• amanda1998

Dem säger att vi är för unga

Hej!
    Amanda heter jag och är 18 år fyller 19 nu i februari. 

Jag och min sambo har velat ha barn sedan ett och ett halvt år tillbaka nu. Vi har inga problem ekonomiskt alls då han jobbar heltid plus jag deltid vid sidan av gymnasiet som jag slutar nu i juni.

Det enda vi vill är verkligen att blida en familj men det blir ingen bebis. 
    När vi sökt och försökt söka hjälp så säger dem hela tiden att vi är så unga och att vi har tiden på oss men det är fruktansvärt jobbigt och kan knappt tänka på annat längre då vi velat detta i så himla lång tid.

Någon som varit med om liknade eller har råd vad vi borde göra? är helt förstörd.

• Svar på tråden Dem säger att vi är för unga
  • Sisisisi
    amanda1998 skrev 2017-01-11 21:12:25 följande:

Tycker din kommentar var väldigt onödig. Som jag skrev så är vi sambos, bor redan tillsammans. Både hans och mina föräldrar är jätteglada över att vi vill ha barn nu.

Bara för att man inte följer dagens samhälles regler betyder det inte att man kommer bli en dålig förälder. Bad om hjälp för hur vi ska gå till väga för att få barn och inga åsikter. 

Jag har aldrig skrivit att ni skulle bli dåliga föräldrar! Jag blev själv planerat gravid som 19-åring och är således en ung mamma. Min äldsta som fyller snart 12 år. Vi är jättebra föräldrar och mina barn har en mycket bra uppväxt. MEN jag skulle aldrig råda någon att planera barn så tidigt. Livet blir såå mycket enklare om du väntar ett par år tills du har fast jobb och har jobbat upp föräldrapenningen så att du kan leva på den.

Hur mycket skulle du få i föräldrapenning nu? Kan du leva på det om du blir ensamstående?

Vad vill du jobba med i framtiden? Om du vill utbilda dig till något särskilt så tänk på att det kan bli svårt när du har barn om utbildningen inte finns på din hemort.

Med mera. Det är underbart med barn. Men varför göra livet mer komplicerat än vad det redan är? Så enkelt att jobba ett år efter studenten för att få upp SGI: n och skaffa barn då istället för nu.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Retarderadd

Lycka till!! Är skälv 20 och min dotter 2, bästa i hela värden och kunde inte vara lyckligare än jag är med henne. Hoppas ni får till en bebis snart!

• UmmSara
    Vivvianna skrev 2017-01-11 21:18:48 följande:
    Den som får barn före 24 års ålder löper dubbelt så stor risk att separera som den som får barn efter 24.

www.svt.se/nyheter/inrikes/flest-skilsmassor-bland-unga-mammor
    Risk och risk.. de flesta med barn i Sverige verkar vara separerade idag med stackars ungar som inte har ett fast hem.

Så tror knappast åldern spelar någon roll (även om risken är större för yngre).
    Isåfall kan man strunta i att skaffa barn överhuvudtaget.
  • Jw83
    UmmSara skrev 2017-01-12 23:39:16 följande:

Risk och risk.. de flesta med barn i Sverige verkar vara separerade idag med stackars ungar som inte har ett fast hem.

Så tror knappast åldern spelar någon roll (även om risken är större för yngre).

Isåfall kan man strunta i att skaffa barn överhuvudtaget.

Inte riktigt sant. Dom par som är välutbildade, inte har särkullsbarn och som fått första barnet efter 30 skiljer sig nästan aldrig. Umgås du bara med unga föräldrar så kan det se ut som om alla är separerade. Umgås du med välutbildade, äldre föräldrar så ser det ut som att ingen separerar.
  • Jw83
    Coccolina skrev 2017-01-12 20:16:36 följande:

Fast ni är väldigt unga... Att bli gravid ung som av en händelse ok... men tror inte vården går in och hjälper när man är så ung, det är ju faktiskt skattebetalarnas pengar som används och oavsett hur just er situation ser ut ekonomiskt så är det inte standarden.

Antingen kan ni gå via privat, om de inte anser att ni är för unga där också. Eller så får ni vänta något år... Det är oroa er inte... ni kommer kunna få barn. Kör på utan skydd om ni är säkra redan nu (jag skulle dock vänta tills du gått klart gymnasiet eventuellt en till högre utbildning samt jobbat minst ett år heltid... bara för att på så sätt så kommer ni ha bästa möjliga förutsättningar.... Det handlar om kanske vänta 5 år... då är du 23-24... Det är fortfarande väldigt ungt... Så du kommer fortfarande vara en ung mamma. 

Du har framtiden framför dig... Du kommer kunna få barn, om inte just nu så om något år... Jag har det bakom mig.... Försöker och försöker och börjar nå åldern där jag inte kommer få hjälp (fyller 38 i september)... Jag kommer kanske aldrig få barn....

Så förstår att det är frustrerande. Men våga tro på framtiden!!! 

Ts har redan skrivit att hon inte behöver något jobb för hon är en youtube kändis som tjänar mer än alla oss i månaden... dessutom behöver hon ingen högre utbildning för hon kan göra naglar och ögonfransar.

Så det är den mogna inställningen som hon har på framtiden.
  • 24årigtjejredoattblimamma
    amanda1998 skrev 2017-01-12 17:11:50 följande:

Tack för att du backar upp mig!

Tycker det är helt sjukt att dem ska lägga sig i. DE ( och inte dem) kommer inte bli drabbad på något sätt dem behöver inte " bry sig" om oss på det sättet.

Jag fråga om hjälp för att kunna bli gravida inte om deras hemska åsikter som fått tårar att rulla för mina kinder.

Vilket hemsk fördomsfullt land vi lever i idag. Det mina barn kommer få är en mamma och pappa som ser alla människor på samma sätt oavsett ålder, kön, ursprung och så vidare.

Ja jag ser allt för många såna här onödiga kommentarer. Hoppas ni lyckas snart eller får hjälp snart !!
  • 24årigtjejredoattblimamma
    amanda1998 skrev 2017-01-12 17:11:50 följande:

Tack för att du backar upp mig!

Tycker det är helt sjukt att dem ska lägga sig i. DE ( och inte dem) kommer inte bli drabbad på något sätt dem behöver inte " bry sig" om oss på det sättet.

Jag fråga om hjälp för att kunna bli gravida inte om deras hemska åsikter som fått tårar att rulla för mina kinder.

Vilket hemsk fördomsfullt land vi lever i idag. Det mina barn kommer få är en mamma och pappa som ser alla människor på samma sätt oavsett ålder, kön, ursprung och så vidare.

Ja jag ser allt för många såna här onödiga kommentarer. Hoppas ni lyckas snart eller får hjälp snart !!
    Jw83 skrev 2017-01-13 05:51:37 följande:

Ts har redan skrivit att hon inte behöver något jobb för hon är en youtube kändis som tjänar mer än alla oss i månaden... dessutom behöver hon ingen högre utbildning för hon kan göra naglar och ögonfransar.

Så det är den mogna inställningen som hon har på framtiden.

Om det är youtube, naglar och fransar hon gör skulle jag säga att hon har en mer framgångsrik framtid än många andra jobb i Sverige. Det är såhär framtiden ser ut just nu. Om man ex jobbar på lager så ser framtiden sämre ut då lagerjobb sannolikt kommer bytas ut mot robotar!
  • monkees
    amanda1998 skrev 2017-01-11 19:55:46 följande:

Hej!
    Amanda heter jag och är 18 år fyller 19 nu i februari. 

Jag och min sambo har velat ha barn sedan ett och ett halvt år tillbaka nu. Vi har inga problem ekonomiskt alls då han jobbar heltid plus jag deltid vid sidan av gymnasiet som jag slutar nu i juni.

Det enda vi vill är verkligen att blida en familj men det blir ingen bebis. 
    När vi sökt och försökt söka hjälp så säger dem hela tiden att vi är så unga och att vi har tiden på oss men det är fruktansvärt jobbigt och kan knappt tänka på annat längre då vi velat detta i så himla lång tid.

Någon som varit med om liknade eller har råd vad vi borde göra? är helt förstörd.

Vad finns att göra annat än att älska allt vad tygen håller och extra intensivt runt ägglossning? Ni är ju så unga så det kan knappast vara ett problem?
  • Det kommer bli bra

Bara läst TS, så vet inte om du fått frågan redan. Men för att få hjälp med utredning av barnlöshet och sedan eventuell IVF gäller ett års försök om kvinnan är under 35 år. Har ni gjort det? Och utredning kan du alltid få. Du kan börja genom att kontakta gynekolog och göra fertilitetsutredning. Och din man likaså, det finns massor med kliniker som gör det.

Ni har ett nätverk och avslutat studier, samt jobb så ser inte varför ni inte skulle skaffa barn. Lycka till! (själv var jag 39 när jag fick mitt första barn - och över 40 vid andra och tredje och det gav också en del kommentarer från några trångsynta i min bekantskapskrets).

• lollip0p
    Jw83 skrev 2017-01-13 05:45:18 följande:
    Inte riktigt sant. Dom par som är välutbildade, inte har särkullsbarn och som fått första barnet efter 30 skiljer sig nästan aldrig. Umgås du bara med unga föräldrar så kan det se ut som om alla är separerade. Umgås du med välutbildade, äldre föräldrar så ser det ut som att ingen separerar.
    "Nästan aldrig"? Källa på det, tack.
Svar på tråden Dem säger att vi är för unga