• Kjell2

Växla till Dollar!

Emma3131 skrev 2017-01-04 13:48:02 följande:

Vi ska resa till USA från Arlanda snart.

Ska man:

1. Växla på växlingskontor.

2. Växla i bankomat på Arlanda (finns det dollar i dom på arlanda, var i så fall?)

3. Ta ut dollar i ATM i USA (är det några avgifter på det förutom växlingspåslaget på 1.5%?)

Var får man bäst kurs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-04 13:48
    Forex behöver ni inte föreslå, det är uteslutet av naturliga skäl!

Om det är mycket pengar det gäller skulle jag rekommendera att fixa lite dollar här och sen resten via ATM då och då i USA. Detta för att slippa ha stora mängder kontanter.

Är det en mindre summa så är det igentligen skit samma, en procent hit eller dit gör ingen skillnad.

• Kjell2
    Emma3131 skrev 2017-01-05 08:58:07 följande:
    Kan ge dig ett exempel!

Om jag växlar på forex eller tar USD i bankomat så skiljer det 5.4%.

Växlar jag då låt säga 8000kr är det 432kr. Det är skillnad för mig. Men alla är vi olika. 

Sen har jag ingen lust att göda företag som Forex för den delen heller så dom har ocker kurser!
    Forex var väl inget alternativ.

• Kjell2

Oavsett var du växlar får du vara beredd att göda någon Forex, Mastercard, Nordea eller någon annan.

Just nu är USD rätt rörig mot SEK så när du växlar kommer påverka också. Tror du dollarna kommer gå ner så vänta.

• Kjell2
    Emma3131 skrev 2017-01-05 10:53:20 följande:
    Handlar inte om det.

Det handlar om att få bästa möjliga kurs vid ett växlingstillfälle!

Jag tror inte på att forex är billigare ibland än tex om man tar ut i automat, därför forex ej är ett alternativ.

OM jag har varit otydlig så kan jag säga det nu. JAG vill ha bästa möjliga kurs när jag växlar, även om andra inte bryr sig. Så är det en skillnad för för om man får påslag på 1.5% än 5.5%
    Eftersom dina alternativ skiljer sig i tid så blir det inte vid ett tillfälle.

Du får helt enkelt jämföra de alternativ du har. Kolla med något växlingsgskontor och din bank där du bor. Se sen vad ditt kortbolag ger vid utlandsutag.

Svar på tråden Växla till Dollar!