• Äldre 8 Jan 16:17
    3494 visningar
    7 svar
    7
    3494

    Studera med barn, erfarenhet?

    Hej!

    Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som har erfarenhet med att börja studera under tiden man ska ha barn eller redan har barn.

    Jag är ej gravid men vill gärna ha barn och även studera vidare men inte än. Vet inte vad jag vill studera & känns som att jag vill ha barn inom dom närmsta fem åren iaf, är 24 år.

    Hur är erfarenheten för er som studerat samtidigt med barn? Några tips ifall det skulle bli så för mig :)

  • Svar på tråden Studera med barn, erfarenhet?
  • Caramb­olan
    Äldre 8 Jan 16:24
    #1

    Jag fick första barnet mitt i min c-uppsats, det gick bra men jag skrev klart den till inlämningen i augusti istället för juni för att slippa stressa. Var sedan föräldraledig ett halvår och läste därefter ett masterprogram på två år. Funkade hur bra som helst. Min man hade väldigt flexibla tider på sitt jobb så han kunde vara föräldraledig de två dagar i veckan som jag behövde vara i skolan på mastern, trots att det kunde vara olika dagar varje vecka. Vi skolade in på förskola först när jag behövde göra praktik sista terminen, sonen var då 2,5 år.

  • Caramb­olan
    Äldre 8 Jan 16:25
    #2

    Jag hade däremot jobbat innan jag började plugga, så jag behövde bara ta föräldrapenning 3 dagar i veckan för att få ut mer fp än csn, det underlättade såklart.

  • Anonym (A)
    Äldre 8 Jan 18:54
    #3

    Mina barn var 3,5 och 6,5 år gamla när jag började läsa en 4,5 år lång utbildning.

    Ser både fördelar och nackdelar med att plugga med barn. Överlag skulle råda att plugga först och skaffa barn sedan. Men jag skulle aldrig avråda någon från att plugga med barn.

    Så länge barnen är friska funkar det bra att plugga med barn. Det blir knepigt när de är sjuka och man bara får vara borta från obligatoriska seminarier 3 gånger under en hel termin. Vi hade 3 obligatoriska seminarier i veckan... 30-poängstenta i början av januari samtidigt som man vill barnen lite jullov är inte lätt att få ihop.

    När man har barn så är man oftast inte så flyttbar. Utbytestermin eller praktik någon annanstans är hemmavid är inte att tänka på.

    Om du får barn innan du börjar studera, är då barnets andra förälder med på att flytta till utbildningsorten? Eller bor du redan nära ett universitet som har de utbildningar du funderar på?

    Fördelar med att plugga när man har barn är att man styr sina tider till stor del själv, iofs mycket beroende på vilken utbildning, men de flesta har stor del självstudier. Men för egen del kändes som att jag jade mycket mer tid över för barnen när jag pluggade än nu när jag jobbar.

  • Äldre 8 Jan 19:23
    #4

    Jag blev gravid efter första terminen, hade jobbat upp SGI innan studierna och planerade att studera under graviditeten. Hade dock en hemsk graviditet och kunde omöjligt klara studierna samtidigt så det blev ett längre uppehåll än önskat, men väl tillbaka i skolan och sonen på förskolan har allt fungerat jättebra. Jag har heller ingen obligatorisk närvaro i mina studier så är därför väldigt flexibel med tider vilket gjort att jag fått mer tid med sonen än om jag jobbat.

    Väntar nu andra barnet, sjukskriven och börjar studera i höst igen efter 5 månaders f-ledighet sen får pappan ta över. Båda graviditeterna var planerade, det hade såklart varit skönt att ha utbildningen klar innan barnen men samtidigt så är jag väldigt glad över att kunna vara hemma mer under småbarnsåren än om jag haft ett heltidsjobb.

    Jag hade stor barnlängtan och ville inte ha för stor åldersskillnad på barnen så därför har vi gjort så här :)

    Alla utbildningar är olika och alla har olika förutsättningar för hur mycket tid man behöver spendera i skolan. Jag har haft lätt för att lära och inte behövt lägga 40 timmar i veckan för att klara kurserna så för mig har det fungerat hur bra som helst.

  • Fru Ve
    Äldre 8 Jan 21:24
    #5

    Vi har studerat både jag och min man i perioder de senaste 10 åren. Har fått två barn under den tiden. Jag tycker det fungerar jättebra att studera fast man har barn, MEN viktigt att man klarar att vara strukturerad. Är barnen på förskolan måste man ju klara av att sätta sig och plugga då och inte skjuta upp det. En stor fördel med att studera är ju att ens tid är mer fri så länge man ser till att göra det man ska. Men det kan vara väldigt stressande om barnen är sjuka eller man själv är sjuk eftersom man då kan bli efter med skolan. Då är det bra om ens partner kan vabba istället.

    Nackdelen är ju ekonomin som kan vara ansträngd. Men småbarn kräver inte så dyra aktiviteter och man kan leva billigt. Så man behöver inte vänta med att skaffa barn bara för att man inte vet om man ska studera i framtiden.

  • Alvert
    Äldre 8 Jan 22:40
    #6

    Jag fick min son för 2,5 år sedan som student på läkarprogrammet. Det finns flera i min klass som pluggar med barn och det går bra för dem också. När man har barn och pluggar gäller det bara att vara mer organiserad och effektiv med sitt pluggande (vilket jag anser nästan kommer automatiskt). Har man dessutom en stöttande partner (drömmen är med flexjobb, det har dock inte min sambo) som kan dra det tyngsta lasset med barnen under tentaperioder och om det måste vabbas när du har obligatoriskt i skolan så går det alldeles utmärkt. Jag upplever att man kan bestämma lite mer över sin tid som student vilket är superbra om man vill kombinera det med barn.

    Det har varit lite tuffare nu det senaste med nästan 100% obligatorisk närvaro i skolan vilket gjort att min sambo (och Vs mormor och morfar) fått sköta vabbandet nästan helt själv. Dessutom har jag fått dras med ständigt dåligt samvete för att dagarna ibland blir sena på föris men jag skulle inte byta bort min son och mammalivet mot något. Livet blir så mycket mer innehållsrikt och spännande med barn och sen Vincent föddes har jag inte kuggat en enda tenta!!

    Nu sparar vi järnet och planerar så smått inför försök med ett syskon framåt sommaren som alltså kommer leda till ännu ett litet uppehåll i studierna. Kommer säkert bli tufft men jag känner att tiden aldrig kommer vara optimal att skaffa barn, särskilt inte när det gäller mitt kommande yrkesval. Varför då vänta bara för väntandets skull?

    Lycka till och du är mer än gärna välkommen att ställa frågor till mig! Kram


    Mamma till Vincent född 1 Augusti -14
  • Anonym (Clair­e)
    Fri 13 Mar 2020 10:21
    #7
    hej hej
    Jag är masterstudent på Lunds universitet. Kan jag få din tillåtelse att använda dina texter för min forskning om studentförälder i sverige?
Svar på tråden Studera med barn, erfarenhet?