Inlägg från: Meriall |Visa alla inlägg
  • Meriall

Abort debatt

Jag tycker att abort (få ut fostret från kroppen) ska vara tillåtet i alla veckor. Men det ska också krävas av läkarna att de gör allt för att rädda livet på det efter att det kommit ut om det är så pass "gammalt" att det kan överleva. Väljer man att göra så sen abort så det överlever så förlorar man vårdnaden.

Obs detta gäller foster som är friska, inte dödligt sjuka.

Jag tycker det är en bra kombination för att se till både kvinnans och fostrets rättigheter.

• Meriall
    Anonym (SF) skrev 2016-12-27 20:21:48 följande:

Intressanta tankar. Förstår din poäng. Gör man därimot då abort efter vecka 24 så är de stor chans att de överlever, tänkte du då att alla ska bli bortadopterade? vet inte om de skulle bli så bra, kommer ett barn ut för tidigt är de alltid risker för men och handikapp i olika grad. Känns inte så snällt mot barnet. Jag hade blivit rätt förbannad och sårad om jag blivit bortaborterad, bara att få veta det ger ju en men för livet! sen om jag skulle få olika handikapp p g a det skulle kännas hemskt orättvist och kränkande.

Men förstår hur du tänker absolut!

Ja precis så tänker jag men jag tror också att det i många fall kanske finns en pappa som vill ha barnet. Sedan finns det säkert också mammor som ångrar sig när de väl fått träffa barnet men då får de ansöka om att få adoptera sitt barn. Pappan ska få vårdnaden automatiskt ifall han inte vill abort/adoptera bort (jag är även för obligatoriska faderskapstester vid födsel).

Om man ska försöka rädda barnet och riskera svåra handikapp för att det är ett gränsfall så tänker jag att läkarna får avgöra det och om det är värt i det enskilda fallet. Det gör de ju nu med. Självklart ska de inte rädda barn som inte skulle få ett liv värt att leva utan bara plågas.

Jag hade hellre blivit bortadopterad än att inte få leva alls men det är ju jag... hade aldrig "ångrat" att jag blivit född. Det tror jag är få som gör.
  • Meriall
    linkann skrev 2016-12-27 20:42:15 följande:

Jag tycker att ditt förslag är helt vansinnigt!

Så man ska kunna starta en förlossning och kalla det för abort när som helst? Det är ju helt sjukt!

En sådan lag kommer aldrig bli verklighet.

Vad är det vansinniga i det? Mycket möjligt att det inte blir verklighet men jag tycker så ändå. Tycker det är mest rätt mot barnet och kvinnan och dessutom slipper man hela grejen med att flytta abortgränsen hit och dit beroende på hur tidigt man kan rädda barn. Man räddar helt enkelt de liv som kan räddas men tvingar ingen att vara gravid mot dess vilja. Självklart blir det ju ingen vanlig "abort" i tex v 30 utan en igångsättning och barnet kommer överleva. Det blir isf en juridisk "abort" för kvinnan.

Så som det ser ut idag så får man inte göra sådan "abort" i v 30. Istället så tvingas kvinnan vara gravid i tre månader till för att sedan adoptera bort barnet. Då kan man lika gärna ta ut det direkt då. De flesta barn får inga negativa konsekvenser av att födas i v30 så det är bättre än att kvinnan får lida och kanske försöka skada barnet inuti henne.
  • Meriall
    Anonym (SF) skrev 2016-12-27 21:12:01 följande:

Ja självklart är det illa om kvinnan försöker skada sig själv eller barnet, då måste man kanske ta ut det tidigare. Men annars är det ju inte rätt mot barnet att plocka ut de tidigare, dom ska ju få bli färdiga i livmodern och slippa onödig sjukvård. Jag känner en tjej på 9 år som föddes i vecka 31, hon har fått aspberger, adhd och dyslexi p g a det, hennes föräldrar har gått in i väggen p g a henne. Därför anser jag att det är fel mot barnet att ta ut de tidigare, eftersom de finns risker med det.

Varför tror du att det barnet har fått dessa diagnoser pga sin tidiga födsel? Det känns bara som en gissning. Hon hade ju kunnat få detta även om hon fötts fullgången? Jag har själv barn med autism och språkstörning och han föddes i v 42... så det går inte att sätta likhetstecken mellan detta. Risken kan vara lite större för astma pga outvecklade lungor för för tidigt födda, annars klarar sig de flesta bra som föds i v 30+.

Risken är större om man föds mellan v 26-29 men medicinen går framåt hela tiden. Dessutom är det förmodligen ytterst få som skulle göra så sen abort att fostret kan räddas. Det är väldigt få som adopterar bort sina barn i Sverige idag så det hade nog snarare varit en avskräckande lag. De flesta som gör sen abort gör det pga fosterskador.
Svar på tråden Abort debatt