• Anonym (Ts)

Vi som vill lägga mindre pengar på mat

Förra året på jag ute med jobbet varje dag, och ibland fikade vi också. Det blev ganska dyrt så ett mål jag har för detta året är att dra ner på matkostnaderna.

Jag har börjat ta med dosor till lunch och frukost.

Nu tänkte jag att vi kanske kunde hjälpas åt att komma på billiga och nyttiga måltider som vi sedan kan göra matdosor på.

Här hemma blev det Bondsoppa. Jag stekte en finhackad lök, hällde på 1.5 l vatten med buljong, mer med 7 potatisar och 3 morötter (i kuber) och lät allt koka ihop. Körde allt med mixer och lade sen i hackad korv med hög kötthalt och kokade i några minuter till. Serverades med bröd och ost.

Och nu har vi lunch till imorgon.

• Svar på tråden Vi som vill lägga mindre pengar på mat
  • Anonym (Ekonom)
    Solstråle0001 skrev 2017-01-06 19:25:23 följande:
    Nej! Det sa jag inte! Sa att den är helt ok att värma i micron! Alltså lagom god! Helt ok med lite sallad till! Vardagsmat! Frågor?
    Jag älskar lasagne men då ska den vara färsk! Som jag skrev tidigare så är ju grytor mm så mycket bättre att ha att värma upp dagen efter.
  • Solstråle0001
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-01-06 19:29:09 följande:
    Jag älskar lasagne men då ska den vara färsk! Som jag skrev tidigare så är ju grytor mm så mycket bättre att ha att värma upp dagen efter.
    Kanske det! Men hur gott är det att frysa grytor?
    Gör boef bourgignon ibland (hur det nu stavas) och visst går det bra i matlåda dagen efter. Men det går väl inte frysa?
  • Anonym (Ts)
    Solstråle0001 skrev 2017-01-06 18:40:49 följande:

Tycker lasagne är helt ok att värma i micron! Rotsaker som rödbeta och morot är kanongott! Funkar ju även kallt! Potatis funkar ju inte så bra! Men visst går det...

Jag tycker också att det är helt ok att värma lasagne.

Nej! Det sa jag inte! Sa att den är helt ok att värma i micron! Alltså lagom god! Helt ok med lite sallad till! Vardagsmat! Frågor?

Just så!
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-01-06 19:29:09 följande:

Du glömde betona att Du anser att grytor är bättre att värma dagen efter.
  • Anonym (Ts)
    Yenix skrev 2017-01-04 23:08:27 följande:

En klassiker är ju att vecko handla efter vad sin butik erbjuder. Men frysta grönsaker är ofta billiga och jag brukar tänka sånt som är mättande. Ägg, grytor, mustiga soppor. Protein.

Sen ett mat tips är att köpa en tex turkisk yoghurt och blanda ut den med lite vatten i en skål så har du god yoghurt och som räcker längre.

Men annars är väl mer planering och mindre spontan köp de bästa tipset :)

Så gör vi också. Det ledde till att vi köpte ett storpack med stekkorv som vi kunde variera i två olika maträtter, bondsoppa och idag med ostsås och pasta.
  • Anonym (Anna)
    Solstråle0001 skrev 2017-01-06 19:35:54 följande:
    Gör boef bourgignon ibland (hur det nu stavas) och visst går det bra i matlåda dagen efter. Men det går väl inte frysa?
    Varför kan man inte frysa Boef Bourgignon?
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-06 19:36:18 följande:
    Jag tycker också att det är helt ok att värma lasagne.

Just så!Du glömde betona att Du anser att grytor är bättre att värma dagen efter.
    Vad tyckte du att jag skrev då?
    Gillar du torr lasagne så får du väl göra det...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-01-06 20:26:25 följande:
    Du skrev så här:
    är ju grytor mm så mycket bättre att ha att värma upp dagen efter.
    Dvs som om det är fakta, och inte din åsikt.
    Och var skriver TS att hen gillar torr lasagne? Angående det med att läsa vad folk skriver...

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-01-06 20:26:25 följande:

Du formulerade dig som om det var ett faktum, något det inte är utan det är Din åsikt.
  • Aniiee
    Solstråle0001 skrev 2017-01-06 19:35:54 följande:
    Självklart går det att frysa. Alla grytor (och soppor) går utmärkt i frysen. är det gärdde och sånt i får man vara lite försiktig vid upptiningen och värmingen, då det kan skära sig om man drar på högsta värmen i en halvtimme, men annars är det inga problem.

Och (främst till "ekonom") även lasagner, lådor, pajer och annat sånt går utmärkt att frysa, och blir inte automatiskt torrt. Där har vi åter igen handhavandefel vi upptining och värmning som är boven. Behandlat på rätt sätt och ändå torrt, så var det torrt redan när det hanade i frysen.

Är man orolig för att man ska göra fel så det blir torr kan man alltid tillästta en matsked vätska som får gotta in sig elt. gör så att maten ångas en aning.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Vi som vill lägga mindre pengar på mat