• scrapparlotta

Förbereda potatisgratäng?

Vi ska göra en potatisgratäng på nyårsafton...men vill inte behöva stå med det när gästerna kommit. Dom kommer tidigt på em...så kan man göra den nästan klar i ugnen innan på dagen och sen göra den färdig när vi ska äta? Eller blir den torr och tråkig då?

• Svar på tråden Förbereda potatisgratäng?
  • Carambolan

Det är inga problem, du kan göra den dagen innan till och med. Ha lite extra grädde bara och om du gratinerar med ost kan du med fördel ha på den i sista vändan före servering.

• record collector

Funkar finfint att tillaga en potatisgratäng dagen innan och snabbt kyla ner den. Lämpligtvis ute på terrassen/balkongen och sedan värma upp den i ugnen/grillen så får den en frasig yta.

Kolla in min skivsamlarsida: music-bootleg-review.eu5.org
  • Solstråle0001

Tycker ändå att gratängen är godast ny! Kan du inte förbereda den och sätta in den i ugnen när gästerna har kommit? Sen kan den ju stå färdig en timma innan ni äter, det blir den ju bara godare av. Det tar ju en evighet att få den kall!

• emmakatta

Brukar oftast göra gratängen klar utan att ha den i ugnen, sen är det bara att stoppa in den och låta den gå klar i 1,5timme när det börjar närma sig. Tycker att det blir godast så

• scrapparlotta
    emmakatta skrev 2016-12-29 09:01:46 följande:

Brukar oftast göra gratängen klar utan att ha den i ugnen, sen är det bara att stoppa in den och låta den gå klar i 1,5timme när det börjar närma sig. Tycker att det blir godast så

Du menar att du har potatisen råa? Blir inte potatisen missfärgad då?
  • emmakatta
    scrapparlotta skrev 2016-12-29 09:24:51 följande:

Du menar att du har potatisen råa? Blir inte potatisen missfärgad då?

Nja, täcker med mkt grädde, men några potatisar längst upp blir lite missfärgade. Vänder dem iblan innan ugnen så de inte syns, det har aldrig märkts sen efter gräddning i alla fall
  • Jennie med ie

En variant är att koka potatisen halvmjuk i mjölk/grädde i förväg, och sen hälla i form och göra klar det sista när det är dags. Men annars är väl just potatisgratäng en perfekt rätt att kunna servera nygjord utan att behöva stå i köket en massa innan serveringen då den ju tar en god stund på sig och även kan stå på eftervärme en stund utan att bli dålig.

• klyban

Får inte riktigt hålla med, då potatis efter nedkylning har en stor tendens att få smakförändringar.
    Behöver inte alltid vara till en nackdel, men ofta är det detta.
    Om man nu har en sådan tidsbrist, så skulle jag nog välja ett halvfabrikat, även det går emot allt jag vill med mat.

Lustigt nog så har jag aldrig testat detta på potatisgratäng, men går det inte bara blanda ihop allt, sätta folie och sen skicka in i ugnen när det är dax?

Svar på tråden Förbereda potatisgratäng?