• Anonym (TS)
    Äldre 10 Jan 11:29
    17375 visningar
    12 svar
    12
    17375

    Någon ensamstående som lyckats låna till hus?

    Hej!

    Jag är så himla sugen på att köpa hus. Men det verkar vara omöjligt som ensamstående. Vad krävs?

    Ett hus här kostar ungefär 2,5 miljoner. Jag har sparat ihop kontantinsatsen på 375 000:- men får ändå bara lån på lite drygt 700 000:-.

    Har en lön på 26000:- före skatt och fast anställning.

    Vad krävs egentligen?

    Finns det någon här som är ensamstående som lyckats få lån, med eller utan kontsktinsatsen?

  • Svar på tråden Någon ensamstående som lyckats låna till hus?
  • Äldre 10 Jan 11:37
    #1

    Hej

    När jag va ensamstående så hyrde jag hus. Lite lättare.

  • Äldre 10 Jan 11:41
    #2

    Det är ju bara att räkna det.......kan du själv klara ett lån på 2miljoner med dagens amortering, sköta underhåll plus övriga omkostnader och sen livet i övrigt? Det är möjligt att du själv får ihop det men banken kräver väl betydligt mer reserver än så. Det räcker ju att man lånar max och tömmer alla besparingar och värmekällan packar ihop och du ska ut med 100000, var ska de komma ifrån då?

  • Anonym (Z)
    Äldre 10 Jan 11:48
    #3

    Är nog svårt sedan behöver du till pantbrev och lagfart också. Vad har du för buffert om något i huset tex gör sönder? Du åker på en plötsligt kostnad på 25000? Banken behöver säkerhet och 26.000 är inte mycket i månaden för ett så stort lån. Hyr ett hus.

  • Anonym (Tyvär­r)
    Äldre 10 Jan 12:08
    #4

    Tyvärr så måste du nog fixa en eller flera av följande:

    1) köp billigare hus

    2) öka din lön

    3) spara mer

  • Anonym (--)
    Äldre 10 Jan 13:13
    #5

    Köp ett hus på landet med mark på ca 4 hkt. De blir klassade som jordbruksfastigheter och har därför INTE amorteringskrav. + att det klassas som företagsverksamhet. Så flera olika investeringar är momsen avdragsgillt på.

    Sen kan jag rekommendera dig att fråga flera olika banker, min man hade Swedbank och jag hade Nordea. Han och jag ihop fick inte ta lån över huvud taget på Swedbank MEN jag gick när jag frågade själv på Nordea ta ett lån på 1,2 miljoner. Åren har gått och vi har "köpt" mina svärföräldrars fastighet (jordbruksfastighet) för 2,2 milj. Vi behövde inte ha någon handpenning då huset är värderat till 3,5 milj. Men vi va tvungna att betala lagfart och pantbrev själva. Fördelen är att många saker går på jordbruket och är avdragsgilla.

    Vårat lån ligger på ca 2,5 milj i dagsläget och vi har utan amortering en kallhyra på 4 tusen i månaden, vi amorterar två tusen också men det är inget måste.

    Så skulle tro att vem som helst "typ" har råd med vårat boende då de flesta bostadsrätter och hyresrätter ligger på samma prisklass. MEN då kommer vi att äga vårat hus till slut/ får vi igen det vi har betalat.

  • Äldre 11 Jan 00:07
    #6

    TS, du ställer fel fråga. Det är ju klart att man kan få lån som ensamstående om man tjänar tillräckligt. Jag är en ensamstående mamma som lånat pengar till att köpa ett dyrt hus, men det är irrelevant om jag är ogift etc, det bankerna tittar på är ju om inkomsten är tillräcklig för att betala tillbaka lånet. Bankerna tittar på inkomst minus skäliga levnadskostnader minus betalning till lån.

  • Äldre 12 Jan 11:29
    #7

    har en kompis som va ensamstående med 3 barn och jobbade som vikarie hon fick ett lånelöfte på 900 tusen tror ja på handelsbanken inte så mycket men hon hittade ett jätte fint men hade hon fast jobb så kanske hon hade fått låna mer. 

  • Anonym (En man)
    Äldre 12 Jan 12:44
    #8

    Jag lånade ca 2 milj och köpte ett hus för de pengarna. Jag hade 300 tkr sparat som jag använde till att renovera. Alltså ingen kontantinsats. Jag köpte av ett dödsbo som ville ha ett snabbt beslut. Huset var värt mer än jag betalade. Jag har varit kund i samma bank mer än 25 år så de känner mig. Jag tjänar ca 48 tkr/mån. Sen sålde jag för ca 3 mkr och köpte att annat hus i en storstad tillsammans med den kvinna jag blivit sambo med under tiden. Men det är en annan historia. Kan ändå konstatera att mina/våra husaffärer gett en reavinst på ca 4 mkr på 10 år. Nu är det dags att flytta igen. Det blir ett nybyggt drömhus med strandtomt.

  • Anonym (vill oxå)
    Äldre 12 Jan 12:54
    #9

    Hej

    Kan du inte köpa ett radhus istället TS, det är oftast lite billigare men ger samma "bo-känsla". Som ensamstående är det kanske bara jobbigt med ett stort hus och stor trädgård?

    Jag kapar tråden lite, hoppas du inte blir sur TS

    Jag är föräldraledig just nu men när jag börjar jobba igen har jag 45 000 kr/mån i lön. Jag kommer att ha en kontantinsats på ca 200 000 kr men jag har också skulder på ca 350 000 kr i blancolån.

    Hur stort lån kan jag få tro? Jag tänker anpassa bostadsköpet efter lånemöjligheterna. Bor i StorSthlm.

  • Anonym (radhu­s)
    Äldre 12 Jan 22:44
    #10

    Jag köpte en bostadsrätt (litet radhus på 90m2) för ca 1,5 milj. Det var ca 8 år sedan så den skulle idag kosta drygt 2 milj. Jag hade kontantinsats och lön på 35'. Skönt med lite mindre ansvar som bostadsrätt innebär när man är ensam.

  • Äldre 16 Feb 00:38
    #11
    Anonym (vill oxå) skrev 2017-01-12 12:54:56 följande:

    Hej

    Kan du inte köpa ett radhus istället TS, det är oftast lite billigare men ger samma "bo-känsla". Som ensamstående är det kanske bara jobbigt med ett stort hus och stor trädgård?

    Jag kapar tråden lite, hoppas du inte blir sur TS

    Jag är föräldraledig just nu men när jag börjar jobba igen har jag 45 000 kr/mån i lön. Jag kommer att ha en kontantinsats på ca 200 000 kr men jag har också skulder på ca 350 000 kr i blancolån.

    Hur stort lån kan jag få tro? Jag tänker anpassa bostadsköpet efter lånemöjligheterna. Bor i StorSthlm.


    Är i nästan exakt samma läge vad gäller blancolån och lön. Vill köpa ngt. Bor också i Sthlm. Har du varit i kontakt med banken?
  • Anonym (vill oxå)
    Äldre 17 Feb 11:21
    #12

    Nej jag har inte varit i kontakt med banken, tänkte vänta tills jag börjar jobba igen.

Svar på tråden Någon ensamstående som lyckats låna till hus?