Inlägg från: josefiina |Visa alla inlägg
  • josefiina

Bf sept 2017

m12345 skrev 2017-08-21 21:49:43 följande:

Jag gick precis in i vecka 37 så 36+0. Hade planerat snitt eftersom första barnen blev akut snitt efter mycket långdragen förlossning. Allt har gått jättebra, 13.09 kom en 48cm och 2,7 kg liten tjej ut. Nu vilar vi och försöker mara henne så hon inte tappar vikt!! Lycka till alla <3

Grattis!!
  • josefiina
    Juliii86 skrev 2017-08-23 21:55:38 följande:

Idag var jag hos bm och pratade om förlossning som.hon ska skickade till förlossningsavdelning. Skönt att jag inte behövde skriva eget brev :) Sf måttet låg bra till och har gått upp till 33 cm vilket hon tyckte det ser bra ut. Anledning till att mina kurvor har gått och ner var för att jag har haft olika bm som mätt min mage och därför blivit olika mått men jag litar fullt ut på min bm att det ser bra ut. Hon mätte lite snett då det var längre på höger sidan än i mitten och det var ok att mäta på.det viset.

Blodtrycket sa hon att vid förra besöket var lite förhöjt vilket den andra bm från familjecenter inte sa något om men idag var det som det skulle. Det enda negativa var då min järnvärde som sjönk till 115 men annars var allt bra. Pigg och alärt liten tjej i magen :)

Nämde också att jag haft mensvärk liknande smärta på morgonen vid 4 och 6 tiden o ibland kl 10 som sedan slutar helt. Hon tyckte det lät som "falska" förvärkar som håller på komma igång. Så det kan hända jag föder när som helst eller ja precis vid bf. Hon sa också att vi får se om vi syns nästa vecka då har jag en ny tid om 5 dagar. Det ska bli intressant :D

Spänningen är oooolidlig! :D
  • josefiina

Nu känns det att man börjar närma sig slutet. Ont i skötet så går som jag bajsat på mig framåtlutad, mkt snyggt! får hjälpa till att lyfta benen hit o dit. Hade en aktiv dag igår beror nog på det så får vila idag.

Annars pajjade växellådan på bilen ihelgen och vår andrabil (slitosläng) visade samtidigt sig inte vara helt pålitligt. Jag tar det som ett positivt tecken :D

• josefiina

Nu känns det lite spännande. Vaknade av att jag trodde jag kissade på mig lite men tyckte ändå det kändes konstigt. Har aldrig kissat på mig och det kändes snarare som att det kom från slidan.

Vattenavgång! Mest troligt då det fortsätter sippra :) ska in på koll kl 9. Hur ska jag lyckas somna om?

Har lite lite värkar som kommer väldigt oregelbundet långt ifrån så de gör att jag tror ngt är på gång i närtid. Men inom 2 dygn bör det ju ha hänt om fostervattnet går har jag läst! :)

Uppdaterar mer vid tillfälle

• josefiina
    erijon skrev 2017-08-29 07:38:02 följande:

Men så spännande!

Hoppas det var vattnet! Spännande :D hoppas värkarna drar igång också. Vilken vecka är du i?

Jag vaknade inatt av kramp-liknande smärta i magen, mådde illa som attan också. Nästan som när hela magen spänner, man mår illa och behöver kräkas vid magsjuka.

Var det värkar?

Jag var såå trött men hade så ont så satt vid toaletten på en pall och tänkte "nu är jag magsjuk också" men kunde inte släppa tanken på hur magen drog ihop sig hela tiden. Kom inget kräks eller ens var nära.. släppte till slut, så jag gick och lade mig när det lugnat sig. Hittills känner jag INGET.

Är påväg in nu i bilen och tydligt så har jag vattenavgång för det har fortsatt hela natten. Delar av eller hela slempropoen har gått och förverkarna som startade strax efter förra inlägget blir allt mer intensiva.

Mina förvärkar tar tag om svanken och nedre delen av magen
  • josefiina

[quote=77966640][quote-nick]erijon skrev 2017-08-29 07:38:02 följande:[/quote-nick]Men så spännande!

39+0 idag

• josefiina
    Fiansess skrev 2017-08-29 08:24:50 följande:

Åhh lycka till och hoppas att du fick någon sömn :).

I vårt landsting är det igångsättning 3 dygn efter vattenavg om inget händer så oavsett har du snart bebis här :)!! Sååå mysigt!!

Taaack! :) blev ingen sömn men känner mig fylld med energi ändå :D
  • josefiina

Nu är jag tillbaka! Med en son som är 3,5 dygn gammal:)

Jag skrev sist när jag var påväg in i bilen för tid på fl kl 9. Vi fick åka in för att konstatera att det var vattenavgång sen skickades vi hem kl 13. Jag hade ju rejält ont men då värkarna var oregelbundna och hade inte visste hur ont det skulle göra köpte jag det och åkte hem.

Var så innihelsike trött ville bara sova men värkarna höll mig vaken så efter en timme ringde jag in och berättade läget och fick komma in igen kl 15. (En timmes körväg)

Tillbaka på fl fick jag sömnmedel och morfin och fick en sovsal som jag vistades i 16-19 men värkarna fortsatte att bli värre och värre.

Fick komma in på fl-salen kl 21 och kl 02.43 den 30 augusti kom Nils till oss.

Jag hade en lång dag men jag minns inte så mkt av den i efterhand det är min man som fått återberätta det mesta i detaljväg för mig. Jag har dock en positiv upplevelse och känner bara wooow kvinnokroppen är fantastisk!

Nu kämpar vi på med amning uppstöttat med lite ersättning. Imorgon ska vi på 3dje återbesöket för att utvärdera ev gulsot.

Annars mår vi toppen. Vi är så himla lyckliga!

• josefiina
    em93 skrev 2017-09-04 15:58:54 följande:

Haha ja, sånna dagar måste man få ha.

Någon här som blivit 'dålig' i magen såhär nära bf? Eller dålig, kanske mer normal?! Har varit hård i magen pga av järntabletterna ett tag nu men både igår och idag har jag gjort nr 2 2 gånger per dag.

Ursäkta detaljerna haha... men kan det vara ett tecken?? Har för mig jag läst det någon annanstans att tarmarna tömmer sig innan?

Lite kul! Fick vår son förra tisdagen och jag var hård i magen sista tiden. Men på måndagen tömdes tarmen och jag så till min man - om det stämmer att kroppen tömmer sig innan det är dags så föder vi barn inatt.

Vattnet gick kl 02.00 ca :D
  • josefiina
    Juliii86 skrev 2017-09-05 20:45:58 följande:

hej allihopa!

Nu är jag tillbaka :) Har varit upptagen att ta hand om våran lilla bebis. Nu ligger hon och sover så att jag kan passa på berätta vad som hände vägen till förlossning. Mitt i natten kl 02.00 vaknade jag av att jag kände mig dålig i magen, tänkte kanske det var magen som krånglade så jag satt i toan o kissade och då kan jag tillägga att jag har ännu inte fått vatten eller varken slempropp. Maken ligger fortfarande och sover i djupt sömn. Två timmar senare kunde jag inte vara tyst länge och går lägger mig bredvid honom och säger att jag har börjat få värkar igen (har ju haft förvärkar tidigare). Värkarna börjar mer o mer bli tätare och jobbigare..tills kl 5 på morgonen ungefär slår den alltså till som ondast. Jag gapskriker för det gör såååå jäkla ont. Så min man sa åt mig att gå duscha o klä på mig så vi kan åka iväg eftersom det är bara jag som kan köra så har bett min mamma hämta mig o köra till förlossning. Väl när jag ska duscha så går slempropp men inget vatten? När jag duschar skriker jag fortfarande av smärtan jag har och maken kommer in i badrummet, hjälper mig torka min kropp o ger mig kläder. Vid den stunden jag försöker säga åt han att ge mig de kläder jag har förberett i väskan så har jag ännu inte ringt mamma än. Klockan tickar o jag gall skriker. När jag inte känner av smärtan längre, ringer jag mamma och säger kom snabbt jag har skit ont, Mamma bor typ 10 min bort från mig om man åker bil annars bor hon långt ifrån mig. Så hon kommer med snabba ryck och blir väldig stressad och försöker få med alla saker jag har packat. Hon frågar mig om min jacka som jag inte ens vet vart jag har lagt den när jag har en världens värk och ska svara henne om vart min jacka är? hahaha. Gissa om jag blev irriterad på henne men ialla fall så går vi till bilen o jag kan typ inte sätta mig i bilen för värken blir ju mer tätare. Det tar inte så långt tid innan nästa kommer. Kanske 2-3 min i mellan. I bil resan ringer min make till förlossning och berättar hur det hela började men han förklarade lite fel om tidpunkten mellan värkar o pausen för bm sa att det inte lät som det var något på gång och när jag hörde det så vart jag irriterad haha, minns inte riktigt vad jag sa till henke men vi fick ialla fall komma in ändå som tur var. När bm kommer till mig ser hon att jag har ont så går vi in i rummet där hon ska undersöka mig. Sätter mig i soffan kan liksom inte stå eller göra något alls. Så hon ber mig ligga på sängen och ska se om jag är öppen. Då känner hon att jag är HEL ÖPPEN! Jag ligger där med onda värkar och hör fel att hon säger jag är inte hel öppen och blir förbannad för mig själv och tänker vadå inte hel öppen är hon inte klok jag har ju fan skit ont. Så hon ber min man trycka på röd knapp och jag rent ut sagt flyger med vagnen i väg till förlossning. Jag blir så yr och åksjuk samt med den smärtan jag har visste jag inte vart jag skulle ta vägen. Så när jag ligger där och klockan är då 07.00 så tar dom av alla mina kläder och ger mig den fantastiska fina rocken från sjukhuset så höll dom samtidigt på att sätta dig maskinerna för ctg och hjärtljud men maskinerna fungerade inte så det satte en slang på huvudet på bebisen. Sen var det bara krysta och det tog 30 min hela förlossningen sedan var hon ute vid 07.45.

Det var snabba ryck för lillflickan:D Visst minns man set som en fantastisk upplevelse trots smärtan? Stort grattis! Och tack för din gratulation. Vi fick en pojke timmarna innan dig så vi tajmade varandra bra. Vi hade ju samma bf 4 sep :D
  • josefiina
    Juliii86 skrev 2017-09-06 04:32:34 följande:

Ja verkligen :) Hon ville verkligen gå ut och träffa mamma och pappa. Ja, det gör man ju verkligen. När hon kom ut började jag gråta av glädje och så tittade jag på min man så fick han också tårar. Den glädjen kommer jah aldrig att glömma. Tack så mycket :) Jaså? Jag födde min dotter den 29 kl 07.45. Vilket datum blev det för er? Rätt så häftigt att vi hade samma bf och födde våra barn snarlik nära. Sprack du något? Min dotter kom ut med ena handen bredvid huvudet så jag sprack lite med 2 stygnd sydda för hon skrapade med nagel och de andra var nog att jag sprack för hon kom ut. Bm var facinerade att det gick så bra för mig fast än det är första barnet som inte spricker så mycket och desutom en snabb förlossning. De sa upprepade gånger till mig att de inte kunde förstå hur smidigt det blev alltihopa.

Aah nä jag tänkte fel Nils föddes den 30 aug kl 02.43. Mitt vatten gick den 29 kl 02.00 så tänkte tokigt.

Jag sprack väldigt lite 3 stygn på ytliga grad 1 sprickor så det blev lindrigt. (Obs! För er andra som läser om att man spricker för mig kändes det inte och det behöver alltså inte vara hela världen. Jag själv hade nämligen en rädsla för att spricka det kommer jag inte ha om vi lyckas få fler barn).

Men va skönt att det gick så smidigt det är ju ett riktigt stort plus! :D hur mkt vägde hon och längd? Ammar du? Har går det isåfall? Själv börjar det ta sig. Han är en snuttare och blir sömnig så fort han läggs vid bröstet. Efter en lång dag med amning orkar han inte mer så brukar komplettera med ersättning på kvällskvisten för att få en harmonisk pojke inför natten.
  • josefiina
    Smus81 skrev 2017-09-06 05:01:32 följande:

00:45 kom vår Lillefjojs till världen. Nu vet vi maxhastigheten på bilen . 40 min han vi vara inskrivna på förlossningen innan han såg dagens ljus. Fortfarande lite i chock, men alla mår bra.

Grattis!!!
  • josefiina

Grattis Erijon! Skönt att allt slutat väl även om det blev en tuffare resa. Nu är väl alla bebisar här. Så kul Grattis till alla oss och stort lycka till med de små

Svar på tråden Bf sept 2017