• Anonym (Body?)

Hur länge är body parktiskt?

Till dotterns 1-års dag blir det stor fest hos oss då typ hela släkten vill komma :) och många vill köpa kläder i present till henne. En del har tydligen också redan pratat ihop sig om vem som ska ta vilken storlek så att det inte blir för mycket i samma. Och nu har flera frågat upp till vilken storlek vi vill ha bodys/sparkdräkter och från vilken storlek vi vill ha "vanliga" kläder som tröjor, klänningar mm.

Jag har ingen aning... just nu använder vi uteslutande bodyklänningar med tights som tas på innanför samt sparkdräkter. Men då är hon ju bara 10 månader och har inte börjat gå än, blir det mer parktiskt med annat när hon börjar gå eller kommer body fortfarande vara det bästa närmaste året?

Såklart är alla barn och föräldrar olika och det bästa hade varit att testa efterhand men nu är hon vårt första barn så vi har ingen aning och vill åtminstånde försöka undvika att de kläder hon får på födelsedagen blir oanvädna och vi handlar annat istället.

Hur har det varit för er andra?

• Svar på tråden Hur länge är body parktiskt?
  • Alexi

När de börjar gå blir body opraktiskt. För det är mycket knepigare att knäppa på ett barn som står.

• daimstrut

Från 86 ungefär har vi gått över till tröja. Man byter ju oftast på skötbordet på en ettåring men när de är runt 1,5 blir det mer stående blöjbyten i farten Men på ullunderställ och liknande kan det vara praktiskt med body lite längre så man undgår glipor.

• elyse

Så länge vi ofta bar dottern hade hon body. Annars visar de mage/rygg när tröjan åker upp.

• Duckan

Våra sista bodys var nog i strl 80, men hon kunde ha dessa till hon var 18 mån vet jag. Fsk var inte så brydda i att knäppa bodysarna så då slutade vi med det.

• Anonym (förskola)

Vi hade body sålänge det fanns att köpa i barnens storlek, de var säkert närmare 2 år när vi slutade med body, just för att mage och rygg inte ska bli bart.

En annan aspekt är att vissa förskollärare tycker det är jobbigt med bodys, just för att det blir extra moment i att klä barnen eftet blöjbyte. Så ska barnet börja förskola efter födelsedagen kan det vara bra med tröjor och klänningar också.

• Anonym (Body?)

Tack för svaren! :) Del låter ju som att 1-2 år är just när vissa använder body och andra inte så jag hör gärna fler svar och motiveringar!

Kom dock på en fråga till, när ni slutat med bodys, har ni gjort det "tvärt" så att ni i nästa storlek inte har köpt några eller har ni haft blandat med bodys och annat ett tag? (Då menar jag mellan storlekar, självklart blir det någon blandning när man precis håller på att byta storlek). Jag föreställer mig att man byter tvärt, men det kanske inte är det bästa? 

• elyse
    Anonym (Body?) skrev 2017-01-12 16:07:31 följande:

Tack för svaren! :) Del låter ju som att 1-2 år är just när vissa använder body och andra inte så jag hör gärna fler svar och motiveringar!

Kom dock på en fråga till, när ni slutat med bodys, har ni gjort det "tvärt" så att ni i nästa storlek inte har köpt några eller har ni haft blandat med bodys och annat ett tag? (Då menar jag mellan storlekar, självklart blir det någon blandning när man precis håller på att byta storlek). Jag föreställer mig att man byter tvärt, men det kanske inte är det bästa? 

Jag lade bara undan bodysarna.
  • Anonym (Body?)
    elyse skrev 2017-01-12 15:39:20 följande:

Så länge vi ofta bar dottern hade hon body. Annars visar de mage/rygg när tröjan åker upp.

Här länge brukar man bära barnet? (sorry om det är en dum fråga, känner verkligen att jag har 0 koll här) Gör man inte det till och från väldigt länge? Vi bär sällan runt dottern några längre turer redan nu utan då åker hon vagn men däremot lyfter man ju upp henne ofta.
  • cosinus

Riktigt opraktiskt blir det väl inte föränn de ska på toa.

Har nog haft rätt mycket bodies mot 2 års ålder. Alltså vintern de varit 1.5-2 har vi haft mycket bodies för att undvika glipor. Sen har de blivit sommar och då har vi slutat och inte börjat om på hösten igen.

Storleksmässigt har jag haft enstaka tröjor i strl 80, en handfull i 86 och rätt mycket i 92. Omvänt har vi haft massor med bodies i strl 86 och lägre och kanske en handfull i 92 (och ja mina har kunnat ha 92 tills de varit drygt 2 år)

• Anonym (mialina)

Vi har använt body och byxor ungefär till stl 86. Då blev det varm sommar och ibland hade vi kortärmade bodyn i stl 92 och enbart blöja och body hemma och tog på shorts eller kjol när vi skulle iväg någonstans.

Svar på tråden Hur länge är body parktiskt?