Inlägg från: josefiina |Visa alla inlägg
  • josefiina

Bf sept 2017

Vad spännande att höra om era ultraljud. Jag får ett UL först v 19 och jag är verkligen inne i spökveckorna. Jag har svårt att ta in att det ska finnas ett barn stort som en apelsin där inne och därav blir det häftigt att läsa det ni sett. Jag är beräknad till 1 sep. Längtar till v 19 nu först o främst!

Vi har berättat för alla som bör höra det från oss. Det är lite blandat jag berättade för chefen innan vi 12 då vi pratade om sommaren och semester och det var lika bra att säga som det var tyckte jag. Jag kommer gå hem redan vid midsommar tar ut semester sen havandepenning pga av tungt jobb.

Har någon förstaföderska fått nån mage? Jag förstår att magen kommer bra mkt senare för förstföderskor men den är ju iaf ett litet kvitto på att det växer ngt där inne :)

• josefiina

Förstå barnet och lever än på lyckan från ultraljudet för 2 veckor sedan. Att gå halva graviditeten (var i 19+1) och ändå någonstans känns sig osäker (tänk om jag bara blivit tjock, släppt på hämningarna? Orimligt jag vet men ändå..) och plötsligt få se en liten krabat där inne! Som rörde sig och spretade med fingrarna - där fanns Nils!

Nu har vi köpt en Emmaljunga nxt90 för babyproffsen hade ett så lockande erbjudande. Jag vill göra snabba beslut och att välja barnvagn kan man ju vela i oändliga tider och jag och min man vi bara slog till! Typ..

Köpt första laddningen bebisbilder. Så smått :D

Bf 4sep

/Fina

• josefiina

Jag köpte novalucol mot halsbrännan och alla jag talat med (bm och tidigare föderskor) säger att det är helt ok

Det hjälper :)

• josefiina
    Juliii86 skrev 2017-06-07 21:22:21 följande:

Måste bara fråga er... vad har ni för järntabletter? Jag köpte den dyraste varianten för enligt bm så ska den inte krångla med magen som de andra järntabletter. Den heter Sideral forte. Efter 4-5 dagar med tabletter började må jätte konstig i magen och har tyvärr inte vågat äta dom mer :( Kunde inte äta mat och mådde pyton vilket gjorde att jag åt knappt vid frukost och lunch. Det resulterade mer trötthet.

Jag äter Niferex då de skulle vara skonsammare mot magen. Tycker de funkar bra jag är inte ett dugg hård i magen. Ja iofs kanske snarare tvärtom två dagar efter att jag började med dem fick jag springa akut på toan men sen har det ordnat till sig
  • josefiina
    Fiansess skrev 2017-06-09 09:39:38 följande:

Jag äter också Niferex pga magen och de funkar bra förutom att järnvärdet då inte stiger :P

Men bm hävdar här att de är de bästa om man ska klara många utan att det påverkar magen. Värt o testa för dig om du mår så dåligt av de andra!

Aha jag har inte tagit något nytt värde den jag började. Men jag tar dem nattetid för att ta upp så bra som möjligt så hoppas det stigit till nästa koll. Det kändes bökigt att man i princip inte skulle ätit på 2 timmar (inte ens novalucol hävdade bm) så tänkte lika bra att ta dem under natten när jag ändå ränner på toa
  • josefiina
    Fiansess skrev 2017-06-11 21:31:36 följande:

Jag har tagit värdet själv på jobbet, tycker man går aldrig hos barnmorskan... Inte varit där sedan 15 maj och nästa tid 19 juni....

Jaså, aldrig hört att man inte får äta i samband, min bm har snarare sagt i samband med frukost, dock ej mjölkprodukter. Det har jag gjort i 10 års tid när jag äter järntabletter :). Kanske därför jag alltid har så dåligt :P.Vet precis hur det är. Men pga alla andra komplikationer så orkar jag inte särskilt mycket så mannen tar mycket med både barn och tvätt plus att vi bygger ut huset en massa. Hur han orkar vet jag inte men det är tur det för jag sover i snitt 13/timmar per dygn :/.

Nu är min sista helg på jobbet gjord. Det har gått förvånansvärt bra denna helgen, med tanke på förra när jag var sängliggande en hel dag därefter.. 

Fick beviljat grav.penning med häromdagen. SÅ skönt!! Hur har det gått för er andra som sökt?

3 dagar kvar till semester nu bara :D. Nu hoppas jag få må bättre när jag blir ledig så jag orkar med livet sista 3 månaderna som är kvar. Jag hoppas bli av med yrsel och illamående - fogarna och sammandragningar kan jag inte göra så mycket åt men även det blir ju bättre av mer vila märker jag ju redan de dagar man väl är ledig.

Är ändå så glad och tacksam över att jag bet ihop och lyckades jobba heltid hela tiden fram till nu!!

Ja hon menade att upptaget blev sämre i samband med mat spec i samband med kaffe och en massa annat hon rabblade upp. Sen när hon även nämnde att det även gällde novalucol för vi hade precis talat om min halsbränna så hade jag svårt att hitta en tid på dagen när jag varken ätit eller smält i mig en tablett mot halsbrännan i två timmars spann.

5 arbetsdagar kvar går på den sen gravidpenning 6 juli. Känns konstigt att jag ska vara hemma till sep 2018
  • josefiina

Vår pojke ska heta Nils :)

33+6 idag och börjar längta efter honom så mycket nu. Trött på att vara gravid fast jag inte har några besvär direkt. Har nog haft en oförskämt bra graviditet men ibland blir jag psykiskt illamående över stormagen. Och då är den ändå inte jättestor hade ett sf mått på 32 i torsdags. Lite förvånad över äckelkänslorna som kan dyka upp ibland men har även en teori om att det kan vara vanligt illamående. Ibland har jag svårt att känna om det verkligen är fysiskt illamående.

Har för övrigt inga psykiska besvär och har aldrig haft.

• josefiina

När jag var hos bm på 32+2 kände hon huvudet nertill genom att trycka nere fram på bäckenbenet. Jag tror han legat kvar där sen dess (snart 2 veckor sen) då jag tror att det är rumpan som ligger och trycker ut lite ovanför naveln. Den brukar jag klappa på då han sen försvinner bakom moderkakan. Jag kan ju ha fel men det känns ändå kul att tro sig veta.

Nu undrar jag om han håller på att fixera sig då det kan göra skitont bakom bäckenbenet ibland. Konstig tryckande känsla så det är väl mest troligt.

Haha! Och jag tycker synd om honom och tänker - tråkigt att sitta fast där i 5 veckor till.

• josefiina

Ja kisseriet är en himla cirkus. Han har använt blåsan som hoppborg sen v 20 :D Ja det är ju världsliga bekymmer.

Blygdbenet menade jag i tidigare inlägg inte bäckenbenet

• josefiina

Fick idag bekräftat att det ilande blygdbenet var bebben som sjunkit ner lite. Det gick att rucka han lite. Känns bra! :)

Svar på tråden Bf sept 2017