• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • Nomanisanisland
    Katarina2011 skrev 2017-01-05 22:32:39 följande:
    Vi säger musan :)
    Tycker också att snippa låter snuskigt, nästan vulgärt. Skulle aldrig låta mitt barn använda de ordet
    Ja, själva säger vi intimblomma respektive elfenbensstav.
  • Nomanisanisland
    Alsllwl skrev 2017-01-05 19:32:28 följande:

Ibland blir det diskussion och lite olika perspektiv syns. Här är det dock unisont att det är TS som ståller orimliga krav. Enligt TS själv pga sina personliga känslor och hangups inför ordet. Det handlar alltså inte om barnets bästa utan om att personalen på förskolan inte skall använda det normala accepterade ordet eftersom barnet då kan råka säga det hemma. Jeez.

Jag fattar att det är jobbigt (jag hade tex avskytt om man hade valt framstjärt som namn) men det här får du tugga i dig.

Framstjärt är bara okej om man kallar baken för bakfitta.
  • Nomanisanisland
    Jennie med ie skrev 2017-01-06 21:26:34 följande:
    Bredvid listan där vi anger om vi ska säga smörgås, macka eller brödmat.
    Samt huruvida vi säger dörr eller port, tunnelbana, trick eller socialsnöre, automobil eller motorfordon, cykel eller velociped, hundvalp eller småhund.
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-01-07 08:51:37 följande:
    Bordell? Du måste skoja?! Det finns fler tillfällen när könet behöver nämnas. När man ska påminna dem om att torka snippan efter toabesök. När barnet har ont i snippan, kanske slagit sig där osv. När man lär barnen vad kroppsdelarna i tex en samling heter så nämner man det också. Är du rädd för att prata om könsdelar med barn? Är det bordell? Du får nog arbeta med din syn på kroppen, kön och din sexuella identitet. Du verkar ha problem med det. Snippan är högst naturligt, precis som en arm eller en tå och ska synliggöras precis som alla andra kroppsdelar. Ska inte vara nåt pinsamt, skämmigt eller nåt som inte ska nämnas. Det är det som skadat den sexuella identitetsutvecklingen för kvinnor genom historien.
    Jag (vi) har klarat att fostra två underbara döttrar som nu är vuxna och lever i goda fungerande relationer med fina män trots att vi inte haft 100% fokus på deras underliv när de växte upp. Vi fokuserade på hela individen och framförallt närhet/kärlek. Sund sådan.
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 08:51:37 följande:
    Bordell? Du måste skoja?! Det finns fler tillfällen när könet behöver nämnas. När man ska påminna dem om att torka snippan efter toabesök. När barnet har ont i snippan, kanske slagit sig där osv. När man lär barnen vad kroppsdelarna i tex en samling heter så nämner man det också. Är du rädd för att prata om könsdelar med barn? Är det bordell? Du får nog arbeta med din syn på kroppen, kön och din sexuella identitet. Du verkar ha problem med det. Snippan är högst naturligt, precis som en arm eller en tå och ska synliggöras precis som alla andra kroppsdelar. Ska inte vara nåt pinsamt, skämmigt eller nåt som inte ska nämnas. Det är det som skadat den sexuella identitetsutvecklingen för kvinnor genom historien.
    Så när ni lär barnen vad deras könsorgan heter, säger ni då att flickor har snippa och pojkar har snopp? Om så, hur stämmer det överens med allt annat genus som måste vara "rätt"?

Sedan är det väl ändå så att en arm kallar alla för en arm, en tå för en tå och så vidare medans just könet har flera olika benämningar. Varför är det så viktigt att lära ut det? Det finns också familjer som kanske inte vill sjunga om snippan och snoppen, familjer som väljer att tona ner det lite mer. Ska inte de accepteras?

Ts, gick för långt i sina önskningar. Det håller jag med om men måste det verkligen basuneras ut så som du säger?

Synd att tråden tvångsflyttades så att ts valde att backa... verkligen synd.
  • MagiskMamma

Vad jag vet så är det bara Smurfarna som kan byta ut vedertagna ord till något annat. Vi andra får hålla till godo med det som finns i SAOL....

• LizKa
    MagiskMamma skrev 2017-01-07 11:58:00 följande:

Vad jag vet så är det bara Smurfarna som kan byta ut vedertagna ord till något annat. Vi andra får hålla till godo med det som finns i SAOL....

Fast nej, så är det ju faktiskt inte.
    Smurfarna har jag ingen aning om vad det gör eller inte och det spelar ingen roll för de är seriefigurer. Det finns seriefigurer som kan flyga också och dem som kan byta personlighet i en telefonkiosk. (Om du vet vad en telefonkiosk är, alla ungdomar vet nog inte det och jag vet inte hur gammal du är.)
  • Jennie med ie
    Nomanisanisland skrev 2017-01-07 10:14:39 följande:

Samt huruvida vi säger dörr eller port, tunnelbana, trick eller socialsnöre, automobil eller motorfordon, cykel eller velociped, hundvalp eller småhund.

Mamma/pappa eller mor/far. Kise, misse eller katt. Dator eller PC.
  • Tokgurkan

Så om 10 andra föräldrar kräver att personalen kallar deras döttrars underliv för 10 olika namn, ska personalen då komma ihåg alla underlivsnamn och vilket som tillhör vem? Ska dom ha en lista typ "Emma - Fiffi, Amanda - Kissimurra, Elsa - Kissan" haha.

Hon kommer inte bli förvirrad, hon kommer som alla andra växa upp och förstå att hennes underliv är ett underliv oavsett vad olika människor kallar det.

• AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 11:51:58 följande:
    Så när ni lär barnen vad deras könsorgan heter, säger ni då att flickor har snippa och pojkar har snopp? Om så, hur stämmer det överens med allt annat genus som måste vara "rätt"?

Sedan är det väl ändå så att en arm kallar alla för en arm, en tå för en tå och så vidare medans just könet har flera olika benämningar. Varför är det så viktigt att lära ut det? Det finns också familjer som kanske inte vill sjunga om snippan och snoppen, familjer som väljer att tona ner det lite mer. Ska inte de accepteras?

Ts, gick för långt i sina önskningar. Det håller jag med om men måste det verkligen basuneras ut så som du säger?

Synd att tråden tvångsflyttades så att ts valde att backa... verkligen synd.
    Ja vi säger att flickor har snippa och pojkar har snopp. Helt riktigt. Flickor har inte haft en benämning på könet innan såsom pojkar har haft. Nu har de det, det står i SAOL. Innan har det varit gulliga och förlöjligande namn på flickors kön. Detta för att historiskt sett så ska kvinnans sexualitet gömmas och inte nämnas. Kvinnan skulle vara passiv i sin sexualitet. Pojkar har alltid haft ordet snopp som benämning. Numera är det mer jämställt och kvinnor och mäns sexualitet likvärdig. Därför ska man kunna prata om flickors kön lika naturligt och ickeförlöjligande som pojkars. Olika namn på snippan förvirrar dessutom. Ordet snippa och snopp är likvärdiga och väldigt bra. Varför ska pratet om vissa kroppsdelar tonas ned? Är det för att man förknippar dem med sex? Det är viktigt att kunna prata om sina kroppsdelar utan att skämmas. Vi föds ju med dem. Varför ska det inte vara lika naturligt att prata om armar och ben som snippor och snoppar?
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!