• Otit

Babykläder hur mycket?

Hej!

Är beräknad om tre veckor med första barnet. Och vi har verkligen ingen aning om hur mycket bebiskläder man behöver och i vilken storlek. Vi har endast två uppsättningar (alltså byxor+body) i storlek 50. Sedan har vi kanske tre uppsättningar i storlek 56 och två pyjamaser i storlek 56. Sedan lite i 62.Får alltid höra att vissa bebisar växer ur storlek 50 inom någon vecka, vissa har sagt att dom aldrig fick på sina barn 50 utan började direkt med 56. Vad säger ni erfarna föräldrar? Vi har tvättmaskin hemma, så kan tvätta allt som måste tvättas direkt.

• Svar på tråden Babykläder hur mycket?
  • Trippelmamma76

Mina barn har varit (ganska) små och börjat med stl 44... och kräkts massor så vad gäller body eller pyjamas så har det behövts minst 4 ombyten per dag. Men så finns det ju folk som kunnat använda samma plagg på sin bebis flera dagar i rad... men jag tycker verkligen att ni har väldigt lite kläder.

• Linnis92

Jag hade två uppsättningar i 50. Sen körde jag 56 som jag vek upp i benen och ärmarna.

Har haft egen tvättmaskin så har kunna tvättat flitigt och då haft 5 pyjamaser, 10 långärmade bodys, 2-3 kortärmade bodys, 5 byxor, 2 koftor och 4 par sockor som bas. Kört samma system genom alla storlekarna. Kompletterat med klänningar på sommaren och ja...

• Linnis92

Kan tillägga att dottern typ aldrig kräkts så fram tills att hon började äta så kunde jag köra samma body i 2-3 dagar.

• Jag är bara jag

Vi har en kräkbebis så det går åt mycket. Vissa dagar byts det kläder 3 ggr. 50 hade vi bara enstaka plagg och de går med nöd och näppe på nu när han är 57 lång. 62 har börjat passa. Vi har minst 7 kortbensbodys och 7 byxor, kanske ännu mer. Plus flera pyjamas och långbensbodys. Och flera tröjor. Plus koftor, strumpor, vantar, overaller, mössor. Uppsättningar-jovars, de vi fått i present. Annars blandar man rätt friskt och sätter även rosa arvegods på pojkar som kräks mycket. Tungan ute

• Mandelkanel

Ni kan ju handla när ni vet storlek på bebisen. Vi började också med strl 44, fick åka och handla när vi kommit hem. Strl 50 var jäääättestort i början. Bra att ha flera bodys som passar till samma byxa då det används mest. Skulle nog satsat på lite mer kläder i strl 50, störst sannolikhet att det passar i början och komplettera sen när barnet är fött. Vill man inte ut i affärer kan man ju beställa på nätet.

• Det kommer bli bra

Det är så olika, men om du har syskon som fått barn och du har din och din mans födelsevikter (samt längd nu) så kan det ju vara en fingervisning. Mina barn har haft 56 direkt och växt ur det på ett par veckor. Men då är vi alla långa i släkten och jag själv, mina syskon varit stora bebisar. 

Sen beror det också på om man får en kräk-bebis eller inte. Mina har inte varit det, så samma body har ju kunnat användas länge eftersom bebisar ju inte svettas på det sättet.

Men du kan ju avvakta och se. Det går ju snabbt att köpa/beställa på nätet om ni behöver fler. Och förmodligen får ni ju en hel del bebis-kläder också i små storlekar. Iaf har jag fått massa bebiskläder, och alla vill köpa små storlekar för det är "gulligast".

• BuoBä

Det räcker som start! Ni kommer säkert få kläder i present och orkar ni inte ut och handla kan man klicka hem kläder på nätet som kommer på 1-2 dagar.

Jag tyckte det var mycket roligare att handla när man visste vem det var till. Och även bäbisar klär olika bra i olika färger. Vår dotter ser sjuk ut i babyrosa.

• Otit

Tack för tipsen!! Det är ju superkul att handla bebiskläder. Samtidigt är det ju dyrt och tråkigt om man har köpt massa fina kläder som bebisen aldrig ens använder. Får se om jag shoppar något mer nu när jag slutar jobba. Annars får mannen åka och handla kläder efter förlossningen, eller som ni säger, shoppa på nätet!

• JA77

Det beror alldeles på hur stor barnet är. Vi har fått små barn, så 50 är också stort. De första 2 veckorna låg vi bara hud mot hud med en filt på, eller i sjal. Inte ett plagg användes! Amningen kom igång mkt bättre av det då bröstet erbjöds så fort barnet signalerade. Vill du amma så rekommenderar jag verkligen hud-hud.

• Wooden

Erfarenheten att få massa kläder i små storlekar har inte jag. Jag mådde väldigt dåligt efter förlossningen och vi hade inte besök av (eller besökte) några andra än närmsta familjen på ca en månad. Vissa kläder vi sen fick var redan för små. Men 50 var lagom på vår son första veckorna och 56 kunde han ha länge. Så vi kommer ta fram hans samt köpa lite nytt i dom storlekarna när nästa barn kommer. 

Dock använde vi i princip bara pyjamas eller enbart blöja dom dagar vi bara var hemma. Nästa bebis kommer mitt i sommaren, så det går nog inte åt så jättemycket kläder då... Men visst är det svårt när man inte vet vilka storlekar som kommer vara mest aktuella. Som någon skrev kan man ju gå ut på stan själv om man orkar eller skicka pappan eller annan anhörig som säkert är jättesugen på att köpa lite nytt till bebisen när den kommit :) Eller köpa på nätet förstås!

• Annelie 76

Man behöver ofta fler bodys än byxor (om inte blöjan läcker ofta). Tjockare tröjor behövs bara en eller två (ända upp till de är stora tycker jag). Strumpor behövs också bara ett eller två par fram tills de börjar ha skor. Satsa på tjocka strumpor med långt skaft, de sitter kvar bäst. Strumpor är annars en sak man blir galen på med bebisar, de sitter INTE kvar. Fot på byxor är toppen om man inte har bebis med jättefötter.

• Nyfikna72

Fast rent generellt kan man säga att man skaffar alltid typ dubbelt mot vad det går åt i slutändan........tiden går otroligt fort och de växer snabbt. Det är ju bara titta på vad folk annonserar ut, en stor del nytt oanvänt och sen 10-20 bodys och lika mycket av allt annat. Och lika ser det ut hos de flesta.

• Anotherone

Vi fick en väldigt stor bebis (5kg+) som inte kunde ha 50 alls och 56 var nog bara på BB. Så vi behövde köpa på oss en hel del i 62 ganska omgående.
    Det hade jag nog tänkt innan att det var en sån storlek som man fick mycket i present men vi fick åka och handla själva

Tvättar gör man ju varje dag nästan med en bebis, men det ska ju torka också. Så att ha i alla fall 4-5-6 bodys och brallor plus några pyjamasar är nog bra.
    Det märker man rätt snart. Och småbarn smutsar ju inte ner sig annat än om det kommer från blöjan så att säga, så det går ju att ha samma body i två dagar om det skulle vara så. Om man jämför med större barn sen som tex. äter pure och sånt så blir kläderna smutsiga på ett annat sätt.

Svar på tråden Babykläder hur mycket?