• Anonym (Ts)

Vi som vill lägga mindre pengar på mat

Förra året på jag ute med jobbet varje dag, och ibland fikade vi också. Det blev ganska dyrt så ett mål jag har för detta året är att dra ner på matkostnaderna.

Jag har börjat ta med dosor till lunch och frukost.

Nu tänkte jag att vi kanske kunde hjälpas åt att komma på billiga och nyttiga måltider som vi sedan kan göra matdosor på.

Här hemma blev det Bondsoppa. Jag stekte en finhackad lök, hällde på 1.5 l vatten med buljong, mer med 7 potatisar och 3 morötter (i kuber) och lät allt koka ihop. Körde allt med mixer och lade sen i hackad korv med hög kötthalt och kokade i några minuter till. Serverades med bröd och ost.

Och nu har vi lunch till imorgon.

• Svar på tråden Vi som vill lägga mindre pengar på mat
  • Anonym (Mat)
    Solstråle0001 skrev 2017-01-04 20:54:48 följande:

Jag älskar rotsaker i ugn och vi äter det mycket! Fast om man äter det ofta är det tyvärr inte så billigt! Om man verkligen ska spara pengar är ju ris och pasta billigare! Men såklart är ju ris inte nyttigt! (Inte direkt gott heller)

Vad gör du din as rotsaker i ugn på? ;) Rationalisera bort allt annat än morötter , potatis och lök så är det svårt att få liknande kvalitet på maten till lägre pris.
  • Anonym (Mat)
    Kfkn49620 skrev 2017-01-04 20:53:44 följande:

Kål och ofta billigt och håller länge i kylen. Brukar göra en kålsalld med morötter och vårlök med dressing av fisksås, vitlök och lime. Kan även drygas ut med röda linser så blir den extra matig. Ofta räcker denna till minst 10 portioner. Kan serveras till något kött eller vegobiffar.

Storkok av soppa med sötpotatis, tomater och röda linser med kokosmjölk är mumma!

Vilket bra tips. Så oerhört gott, billigt och nyttigt. Har du tips på recept till din vitkolssallad.
  • Solstråle0001
    Anonym (Mat) skrev 2017-01-04 21:21:47 följande:
    Vad gör du din as rotsaker i ugn på? ;) Rationalisera bort allt annat än morötter , potatis och lök så är det svårt att få liknande kvalitet på maten till lägre pris.
    Brukar ha potatis, morot, palsternacka, rödbeta! Men du har rätt i att det är kvalitet till lågt pris! Sen äter jag ju ofta mer när det är gott och då blir det ju dyrare.
  • Yenix

En klassiker är ju att vecko handla efter vad sin butik erbjuder. Men frysta grönsaker är ofta billiga och jag brukar tänka sånt som är mättande. Ägg, grytor, mustiga soppor. Protein.

Sen ett mat tips är att köpa en tex turkisk yoghurt och blanda ut den med lite vatten i en skål så har du god yoghurt och som räcker längre.

Men annars är väl mer planering och mindre spontan köp de bästa tipset :)

• Anonym (Ekonom)
    Anonym (Mat) skrev 2017-01-04 20:34:56 följande:

Rotsaker i ugn är väldigt bra mst, billigt och gott.

Det och bönor är optimal mat. Ibland fisk för att få i sig det.

Anonym (Jjjj) skrev 2017-01-04 20:39:30 följande:

Joinar! Har lagt typ 6000-7000 kronor på mat för 2 vuxna och ett barn. Vill nu dra ner på pengen så har satt en budget på 1000:/ i veckan. Idag gjorde jag ett jättelass av lasagne där mycket blir matlådor.

Tyvärr så är ju lasagne och rotsaker inte alls lika gott att värma i Micro som det är när det är nygjort.

Personligen unnar jag mej lunch på jobbet då jag tjänar bra. Men det som är billigt och gott och värma upp är tex korv stroganoff, pasta och köttfärssås samt grytor. 

• TigerLilySwe

Joinar. Trött på att lägga så mycket pengar på mat. Har tyvärr, ur mataspekt, fortfarande barn som bor hemma så då funkar inte allt som jag vill äta. Jag älskar vego.

• Solstråle0001
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-01-05 11:11:12 följande:
    Anonym (Jjjj) skrev 2017-01-04 20:39:30 följande:

Joinar! Har lagt typ 6000-7000 kronor på mat för 2 vuxna och ett barn. Vill nu dra ner på pengen så har satt en budget på 1000:/ i veckan. Idag gjorde jag ett jättelass av lasagne där mycket blir matlådor.

Tyvärr så är ju lasagne och rotsaker inte alls lika gott att värma i Micro som det är när det är nygjort.

Personligen unnar jag mej lunch på jobbet då jag tjänar bra. Men det som är billigt och gott och värma upp är tex korv stroganoff, pasta och köttfärssås samt grytor. 

Tycker lasagne är helt ok att värma i micron! Rotsaker som rödbeta och morot är kanongott! Funkar ju även kallt! Potatis funkar ju inte så bra! Men visst går det...
  • Anonym (Ekonom)
    Solstråle0001 skrev 2017-01-06 18:40:49 följande:
    Tycker lasagne är helt ok att värma i micron! Rotsaker som rödbeta och morot är kanongott! Funkar ju även kallt! Potatis funkar ju inte så bra! Men visst går det...
    så du tycker lasagnen är lika krämig och god efter micron?
  • Solstråle0001
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-01-06 19:13:19 följande:
    så du tycker lasagnen är lika krämig och god efter micron?
    Nej! Det sa jag inte! Sa att den är helt ok att värma i micron! Alltså lagom god! Helt ok med lite sallad till! Vardagsmat! Frågor?
Svar på tråden Vi som vill lägga mindre pengar på mat