• nfjdk

    Bakelser i ett cafe

    Hej!


    Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?

  • Svar på tråden Bakelser i ett cafe
  • Kjell2
    nfjdk skrev 2017-01-05 10:25:01 följande:

    Hej!


    Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?


    Vad kommer du ha för kunder? Skillnad om det är tonårigar, 25+, barnfamiljer eller pensionärer.

    Annars kan du börja med mycket och se vad som går åt.


  • Stårschan

    Bullar, chokladbollar, äppelkaka med vaniljsås.

    Och gärna att inte bakverken är så fruktansvärt stora att de blir en hel måltid! Muffinsar som väger 300 gram styck är ingen höjdare.

  • Coccolina

    Var på ett kafé igår.... ALLA deras bakverk var bakade med sötningsmedel istället för socker.... och dessutom var alla veganska..... 


    Aldrig fikat så dåligt i hela mitt liv... 


    Så mitt tips, använd äkta socker, och gör inte allt veganskt... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Bougainvillea

    Päronbiskvier, äppelpaj, morotskaka, blåbärscheesecake, jordgubbstarteletter, macarons och vaniljhjärtan. M.a.o helst sådant som man kanske inte alltid har tid eller ork för att göra hemma

  • 10oktober
    Coccolina skrev 2017-01-05 10:56:07 följande:

    Var på ett kafé igår.... ALLA deras bakverk var bakade med sötningsmedel istället för socker.... och dessutom var alla veganska..... 

    Aldrig fikat så dåligt i hela mitt liv... 

    Så mitt tips, använd äkta socker, och gör inte allt veganskt... 


    Fast som någon annan skrev, glöm inte allergiker och diabetiker! Håller med om att allt inte behöver vara sockerfritt, men det går att göra goda bakverk på sötningsmedel :) se till att det finns något/några alternativ utan socker, nötter, mjöl och vad nu folk är allergiska mot :)
  • Coccolina
    10oktober skrev 2017-01-05 11:08:28 följande:
    Fast som någon annan skrev, glöm inte allergiker och diabetiker! Håller med om att allt inte behöver vara sockerfritt, men det går att göra goda bakverk på sötningsmedel :) se till att det finns något/några alternativ utan socker, nötter, mjöl och vad nu folk är allergiska mot :)

    I min värld går det inte att göra det gott med sötningsmedel... Sötningsmedel smakar fruktansvärt. 


    Men såklart att man kan ha något som diabetiker kan äta. man kan även se till att ha annat för allergiker. Men viktigt att tänka på är att om det är ett litet kök och du har nötter i en sak så kan du inte kalla NÅGOT du säljer för nötfritt...Eftersom de är så starka allergener. 


    Men som sagt att försöka ha något för alla är väl smart... Däremot att göra allt med sötningsmedel är inte smart. I fallet med fiket igår så var verkligen allt med sötningsmedel och var därmed för oss oätligt vilket gör att jag och mina vänner aldrig mer kommer fika där... Kan även tillägga att de körde på vegan stuket i det mesta (de hade en(!!!) smörgås med salami och brie...) och det är faktiskt godare med smör än med margarin i bakverk...:-P Och sötningsmedels späckad kladdkaka med Sojaglass är inte en hit på något sätt....


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Bakelser i ett cafe