Men förstår hur du tänker absolut!
Ja precis så tänker jag men jag tror också att det i många fall kanske finns en pappa som vill ha barnet. Sedan finns det säkert också mammor som ångrar sig när de väl fått träffa barnet men då får de ansöka om att få adoptera sitt barn. Pappan ska få vårdnaden automatiskt ifall han inte vill abort/adoptera bort (jag är även för obligatoriska faderskapstester vid födsel).
Om man ska försöka rädda barnet och riskera svåra handikapp för att det är ett gränsfall så tänker jag att läkarna får avgöra det och om det är värt i det enskilda fallet. Det gör de ju nu med. Självklart ska de inte rädda barn som inte skulle få ett liv värt att leva utan bara plågas.
Jag hade hellre blivit bortadopterad än att inte få leva alls men det är ju jag... hade aldrig "ångrat" att jag blivit född. Det tror jag är få som gör.