Inlägg från: assistent 13 |Visa alla inlägg
  • assistent 13

    16 mån, går inte och står knappt.

    Jag har en dotter 18 mån snart hon kan inte gå. Dålig balans och nog muskelsvag tror jag . Hon kan knappt sitta själv. Sen på många områden .

  • assistent 13
    LejonSa skrev 2017-09-21 14:07:16 följande:

    Kan uppdatera att vår som började gå när han var strax innan 21 mån (då strax innan 19 mån korrigerat). Han gick bara en dag från ingenstans och har aldrig slutat gå sen dess. Han går dock fortf lite stapligt men enligt sjukgymnasten så kan hon inte se någon svaghet eller så. Mer omogen gång pga för lite övning. Dock har vi också sett att han går lite inåt med fötterna. Lite plattfot. Det höll inte sjukgymnasten om helt. Tyckte inte han var plattfot direkt men kunde se vad vi menade med att fötterna (speciellt ena) lutar liksom inåt. Så nu har han i dagarna fått inlägg i skorna. Får se om det hjälper något. Han fyllde 2 år i aug. Skulle egentligen bli 2 först nu i oktober.

    Men oavsett så är han pigg glad och går o går. Snabbt. Känns som huvudsaken.

    Hur går det för din dotter? Står hon själv?


    Hon kan sitta men inte med benen fram utan tar stöd genom att sitta i w med benen. Hon kryper sen hon var 6 mån och står vid möbler sen hon var 11 mån går inte utmed inte heller med hjälp heller oavsett om de är gåstol gå vagn osv. Står inte utan stöd. Hon kan heller inte prata eller jollra. Lyssnar ej på sitt namn. Klappar inte händer pekar inte mm. De utreder för o hitta ev diagnos
  • assistent 13
    LejonSa skrev 2017-09-21 21:50:48 följande:
    Okej jag förstår. Det är bra att de kollar upp! Min son började krypa jättesent. Trodde han skulle hoppa över den biten. Han var typ 12 mån när han började krypa.

    Stod vid möbler runt 11-12 mån om jag ställde honom där. Men kunde inte dra sig upp själv förrän han var 14 mån typ.

    Det är så olika. Men det är bra att de har koll så man kan sätta in insatser snabbt och tidigt snarare än senare. Den inställningen har jag alltid haft med sonen. Bättre få hjälp tidigt än sent.

    Vad är det för diagnos de tänker kring om jag får fråga?
    Stora syster har grav utvecklingsstörning hon kunde krypa och stå vid möbler vid 13 mån . pratade ej var väldigt tyst visade sig vara döv ,  men stannade där i den utvecklingen till hon var 4år. då gick hon lite, hon var då i utveckling som en på runt 1 år, plötsligt får hon allvarlig status epilepsi och hamnar mellan liv o död i respirator, hon vaknar efter 8 veckor och kan då inte ens hålla huvudet uppe utan stöd. Ingen har tänkt att hennes problem skulle kunna vara ärftligt. man har gjort Dna och en massor av tester  o hittar inget  . . Och tror hon har en sjukdom i hjärnan då hon går tillb i utveckling men vet inte vad och tänker att hon blev sjuk utan o ha bevis eller tecken på sjukdom .  Nu när lilla dottern stort sätt inte lärt sig något sen hon var 11-12 mån har de stått still helt hon är fort som en bebis i sättet så börjar ja tänka att detta är samma som stora flickan, att de ska var något som är ärftligt trotsallt.
Svar på tråden 16 mån, går inte och står knappt.