• mangelica

Dålig kurva på BVC, liten 1 åring.

Hej!

Jag har en nybliven1 åring här hemma (Född 3 januari) som inte väger så mycket. Senaste vägningen vägde hon 7,4 kg. Vi va på extra kontroll när hon va 11,5 månader. Vi ska på 1 års kontroll på fredag då vi missade förra tiden pga långdragen magsjuka.. Hur som Hellst. När hon föddes i v 39+1 vägde hon 3446 g vilket betyder att hon gjort en viktuppgång på drygt 3,9 kg sen hon föddes. Hennes kurva har alltid planat utåt, i dagsläget ligger den på nedersta kurvan. Även om hon inte planar lika mycket nu, så planar hon fortfarande (ska bli spännande att se hur det ser ut på fredag). När hon va liten spydde hon jätte mycket. Alla mina barn har varit så kallade spy ungar, men hon har utan tvekan varit värst! Hadde då kontakt med läkare, men hon avfärdades efter en yttre undersökning av student som ett friskt barn och ingen åtgärd vidtogs. Jag har nu märkt med tiden att hon fortfarande har ovanligt lätt för att spy. Och tyvärr har hon varit mycket sjuk. När hon är förkyld så spyr hon, vilket jag vet inte är så ovanligt, att barn kan göra ibland. Men hon gör det ju typ hela tiden när hon är förkyld, flera gånger. Hon har även lyckats åka på dubbelsidig Öroninflammation som hon blev inlagd på sjukhus 2 dygn av pga uttorkning och dålig vikt. Hon har precis blivit frisk från magsjukan en hel vecka av spyoroch diarré, men hennes syskon (2 och snart 7 år gammla) fick bara diarré typ 2 gånger.

Ville egentligen bara veta om någon hafft det liknande. Har det varit någon "fel" på era barn? Och hur ser det ut idag när dem är större?

Tack på förhand :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-18 14:41
    Kan tillägga att allergi eller intollerans är uteslutet då hon inte visar några andra symptom alls. Sen spyr hon ju inte heller hela tiden, utan hon har lätt till att spy. Men det har ju sina anledningar när hon gör det så att säga. Det beror ju ofta på slemmig hosta eller annat.

• Svar på tråden Dålig kurva på BVC, liten 1 åring.
  • Duckan

Hur lång är hon då?
    Vår dotter vägde bara 7,3 kg vid ett år (föddes 3240 gr) , men hon var kort i rocken, bara 73 cm lång.

• Nyfikna72

Sen ska man nog vara väldigt långt utanför kurvan att det ska ses som onormalt. Alla barn är olika och det viktigaste är nog att personen ifråga ökar i vikt iallafall. Går man stadigt ner i vikt kan man ju börja fundera......

• mangelica
    Duckan skrev 2017-01-18 14:58:30 följande:

Hur lång är hon då?

Vår dotter vägde bara 7,3 kg vid ett år (föddes 3240 gr) , men hon var kort i rocken, bara 73 cm lång.

Hon är 71 lång . Så hon kanske i te är så lång heller då.
  • mangelica
    Alvina skrev 2017-01-18 15:04:52 följande:

Man kan vara glutenintolerant utan att ha symtom.

Hur vet man då att man är gluten?
  • Duckan

Väldigt lika mått som min dotter då, ts.
    Eftersom dottern aldrig dippade (jovisst, nån enstaka gång vid sjukdom) utan långsamt gick framåt så var det inget att oroa sig för enligt vår bvc.

• Jemp

Alltså... Kräkningar och dålig viktuppgång är väl just symtom?

Sen behöver det ju såklart inte vara det, men är det något ni har diskuterat eller utrett?

• mangelica
    Nyfikna72 skrev 2017-01-18 15:05:56 följande:

Sen ska man nog vara väldigt långt utanför kurvan att det ska ses som onormalt. Alla barn är olika och det viktigaste är nog att personen ifråga ökar i vikt iallafall. Går man stadigt ner i vikt kan man ju börja fundera......

Kanske, jag vet inte. Det va lite därför jag fråga. Tycker BVC gör mycket mot va d dem säger eller vad man nu ska säga. Exempelvis när hon va liten. Så sa dem att går hon upp 100 g per v är det okey, men givetvis gärna mer. Hon fick upp ca 40/50 g per v och endå sa dem bara att bita lle ge mer mat och väga igen snart.
  • Loppan84

Kolla upp Reflux eller mjölkproteinllwrgi (eller bägge - hänger ofta ihop)

• cosinus

Min snart 9-åring vägde 7,1 kg som 1-åring.

Vägde 2,5 vid födseln (v40) tog igen lite på kurvorna till 4-5 månader och sen tappade han konstant till 18 månader. Kunde hålla sin nya kurva frisk men så fort han blev sjuk hoppade han ner ett jack och plockade aldrig ikapp det. Vägde 9 kg som 2-åring.

När han blev från 2 år och uppåt började han sakta sakta hämta ikapp. Dels för att barn i den åldern inte förväntas öka lika hysteriskt snabbt och dels för att han höll sig frisk längre stunder.

När han var som minst var han under alla kurvor på BVC på vikten. Längden har hållit sig helt ok på -2. Numer ligger han mellan -2 och -3 på vikten. Väger ganska precis 20 kg.

Det togs ett antal prover på honom vid 18 månader och vi gjorde även en kostregistrering för att se att han fick i sig nog men inga avvikelser hittades.

Han äter väldigt bra numera (det gjorde han inte som bebis) men absolut inget fastnar på honom. Men numer blir han tack och lov sällan sjuk för då slutar han alltid äta.

• Mikaelayasar

Det var samma sak här. Min unge kräktes mina 5ggr/dag(!!!) Jag blev tokig! Hon rasade ner i vikt och ville varken amma eller äta för hon blev så rädd av att kräka. Efter måååånga besök på BVC så tröttnade jag och tog med henne till barnakuten. (Fick vänta ca 6h då det inte var något akuttillstånd) kom in en kunnig äldre läkare och efter några undersökningar (hon kräktes framför läkaren och han kunde se spyans färg osv) då koncentrerade hon att det är mjölkprotein hon är allergisk mot. Både jag (jag ammade henne) och barnet höll oss borta från all mjölkprotein. Nu kräks hon bara när hon är sjuk!

• Alvina
    mangelica skrev 2017-01-18 15:47:47 följande:

Hur vet man då att man är gluten?

Alltså, jag menar att man inte behöver ha några andra symtom än dålig viktuppgång och att man växer dåligt. Jag var väldigt kort och smal när jag var yngre och läkaren misstänkte att jag kunde vara glutenintolerant och det stämde. När jag började äta glutenfri kost fick jag snabbt upp i vikt och växte drygt en decimeter längre. Jag hade aldrig några andra symtom.
  • Judiths

Det låter som min dotter. Hon vägde 3,5 kg när hon föddes och under 8 kg vid 1 år. Nu är hon 4,5 år och väger 12 kg. Pigg, glad och utvecklas. Litet sömnbehov och har lärt sig läsa på egen hand så ork och utveckling är det inget fel på.

Hon är utredd på barnmottagningen i ett par omgångar, vi har uteslutit mjölk och hon har ätit movicol mot förstoppning eftersom hon lätt blir hård i magen.

Nu när hon blivit äldre beskriver hon att det känns som att magen är arg och sparkar upp maten i halsen när hon äter. Det svider i halsen berättar hon. Läkaren tror nu att hon har reflux (vi har berört det tidigare men inte kollats upp ordentligt.

Hon har nu ätit syrahämmande medicin i en månad och i princip blivit av med besvären och har lättare att äta. Återstår att se om detta gör att hon lägger på sig lite mer i vikt.

• ssa123

Alltså siffrorna ska man nog inte stirra sig blind på. 7 kg på en ettåring kan vara ok, medan 7 kg på en annan är avvikande. Och avvikande blir de väl när kurvan planar?

Vi har tre barn som alla är av mindre modell men yngsta klart minst. Fyller tre år snart och jag tror inte hon kommer hinna passera 10 kg innan dess. (Vet inte längd men 86 är lagom i kläder.

Hon är på -3 på kurvan men det var hon redan från början och så länge hon håller sig där är det normalt. Tydligen

• mellepellesmamma

Min dotter i dag 9 år vägde 8kg och var 72cm vid 1 års ålder mina söner var 8,5 kg 1 års ålder. Alla är i dag små men pigga och friska

Svar på tråden Dålig kurva på BVC, liten 1 åring.