• Anonym (Anonym)

"Skönhetskrämer"/hudkrämer/ budget?

Ju äldre man blir ju viktigare att ta hand om hyn. Så, hur mycket lägger du på krämer? Snackar inte smink utan dagkräm, nattkräm och ögonkräm. Vad tycker du är viktigast och hur länge håller en ögonkräm? Om du använder varje morgon och kväll? De flesta är blott 15 ml. Allt som allt blir det ju en rejäl summa om man använder alla dessa varje dag i ett år? Summa du lägger? Märken? Hur gör du? Någon att rekommendera? Dofter? Difteri? Tycker du att det är bullshit med alla dessa krämer och hoppar det? Denna tråd är mest för skojs skull. Kul att läsa om.

• Svar på tråden "Skönhetskrämer"/hudkrämer/ budget?
  • Anonym (Nörd)

Jag älskar hudvård, & har nu som 30+ börjat sätta mig in i olika ingredienser i aktiv hudvård, vad som fungerar hur, osv. Totalt spenderar jag nog 200-300 kr/månad på hudvård. Rutinen varierar lite beroende på årstid, på vintern behöver jag mer fukt och på sommaren mer djuprengörande hudvård. Men generellt är det rengöring, toner, exfoliering, serum & kräm både morgon och kväll, sen masker några gånger i veckan. Jag tycker det är väldigt kul att hålla på & har fått BRA resultat! Får ofta komplimanger just för min hy, & då kan nämnas att jag haft problemhy en stor del av mitt liv.

Om jag ska nämna ingredienser som gjort stor skillnad för min hy så är BHA, AHA, retinol, c-vitamin & niancimid som funkat bäst. Märken jag gillar är bl.a. Verso, Paulas choice & Akademikliniken.

• Anonym (R)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-01-20 16:33:10 följande:
    Hur går den nu med rynkorna då? Hur har hyn förändrats?
    Jag har inte använt de så länge så jag kan ge ett rättvist svar men den är väl ungefär som förut just nu.
    Har tidigare kört på ekologiskt fr hälsokosten
  • Anonym (Nörd)
    Anonym (Nörd) skrev 2017-01-20 16:47:49 följande:

Jag älskar hudvård, & har nu som 30+ börjat sätta mig in i olika ingredienser i aktiv hudvård, vad som fungerar hur, osv. Totalt spenderar jag nog 200-300 kr/månad på hudvård. Rutinen varierar lite beroende på årstid, på vintern behöver jag mer fukt och på sommaren mer djuprengörande hudvård. Men generellt är det rengöring, toner, exfoliering, serum & kräm både morgon och kväll, sen masker några gånger i veckan. Jag tycker det är väldigt kul att hålla på & har fått BRA resultat! Får ofta komplimanger just för min hy, & då kan nämnas att jag haft problemhy en stor del av mitt liv.

Om jag ska nämna ingredienser som gjort stor skillnad för min hy så är BHA, AHA, retinol, c-vitamin & niancimid som funkat bäst. Märken jag gillar är bl.a. Verso, Paulas choice & Akademikliniken.

Kan förtydliga att rynkor inte tillhör mina problem, det har jag mycket få, men tidigare fick jag lätt pormaskar, tilltäppt & ojämn hy, grov hudtextur & ojämn hudton samt besvär med yttorrhet. Nuförtiden har jag slät, mjuk & återfuktad hy med lyster & jämn hudton :)
  • Domesticgoddess
    Anonym (Hoppelin) skrev 2017-01-20 16:38:37 följande:

Jag använder vatten, vatten och vatten.

Ibland Propyless från apoteket.

That´s it.

Jag får hudproblem av en massa krämer, har provat många.

Är 52 och har inte nämnvärt mycket rynkor. Lite kråkspark runt ögonen bara.

Ingen ska tro att någon magisk kräm kan hålla en ung för evigt.

Nej, tror inte det är så många som tror att det finns sådana krämer:) Däremot kan man definitivt påverka lyster, fuktmättnad osv med rätt produkter och även, tror jag, hålla rynkorna stången längre än man annars gjort.

Det är väl lite samma sak som med träning tänker jag ; en vältränad 50-åring ser inte ut som en vältränad 20-åring i kroppen i regel men däremot är han/hon nog oftast mycket spänstigare och fastare än sin otränade jämnårige.
  • Rödtjärnens Anna

Är noga med att aldrig tvätta ansiktet med vatten ,på morgonen, under vinterhalvåret. Tvättar mig helst i kallt vatten i ansiktet på sommaren.

Använder shea-smör eller Weledas Weather protction cream om jag ska vara ute i kylan.

Använder mandelolja i ansiktet för att inte vara torr och Rosenserien rengöringskräm på kvällen. Olivolja för att ta bort ev ögonmakeup.

Tycker att både Rosenserien och Weleda har bra produkter.

Jag är 39 och har normal-torr hy med få små linjer kring ögon.

• Anonym (Hud)

Jag älskar hudvård och märker stor skillnad när jag använder aktiva produkter. Men det viktigaste är väl att vara väl påläst för att få resultaten man vill ha. Säger som någon ovan, de ämnen som gett mest och bäst resultat är C-vitamin, retinol, niacinamide och AHA.

Ser att många i tråden använder oljor. Ett tips är att många oljor lägger sig som ett lager ovanpå huden, de flesta går djupare ner om man blandar den men en kräm som är bättre på att "penetrera" huden. Behöver inte vara en dyr kräm utan de flesta hudkrämer har sånna egenskaper.

• MajaMaria79

Jag försöker tänka på att oljor har olika stora molekyler och är därför olika användningsområden. 

Mandelolja, som man kan köpa billigt på apoteket är kanon att ta bort smink  med och smörja naglar och nagelband med. 
    Kokosolja ska man bara ha på eksem och problemområden, molekylerna är förstora för att komma ner i huden och löser upp hudens egen olja och man blir torrare än innan när man tvättar sig. 

Jag försöker hålla mig till så rena krämer som möjligt, men det är inte lätt. Väldigt mycket innehåller alkohol eller silikoner, alternativt för tunga oljor som inte gå in i huden. 

Hittills så gillar jag Paulas Choice bäst och beställer då från den engelska hemsidan och sparar på så sätt lite pengar. Kör på PC AHA-syra samt dag och nattkräm och sedan Dermalogicas ansiktsvatten.

Just det, 37 år och yttorr, Inga synliga rynkor ännu. 

• Anonym (Lyster)

MajaMaria:

Vad intressant! Alltså därför jag först blir mjuk av kokosolja (dag1) men sen gärna gör om det dag 2... Detta kan vara slutet på mitt användande av oljor!

Jag skulle gärna få tips - era bästa fuktbomber? För både kropp och ansikte. Är en riktig torris, i synnerhet på kroppen.

• Anonym (Hud)
    Anonym (Lyster) skrev 2017-01-20 20:22:35 följande:

MajaMaria:

Vad intressant! Alltså därför jag först blir mjuk av kokosolja (dag1) men sen gärna gör om det dag 2... Detta kan vara slutet på mitt användande av oljor!

Jag skulle gärna få tips - era bästa fuktbomber? För både kropp och ansikte. Är en riktig torris, i synnerhet på kroppen.

Älskar att ha den här över natten:
    skincity.se/sv/instant-hydrating-mask
  • Anonym (Hud)
    MajaMaria79 skrev 2017-01-20 19:50:27 följande:

Jag försöker tänka på att oljor har olika stora molekyler och är därför olika användningsområden. 

Mandelolja, som man kan köpa billigt på apoteket är kanon att ta bort smink  med och smörja naglar och nagelband med. 
    Kokosolja ska man bara ha på eksem och problemområden, molekylerna är förstora för att komma ner i huden och löser upp hudens egen olja och man blir torrare än innan när man tvättar sig. 

Jag försöker hålla mig till så rena krämer som möjligt, men det är inte lätt. Väldigt mycket innehåller alkohol eller silikoner, alternativt för tunga oljor som inte gå in i huden. 

Hittills så gillar jag Paulas Choice bäst och beställer då från den engelska hemsidan och sparar på så sätt lite pengar. Kör på PC AHA-syra samt dag och nattkräm och sedan Dermalogicas ansiktsvatten.

Just det, 37 år och yttorr, Inga synliga rynkor ännu. 

Vilken är den engelska hemsidan där PC är billigare?
  • Anonym (UK)

Jag använder Urtekrams ALLT. Dagkräm, lotion, handkräm, tvål osv. Får även tag på dem riktigt riktigt billigt så om någon vill köpa av mig, skriv gärna. :)

• Anonym (UK)
    MajaMaria79 skrev 2017-01-20 21:15:39 följande:
    www.paulaschoice-eu.com/#home här har jag köpt ifrån. Skickades från England, så ingen tull och iaf lite billigare
    Urtekram har typ också bara naturliga ingredienser vad jag vet? Har du testat dem?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nörd) skrev 2017-01-20 16:52:22 följande:

Kan förtydliga att rynkor inte tillhör mina problem, det har jag mycket få, men tidigare fick jag lätt pormaskar, tilltäppt & ojämn hy, grov hudtextur & ojämn hudton samt besvär med yttorrhet. Nuförtiden har jag slät, mjuk & återfuktad hy med lyster & jämn hudton :)

Vad hjälpte mot pormaskarna exakt? Får du inte det längre? C-vitamin? Då borde man ju kunna droppa i apelsin i någon kräm och köra lika väl? Jag har ojämn hudton, eller röd liksom.
  • Anonym (Lj)

Lägger ett par tusen på produkter ungefär varannan till var tredje månad. I snitt kanske ca 1500/månad? Men hade lätt kunnat köpa billigare produkter - det viktigaste är att undvika kosmetikamärken som loreal och lancome. Det är bara skit. Se efter aktiva ämnen och glöm inte spf, det första som gör att man ser gammal ut är oftast solskador/pigmentering och inte rynkor. Tips på bra märke med bra ämnen som inte är dyrt är paulas choice. Clinique har inte mycket aktiva ämnen men är åtminstone parfymfritt och irriterar inte huden.

Ansikte: Just nu använder jag Elisabeth Arden PRO med aha syra för rengöring och intensiv fuktkräm som daglig rutin + peel pads ca 3 gånger i veckan. Har en lite lättare fuktkräm från clinique som jag har är jag sover med mask eller använder peel pads (ingen syra i den Så den går att kombinera med annat till skillnad den ea PRO krämen) Nattkräm från Medik8 med retinol. Peeling från Akademikliniken ca 1-2 ggr/vecka. Använder ofta masker antingen på kvällen eller över natten från bland annat PRO, Peter Thomas Roth, rodial, phytomer och md formulations.

Spf 30 ellee 50 beroende på väder från clinique och paulas cHoice.

Kropp: varierar lite på olika delar av kroppen och hur huden känns - body lotion med 10% aha från paulas choice, body butter från body shop, body lotion den beatue pacifique.

• MajaMaria79
    Anonym (UK) skrev 2017-01-20 21:25:19 följande:
    Urtekram har typ också bara naturliga ingredienser vad jag vet? Har du testat dem?
    Japp jag har provat men jag gillar dem inte riktigt. Känns inte som att de sjunker in ordentligt och luktar lite skumt. Men handkrämer nordic birch från urtekräm är suverän
  • Anonym (Tytt)

Min åsikt är att en frisk kropp borde kunna sköta sig själv och inte behöva massor av tvålar, krämer och oljor. Tyvärr har jag fått inse att min kropp inte är frisk när det gäller huden.

Jag har eksem i ansikte och hårbotten som kliar, känslig hud som torkar ut lätt och blir sen väldigt fet i ansikte och axlar + rygg. Jag får lätt böldaktiga finnar på kinder, nacke och rygg om jag använder för feta eller för uttorkande produkter.

Jag håller nu som 27 åring på att försöka hitta vad som passar mig bäst. Det är är frustrerande och dyrt att ständigt experimentera med nya produkter som inte fungerar.

Jag ägnar mycket tid åt att läsa på om vad som är bra och dåligt.

Jag undviker perfymerade produkter även fast det lockar ibland, eftersom det ska vara dåligt. Jag skippar också de dyraste märkena eftersom det känns som om man mest betalar för namnet. Jag försöker använda så lite grejer som möjligt då jag använder inte natt eller ögon creme.

Just nu tvättar jag bara ansiktet när jag duschar och då med vatten eller med loreal ansiktstvätt (en rosa tub) när jag använt smink, vilket jag försöker låta bli.

På kroppen tvättar jag mig med nivea rich creme (den är tyvärr perfymerad) var tredje dag, dagen efter tvättar jag mig endast under armarna i handfatet och sista dagen sköljer jag av mig med bara vatten i duschen. Det känns som om att fetare produkter hjälper mot mina problem på ryggen.

I ansiktet använder jag en la Roche posey kräm som var svindyr för det lilla man fick men den är oförskämt bra på min hud. På kroppen (axlar, rygg, hals) använder jag propyless.

Övriga knep jag kör med är att ta korta duschar som inte är för varma och att sätta på krämerna så snabbt som möjligt efter kontakt med vatten.

Jag är sugen på stt testa ansiktsmjölk som rengöring för ansikte samt duscholja för kroppen, men vill inte förköpa mig när jag fortfarande har andra produkter kvar.

Jag önskar att någon bara kunde ta en snabb titt på mig och sen sälja mig vad min kropp behöver, vare sig det var en ordination på att endast duschen en gång i månaden och smörja in mig med den billigaste rapsoljan varje dag eller sälja mig 10 svindyra krämer och tvålar av olika slag. Så jag slapp lägga tid och tanke på det här mer.

• Anonym (Lyster)

Tytt:

Vad jobbigt! Och jag misstänker att det inte är någon idé att typ gå till en hudläkare, känns som att de är noll pålästa (?).

Jag har en fundering om sol. Även med total (50) solskyddsfaktor så gör solen underverk med min hy. Den blir mer balanserad. Eventuell akne håller sig borta. Lyster uppkommer även om jag enbart använder HTH i ansiktet, undrar varför det är så??

Har denna vinter ätit D-vitamin för att se om det är det som är grejen. Men nej. Nu under vintern är min hud som vanligt i obalans. Men nu direkt när våren kommer (jag bor i Spanien) så börjar huden kännas balanserad på ett annat sätt. Skumt.

• Anonym (Tytt)
    Anonym (Lyster) skrev 2017-01-20 23:29:25 följande:

Tytt:

Vad jobbigt! Och jag misstänker att det inte är någon idé att typ gå till en hudläkare, känns som att de är noll pålästa (?).

Jag har en fundering om sol. Även med total (50) solskyddsfaktor så gör solen underverk med min hy. Den blir mer balanserad. Eventuell akne håller sig borta. Lyster uppkommer även om jag enbart använder HTH i ansiktet, undrar varför det är så??

Har denna vinter ätit D-vitamin för att se om det är det som är grejen. Men nej. Nu under vintern är min hud som vanligt i obalans. Men nu direkt när våren kommer (jag bor i Spanien) så börjar huden kännas balanserad på ett annat sätt. Skumt.

Jag har gått ett par gånger. En gång fick jag tabletter utskrivna, inga råd eller någonting.

Den andra gången satte sig läkaren och googlade eksem bilder och visade mig hela besöket, skrev ut en kortisonsalva och gav inga råd. Sista gången fick jag rådet att gå och be om hjälp på apoteket.

Skönt att du hittat saker som fungerar får testa själv att sola lite i sommar.
Svar på tråden "Skönhetskrämer"/hudkrämer/ budget?