• lillterror

Pizzatopping!

Jag har en sån idétorka och hoppas på lite spännande tips av er! Imorgon är ju den officiella pizzadagen, och här är planen då att baka egen. Vi brukar göra "minipizzor" på polarbröd, smidigt och enkelt och alla får det dom vill ha på sin lilla pizza. Men det känns som att det alltid är samma topping vi har. Tomatsås, ost, nötfärs och olika färska grönsaker och champinjoner.

Vad brukar ni ha på era pizzor? Inspirera mig Äter även gärna vegetariskt!

• Svar på tråden Pizzatopping!
  • Maramina

Lök, paprika, kronärtskocka, soltorkade tomater och champinjoner. Och så tomatsås och ost såklart. Eventuellt kan du försteka lök och champinjoner innan för att få en mer tillagad smak på dom.

Vill du ha med kött så brukar jag köra en variant med champinjoner och oliver och in i ugnen. Sedan blir det serranoskinka, eller liknande som jag lägger på direkt efter att jag har tagit ut pizzan ur ugnen. Och så ruccola på det

Ni kan ju alltid göra en pizzadeg, vilket inte är så svårt, eller köpa en färdig, och dela upp den i mindre bitar. På så vis får ni alla varsin bit som var och en får göra som den vill med.

• misil

Jag lärde mig en bra grund av en italiensk pizzabagare som man sedan kan bygga vidare på,den funkar även bra som den är.
    Tomatsås,mozzarellaost,basilika,en nypa grovmalen svartpeppar när man sedan tar ut pizzan så strör man en nypa parmesanost över pizzan.

• misil

Glömde skriva att jag även ringlar lite olivolja över pizzan innan den sätts in i ugnen.

• Lena

Paprika, lök, ananas, ädelost, stekt kyckling, créme fraiche, mozzarella, vanlig ost, medvurst, skinka, svamp är det vi oftast har på.

• Bougainvillea

Toppa med tomatsås och mozzarella och låt gå i ugnen tills den är klar. Ta och toppa den sedan med rökt parmaskinka och ruccola. Pensla gärna kanterna med olivolja som du lagt skivad vitlök i. Blir verkligen jättegott!

Blir även gott (som nämnt ovan) att göra det enkelt med någon ost och ringlad honung över.

• lillterror

Oj vad hungrig jag blev nu! Så mycket gott! Det mesta är nog dock godast på en riktig pizzabotten, får se om jag har allt som behövs hemma mtp att affären här är stängd idag :)

Igår fick jag iaf köpt hem sakerna till pizzasåsen, ost, mozzarella, salami, Serrano, nötfärs, lök, champinjoner, paprika, ruccola och basilika. Känns som att det finns något smaskigt för alla då.

Men serranoskinkan- lägger man på den när pizzan är klar?

• Anonym (J)
    lillterror skrev 2017-01-01 07:02:42 följande:

Oj vad hungrig jag blev nu! Så mycket gott! Det mesta är nog dock godast på en riktig pizzabotten, får se om jag har allt som behövs hemma mtp att affären här är stängd idag :)

Igår fick jag iaf köpt hem sakerna till pizzasåsen, ost, mozzarella, salami, Serrano, nötfärs, lök, champinjoner, paprika, ruccola och basilika. Känns som att det finns något smaskigt för alla då.

Men serranoskinkan- lägger man på den när pizzan är klar?

Ja annars blir den ju tillagad....
  • KarlssonsKalle

Har kört följande det senaste gångerna:
    Tomatsås
    Tunt skivad entrecote
    Pressad vitlök
    Gul lök
    Ost.
    När den tas ur ugnen häll på lite bea.

Undvik alltid champinjoner då det förtar smaken.
    Om ni äter pizza i Italien så finns endast champinjoner med på speciella svamppizzor aldrig på andra.

• maratontjejen

Stek en skivad rödlök tills den blir mjuk och krydda med lite rosmarin och cayenpeppar. Stryk på lite creme-fraishe på pizzabotten och på med rödlöken. Riv sedan grueyre ost på toppen och in i ugnen. Supergott!

• klyban
    lillterror skrev 2016-12-31 08:00:25 följande:
    Jag har en sån idétorka och hoppas på lite spännande tips av er! Imorgon är ju den officiella pizzadagen, och här är planen då att baka egen. Vi brukar göra "minipizzor" på polarbröd, smidigt och enkelt och alla får det dom vill ha på sin lilla pizza. Men det känns som att det alltid är samma topping vi har. Tomatsås, ost, nötfärs och olika färska grönsaker och champinjoner.
    Vad brukar ni ha på era pizzor? Inspirera mig smile1.gif Äter även gärna vegetariskt! smile1.gif

Det blir mer en varm macka, om man ska fuska så är en tortilla rätt bra till ändamålet.

Själv gillar jag ha smakrika saker på pizzan, så smakrik ost, smakrik skinka och det som går uppgradera till smakrikt.
    Mozzarella är ju som den är.
    Samma fel som jag alltid gör hemma, och det är att m an vill ha på så mycket, så det blir för mycket.
    Det blir gott som attan, men det blir svårhanterligt att hantera pizzan ifrån bänk, till plåt/sten eller vad man har.
    Sen är det gott och dressa pizzan efteråt, em grönsaker och sås i någon variation.

• KarlssonsKalle
    klyban skrev 2017-01-13 11:11:58 följande:

Det blir mer en varm macka, om man ska fuska så är en tortilla rätt bra till ändamålet.

Själv gillar jag ha smakrika saker på pizzan, så smakrik ost, smakrik skinka och det som går uppgradera till smakrikt.
    Mozzarella är ju som den är.
    Samma fel som jag alltid gör hemma, och det är att m an vill ha på så mycket, så det blir för mycket.
    Det blir gott som attan, men det blir svårhanterligt att hantera pizzan ifrån bänk, till plåt/sten eller vad man har.
    Sen är det gott och dressa pizzan efteråt, em grönsaker och sås i någon variation.

Blir det inte lite väl tunt med tortillabröd?
  • klyban
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-16 09:42:55 följande:
    Blir det inte lite väl tunt med tortillabröd?

Jo, det blir rätt tunt, men anpassas man mängder man lägger på så blir det okey för fuskpizza.
    Det jag protestera emot ovan, är så fort man tar bröd så får man ingen som ens smakar åt pizza hållet.
    Dock får man en jävligt god varm macka.
    De gånger jag gör så, är de gånger jag köper tortilla och det blir över.

Annars är ju det en enkel sak och göra pizza deg, den kan man göra dagen innan man man så vill, så blir den bättre tom.
    Förvaras i kylen då, och aldrig något varmt i så jästen aktiveras för mycket.

• KarlssonsKalle
    klyban skrev 2017-01-16 12:43:22 följande:

Jo, det blir rätt tunt, men anpassas man mängder man lägger på så blir det okey för fuskpizza.
    Det jag protestera emot ovan, är så fort man tar bröd så får man ingen som ens smakar åt pizza hållet.
    Dock får man en jävligt god varm macka.
    De gånger jag gör så, är de gånger jag köper tortilla och det blir över.

Annars är ju det en enkel sak och göra pizza deg, den kan man göra dagen innan man man så vill, så blir den bättre tom.
    Förvaras i kylen då, och aldrig något varmt i så jästen aktiveras för mycket.

Det senaste gångerna jag gjort pizza hemma så har vi köpt det färdiga pizzakittet för ca 14-15kr. Degen är helt ok och det går fort att få ut den på plåten.
  • klyban
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-17 10:01:11 följande:
    Det senaste gångerna jag gjort pizza hemma så har vi köpt det färdiga pizzakittet för ca 14-15kr. Degen är helt ok och det går fort att få ut den på plåten.
    Sen har du pizzerior som kan sälja också.
  • KarlssonsKalle
    klyban skrev 2017-01-17 12:10:22 följande:
    Sen har du pizzerior som kan sälja också.
    Nu snackar vi ju om att göra pizzorna själv.
  • klyban
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-18 09:41:56 följande:
    Nu snackar vi ju om att göra pizzorna själv.
    Ja!
Svar på tråden Pizzatopping!