Inlägg från: Anonym (Tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjej)

    Genital herpes

    Även om det är jobbigt är det bäst att du berättar det. Har själv haft könsherpes 5-6 år och det är en plåga när man väl får utbrott. Dock inte haft ett skov på mer än 2 år utan endast lite känningar som att det sticker, är svullet eller är känsligt.

    För mig funkar det att smörja in med citronmelissolja någon gång då och då för att hålla det i schack. Mixa citronmeliss med olivolja, förvara i kylen 3 månader för att sedan göra ny.

    Har varit tillsammans med min pojkvän i 2 år och han har inte blivit smittad. Vi har inte haft sex under skov men det har hänt ibland då jag haft känningar. Jag väntade ganska länge innan jag berättade, 1 månad ungefär men vi hade inte haft sex. Jag grät krokodiltårar och hade panik men han var väldigt lugn och tog det väldigt bra. Är det så att ni är seriösa och att han verkligen har känslor för dig kommer inte detta vara hela världen. Men det är jätteviktigt att du berättar det för jag skulle nog va rädd för hur han uppfattar dig om han skulle bli smittad och du inte har berättat det. Ärlighet varar längst även om det är jobbigt. Är han sen läkare har han ju ännu mer införståelse i det hela så hans reaktion tycker jag va ganska konstig.

    Har du några andra funderingar/frågor så säg till :)

  • Anonym (Tjej)

    Jag är 24 år. Ja precis i kylen! Jag smörjer in hela, bakåt också. Där det känns av helt enkelt. Det är ingen fara, hur ska man annars få svar :)

    Jag gick aldrig till läkare, tog det med personen som smittade mig och bara led igenom det så vet inte vilken typ jag har. Nu i efterhand så hade jag gått till vården. Det är inte värt att lida! Vid skoven har jag tyckt att det har varit jättejobbigt så skulle gissa på typ 2. I början hade jag nog lite bråttom med att ha sex efter skov och min fiffi hann aldrig riktigt hamna i balans, så de första två åren hade jag nog skov varannan månad. Jag fick det av den 2a personen jag låg med så det var inte riktigt något jag förväntade mig även om man förstås alltid ska tänka på att man kan bli smittad.

    När jag har haft skov kollar jag också varje dag! Det blir lite av en hobby.

    Vet inte om det funkar att dra ihop någon historia. Men som den andra skrev så kan det funka att du säger att du tror att du fått herpes. Att du läst att det kan ligga latent och att du är orolig. Kanske kan säga att du någon gång hade en liten skorpa i underlivet som du aldrig vet var den kom i från. Och sen skylla på att det blossat upp i och med någon förkylning eller sjukdom.

    Sen är det ju det där med att sluta med p-piller. Vi bestämde oss för att vi kände oss redo för att skaffa barn i våras. Efter att jag slutade med p-piller var underlivet mer obalanserat när jag hade ägglossning men inte så att jag fick något skov. Är nu gravid och håller tummar och tår att det inte blir något skov så att det blir akut kejsarsnitt när det börjar dra ihop sig.

Svar på tråden Genital herpes