• Emma3131

Växla till Dollar!

Vi ska resa till USA från Arlanda snart.

Ska man:

1. Växla på växlingskontor.

2. Växla i bankomat på Arlanda (finns det dollar i dom på arlanda, var i så fall?)

3. Ta ut dollar i ATM i USA (är det några avgifter på det förutom växlingspåslaget på 1.5%?)

Var får man bäst kurs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-04 13:48
    Forex behöver ni inte föreslå, det är uteslutet av naturliga skäl!

• Svar på tråden Växla till Dollar!
  • Aniiee

Handla på kort. Ha fler kort med er kopplade till olika konton.

Behövs det kan ni ta ut pengar på plats.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • flygrl

Experter brukar nu för tiden hävda man får bäst kurs om man tar ut i bankomat på resmålet. Tror inte skillnaden e enorm dock.
    Jag brukar själv ta ut i bankomat på resmålet med ICA Bank kort som har avgiftsfria uttag i utlandet. Kolla upp så du inte gör massa uttag med kort som lägger på saftig uttags avgift.

Brukar utöver det ta med en summa kontanter jag växlat till mig på Forex eller tagit ut i bankomat som har resmålets valuta (om möjligt). På Arlanda v e t jag det finns en bankomat i direkt anslutning till X-change i avgångshallen i terminal 5 där man kan ta ut bl.a. USD & Euro. Bankomaten e i X-changes regi.

• flygrl
    Aniiee skrev 2017-01-04 14:28:40 följande:

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Javisst glömde säga jag brukar förstås handla med kort så mycket det går (samma som hemma i Sverige m a o). Tack Aniiee för påminnelsen ang det.
  • Anonym (USA resenär)

Jag kom precis hem från USA.

Inna ressan växlade vi på växlingskontor på Arlanda, betalade med betalkort/VISA. Vad jag vet finns inte automater med dollar på Arlanda.

Vissa kort, t ex MasterCard tar typ 2% (?) valutapåslag om du tar ut pengar via automat i utlandet.

Kort fungerar överallt på butiker, hotell och affärer, men USA har också en drickskultur som inte finns i Europa. Betalar man med kort på restaurang lägger man själv  på dricks när man får notan.

Däremot kan man vilja ge dricks till guider, chaufförer, bagagebärare och annan servicepersonal. Så det är perfekt med kontanter i lägre valörer. Vi växlade 1000 kr vilket inte är så mycket så gjorde faktiskt ingen större undersökning om var vi fick bäst kurs eftersom det var så liten summa. Vi betalade allt utom  smådricksandet med kort i USA och kom hem med kontanter.

• Emma3131
    Aniiee skrev 2017-01-04 14:28:40 följande:

Handla på kort var ej ett alternativ jag uppgav!
  • Kjell2
    Emma3131 skrev 2017-01-04 13:48:02 följande:

Vi ska resa till USA från Arlanda snart.

Ska man:

1. Växla på växlingskontor.

2. Växla i bankomat på Arlanda (finns det dollar i dom på arlanda, var i så fall?)

3. Ta ut dollar i ATM i USA (är det några avgifter på det förutom växlingspåslaget på 1.5%?)

Var får man bäst kurs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-04 13:48
    Forex behöver ni inte föreslå, det är uteslutet av naturliga skäl!

Om det är mycket pengar det gäller skulle jag rekommendera att fixa lite dollar här och sen resten via ATM då och då i USA. Detta för att slippa ha stora mängder kontanter.

Är det en mindre summa så är det igentligen skit samma, en procent hit eller dit gör ingen skillnad.

• halla16

Tänk på att det finns typ 2000 olika atm's och dom har alla olika uttags-kostnader, kolla samt om du har visa eller mastercard vad som gäller för olika atm's. 
    Samt, undvik betalkort i usa, dom strular ganska ofta tycker jag när jag är där. kredit-kort funkar bättre då dom bara kontaktar visa typ. 

• Emma3131
    Kjell2 skrev 2017-01-05 08:35:08 följande:
    Om det är mycket pengar det gäller skulle jag rekommendera att fixa lite dollar här och sen resten via ATM då och då i USA. Detta för att slippa ha stora mängder kontanter.

Är det en mindre summa så är det igentligen skit samma, en procent hit eller dit gör ingen skillnad.
    Kan ge dig ett exempel!

Om jag växlar på forex eller tar USD i bankomat så skiljer det 5.4%.

Växlar jag då låt säga 8000kr är det 432kr. Det är skillnad för mig. Men alla är vi olika. 

Sen har jag ingen lust att göda företag som Forex för den delen heller så dom har ocker kurser!
  • halla16
    Emma3131 skrev 2017-01-05 08:58:07 följande:
    Kan ge dig ett exempel!

Om jag växlar på forex eller tar USD i bankomat så skiljer det 5.4%.

Växlar jag då låt säga 8000kr är det 432kr. Det är skillnad för mig. Men alla är vi olika. 

Sen har jag ingen lust att göda företag som Forex för den delen heller så dom har ocker kurser!
    Med forex har du återväxling "kostnadsfritt", därav lite extra också. Och man bör växla tillbaka eftersom man inte vill göda ett land som USA
  • Anonym (USA resenär)
    halla16 skrev 2017-01-05 09:06:30 följande:

Med forex har du återväxling "kostnadsfritt", därav lite extra också. Och man bör växla tillbaka eftersom man inte vill göda ett land som USA

Om man inte ska göda ett land som USA ska man väl inte åka dit överhuvud taget?

Inte ens i jobbet.
Svar på tråden Växla till Dollar!