• Anonym (Ts)

Vi som vill lägga mindre pengar på mat

Förra året på jag ute med jobbet varje dag, och ibland fikade vi också. Det blev ganska dyrt så ett mål jag har för detta året är att dra ner på matkostnaderna.

Jag har börjat ta med dosor till lunch och frukost.

Nu tänkte jag att vi kanske kunde hjälpas åt att komma på billiga och nyttiga måltider som vi sedan kan göra matdosor på.

Här hemma blev det Bondsoppa. Jag stekte en finhackad lök, hällde på 1.5 l vatten med buljong, mer med 7 potatisar och 3 morötter (i kuber) och lät allt koka ihop. Körde allt med mixer och lade sen i hackad korv med hög kötthalt och kokade i några minuter till. Serverades med bröd och ost.

Och nu har vi lunch till imorgon.

• Svar på tråden Vi som vill lägga mindre pengar på mat
  • Anonym (Mat)

Rotsaker i ugn är väldigt bra mst, billigt och gott.

Det och bönor är optimal mat. Ibland fisk för att få i sig det.

• Anonym (Jjjj)

Joinar! Har lagt typ 6000-7000 kronor på mat för 2 vuxna och ett barn. Vill nu dra ner på pengen så har satt en budget på 1000:/ i veckan. Idag gjorde jag ett jättelass av lasagne där mycket blir matlådor.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Mat) skrev 2017-01-04 20:34:56 följande:

Åh, rotsaker i ugn är gott. Det var länge sedan jag åt det. Bra tips.
    Anonym (Jjjj) skrev 2017-01-04 20:39:30 följande:

Joinar! Har lagt typ 6000-7000 kronor på mat för 2 vuxna och ett barn. Vill nu dra ner på pengen så har satt en budget på 1000:/ i veckan. Idag gjorde jag ett jättelass av lasagne där mycket blir matlådor.

Lasagne är perfekt för just matlådor.
  • Mrs Green

Jag gjorde egen hummus idag. Både billigare och nyttigare än bregott+ost på frukostmackorna (och allt bröd har jag bakat själv senaste halvåret, det sparar ju också mycket pengar)

Annars gör jag mycket soppor: morotssoppa, linssoppa och ärtsoppa (just nu med resterna av julskinkan).

• Kfkn49620

Kål och ofta billigt och håller länge i kylen. Brukar göra en kålsalld med morötter och vårlök med dressing av fisksås, vitlök och lime. Kan även drygas ut med röda linser så blir den extra matig. Ofta räcker denna till minst 10 portioner. Kan serveras till något kött eller vegobiffar.

Storkok av soppa med sötpotatis, tomater och röda linser med kokosmjölk är mumma!

• Solstråle0001
    Anonym (Mat) skrev 2017-01-04 20:34:56 följande:

Jag älskar rotsaker i ugn och vi äter det mycket! Fast om man äter det ofta är det tyvärr inte så billigt! Om man verkligen ska spara pengar är ju ris och pasta billigare! Men såklart är ju ris inte nyttigt! (Inte direkt gott heller)
  • Anonym (Ts)
    Solstråle0001 skrev 2017-01-04 20:54:48 följande:

Jag älskar rotsaker i ugn och vi äter det mycket! Fast om man äter det ofta är det tyvärr inte så billigt! Om man verkligen ska spara pengar är ju ris och pasta billigare! Men såklart är ju ris inte nyttigt! (Inte direkt gott heller)

Man kan ju äta lite av varje.
    Mrs Green skrev 2017-01-04 20:49:18 följande:

Jag gjorde egen hummus idag. Både billigare och nyttigare än bregott+ost på frukostmackorna (och allt bröd har jag bakat själv senaste halvåret, det sparar ju också mycket pengar)

Annars gör jag mycket soppor: morotssoppa, linssoppa och ärtsoppa (just nu med resterna av julskinkan).

Hur gör du hummus
  • Anonym (Jjjj)
    Solstråle0001 skrev 2017-01-04 20:54:48 följande:

Vi äter det också ofta! Minst en gång varannan vecka.

Kolrot, palsternacka, rotselleri är ju relativt billiga grönsaker. Började adda till sötpotatis - jag ääälskar sötpotatis - men då blir det svindyrt i längden. Typ 26:-/kilot.
  • Anonym (Jjjj)
    Anonym (Jjjj) skrev 2017-01-04 21:05:42 följande:

Vi äter det också ofta! Minst en gång varannan vecka.

Kolrot, palsternacka, rotselleri är ju relativt billiga grönsaker. Började adda till sötpotatis - jag ääälskar sötpotatis - men då blir det svindyrt i längden. Typ 26:-/kilot.

Billiga rotfrukter menar jag ju...
  • Mrs Green
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-04 20:57:36 följande:
    Man kan ju äta lite av varje.
    Mrs Green skrev 2017-01-04 20:49:18 följande:

Hur gör du hummus
    Jag använde det här receptet zeinaskitchen.se/hummus/

Kom på att jag också ofta gör ugnspannkaka med olika grönsaker i (t.ex. rivna morötter och bladspenat), mest för att det är så enkelt att ha med i matlådan och för att det är ett smidigt sätt att få i dottern grönsaker :) 
Svar på tråden Vi som vill lägga mindre pengar på mat