• Anonym (SF)

    Abort debatt

    Hej hej.

    Startar en abort debatt här, tycker det är intressant med människors åsikter och hur dom ser på saken.
    Ni som är helt emot abort, hur tänker ni? tycker ni verkligen att alla barn ska få födas till vilket pris som helst? hur skulle världen se ut om abort var totalt förbjudet?

    När det gäller abortgränserna, där kan egentligen ingen säga vad som är rätt eller fel. Många länder har V.12, men varför just den veckan? varför är ett foster mer värt i V.14 än vecka 11? totalt orimligt enligt mig.
    Sverige har fri abort till vecka 18, därefter till vecka 22 om det finns särskilda skäl.
    rätt eller fel enligt er? om man tycker abort är ok V.18 men inte vecka 20, varför skulle fostret vara mer värt i vecka 20 än 18? likadant med ett foster i vecka 16 och ett i vecka 10, vad är skillnaden förutom storleken?
    Enligt vetenskapen och all forskning så får ett foster ett medvetande tidigast vecka 25, innan har fostret bara reflexer och reagerar bara på t ex ljud.

    Storbritannien har fri abort till vecka 24, tankar?

    Ska verkligen neovården gå hand i hand med abortgränserna? vården och tekniken går hela tiden framåt, om 50 år kan man kanske rädda ett barn i vecka 19, då kommer de antagligen klassas som ett barn och abort blir förbjudet, rätt eller fel?

    Alla tycker olika om den här frågan! Respektera att alla får tycka och tänka vad dom vill. Abort är en svår fråga och ingen kan egentligen säga vart den rätta gränsen ska gå.

  • Svar på tråden Abort debatt
  • Jennie med ie
    Jag anser att livet startar vid befruktningen och att det är fel att medvetet avsluta ett annat liv, därmed anser jag också att alla påbörjade liv bör få chansen att utvecklas till barn som alla har rätt att födas. 

    Om abort vore totalt förbjudet? Då hade antalet ofrivilliga graviditeter minskat, mer i vår del av världen (där tillgången till p-medel är stor) än vissa andra, och illegala aborter hade tyvärr fortsatt göras.
  • Meriall

    Jag tycker att abort (få ut fostret från kroppen) ska vara tillåtet i alla veckor. Men det ska också krävas av läkarna att de gör allt för att rädda livet på det efter att det kommit ut om det är så pass "gammalt" att det kan överleva. Väljer man att göra så sen abort så det överlever så förlorar man vårdnaden.

    Obs detta gäller foster som är friska, inte dödligt sjuka.

    Jag tycker det är en bra kombination för att se till både kvinnans och fostrets rättigheter.

  • linkann

    Jag tycker att lagstiftningen är bra som den är.

  • Anonym (SF)
    Meriall skrev 2016-12-27 20:07:31 följande:

    Jag tycker att abort (få ut fostret från kroppen) ska vara tillåtet i alla veckor. Men det ska också krävas av läkarna att de gör allt för att rädda livet på det efter att det kommit ut om det är så pass "gammalt" att det kan överleva. Väljer man att göra så sen abort så det överlever så förlorar man vårdnaden.

    Obs detta gäller foster som är friska, inte dödligt sjuka.

    Jag tycker det är en bra kombination för att se till både kvinnans och fostrets rättigheter.


    Intressanta tankar. Förstår din poäng. Gör man därimot då abort efter vecka 24 så är de stor chans att de överlever, tänkte du då att alla ska bli bortadopterade? vet inte om de skulle bli så bra, kommer ett barn ut för tidigt är de alltid risker för men och handikapp i olika grad. Känns inte så snällt mot barnet. Jag hade blivit rätt förbannad och sårad om jag blivit bortaborterad, bara att få veta det ger ju en men för livet! sen om jag skulle få olika handikapp p g a det skulle kännas hemskt orättvist och kränkande.
    Men förstår hur du tänker absolut!
  • Anonym (SF)
    Tofflans skrev 2016-12-27 19:26:30 följande:

    Antar att du menar abortdebatt? (ett ord)

    Det finns miljoner såna trådar.


    Okej :)
  • Anonym (SF)
    Jennie med ie skrev 2016-12-27 20:05:50 följande:
    Jag anser att livet startar vid befruktningen och att det är fel att medvetet avsluta ett annat liv, därmed anser jag också att alla påbörjade liv bör få chansen att utvecklas till barn som alla har rätt att födas. 

    Om abort vore totalt förbjudet? Då hade antalet ofrivilliga graviditeter minskat, mer i vår del av världen (där tillgången till p-medel är stor) än vissa andra, och illegala aborter hade tyvärr fortsatt göras.
    Okej. Ja de är klart att abort ska man väl försöka undvika men jag tycker abort är en kvinnlig rättighet. Ska verkligen en kvinna tvingas vara gravid mot sin vilja? mår illa av den tanken faktiskt. En kvinna måste ju ändå vara viktigare än ett foster utan medvetande?
  • Meriall
    Anonym (SF) skrev 2016-12-27 20:21:48 följande:

    Intressanta tankar. Förstår din poäng. Gör man därimot då abort efter vecka 24 så är de stor chans att de överlever, tänkte du då att alla ska bli bortadopterade? vet inte om de skulle bli så bra, kommer ett barn ut för tidigt är de alltid risker för men och handikapp i olika grad. Känns inte så snällt mot barnet. Jag hade blivit rätt förbannad och sårad om jag blivit bortaborterad, bara att få veta det ger ju en men för livet! sen om jag skulle få olika handikapp p g a det skulle kännas hemskt orättvist och kränkande.

    Men förstår hur du tänker absolut!


    Ja precis så tänker jag men jag tror också att det i många fall kanske finns en pappa som vill ha barnet. Sedan finns det säkert också mammor som ångrar sig när de väl fått träffa barnet men då får de ansöka om att få adoptera sitt barn. Pappan ska få vårdnaden automatiskt ifall han inte vill abort/adoptera bort (jag är även för obligatoriska faderskapstester vid födsel).

    Om man ska försöka rädda barnet och riskera svåra handikapp för att det är ett gränsfall så tänker jag att läkarna får avgöra det och om det är värt i det enskilda fallet. Det gör de ju nu med. Självklart ska de inte rädda barn som inte skulle få ett liv värt att leva utan bara plågas.

    Jag hade hellre blivit bortadopterad än att inte få leva alls men det är ju jag... hade aldrig "ångrat" att jag blivit född. Det tror jag är få som gör.
  • linkann
    Meriall skrev 2016-12-27 20:07:31 följande:

    Jag tycker att abort (få ut fostret från kroppen) ska vara tillåtet i alla veckor. Men det ska också krävas av läkarna att de gör allt för att rädda livet på det efter att det kommit ut om det är så pass "gammalt" att det kan överleva. Väljer man att göra så sen abort så det överlever så förlorar man vårdnaden.

    Obs detta gäller foster som är friska, inte dödligt sjuka.

    Jag tycker det är en bra kombination för att se till både kvinnans och fostrets rättigheter.


    Jag tycker att ditt förslag är helt vansinnigt!
    Så man ska kunna starta en förlossning och kalla det för abort när som helst? Det är ju helt sjukt!

    En sådan lag kommer aldrig bli verklighet.
  • Anonym (SF)
    linkann skrev 2016-12-27 20:42:15 följande:
    Jag tycker att ditt förslag är helt vansinnigt!
    Så man ska kunna starta en förlossning och kalla det för abort när som helst? Det är ju helt sjukt!

    En sådan lag kommer aldrig bli verklighet.
    Nä det kommer nog aldrig ske. Det skulle vara väldigt fel att göra abort i vecka 28 t ex, då kan ett barn andas helt själv, skriker när de kommer ut och har ett riktigt medvetande! då kan man inte direkt kalla de för abort, då får man nog stå ut 11 veckor till att vara gravid och sen adoptera bort det.
Svar på tråden Abort debatt